Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2014 9:14 pm 

Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm
Berichten: 5
Goedenavond,

Ik had een vraagje. Ik heb vorig weekend me kart weer uit de garage gehaald. Ik heb een paar test rondjes gereden op het asfalt terrein rondom die garage. Ik kwam er al gouw achter dat er wat mee aan de hand was. Ik hoorde de koppeling rinkelen (soort bellend geluid). Daarnaast rookt ie ook heel erg en hij was gloeiend heet!. Weten een van jullie hier raad mee? Moet ik een nieuwe koppeling kopen? Ik wil dit weekend graag rijden op Lelystad maar wil wel me rondes kunnen maken!


Alvast Bedankt

Peter

(Sorry voor het lange afwezigheid op dit forum)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 8:04 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Roken duidt op verbranden van de koppeling schoentjes, zal hem demonteren en controleren of niks is krom getrokken.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 9:15 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Zo´n koppeling is eigenlijk gemaakt voor eens in de zoveel tijd wegrijden uit de pits of zo nu en dan na een spin oid, zeker niet opgewassen tegen voortdurend met slip optrekken en rijden. Dan kan ie de vele warmte niet voldoende kwijt en wordt ie gloeiend heet, idd met de kans dat de frictieschoentjes verbranden en de boel krom trekt of zelfs ergens smelt, al was het het maar een naaldkooi of vet in een lager.
Idd gewoon losnemen en controleren op schade, zo nodig vervangen, kan je van het weekend gewoon rijden :wink: . (ff wezen kijken afgelopen weekend en Lelystad was ondanks slecht weer wonderlijk genoeg prima bezocht door vooral huurkarters die zich niets aantrokken van de vele regen)


Laatst bijgewerkt door petrolhead op do mei 15, 2014 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 9:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
En je moet ook je naaldlager smeren en controleren. Kan zijn dat deze vast op z'n asje is geroest. Maak anders een foto als je het los heb liggen. Er zijn hier altijd mensen die dan nuttig advies kunnen geven.

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:12 am 

Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm
Berichten: 5
Jaa, ik heb idd vorig jaar wel vaak vanuit stilstaande positie opgetrokken. Vaak de pits in en uit om kleine aanpassingen te maken. Toen rookte ie ook al flink! Ik ga morgen middag er naar kijken. Dan zal ik effe een fotootje plaatsen!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 4:01 pm 

Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Almere
Waarschijnlijk rij je met een te groot tandwiel achter en dan trek de koppeling het niet
Wat heb je er nu opzitten ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 8:45 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Een te zwaar verzet leid zeker tot extra koppelingsslip.
Ik denk niet dat het hier veel met het tandwiel en dus de eindoverbrenging te maken heeft, gewoon met veelvuldig optrekken binnen een betrekkelijk korte tijd.
Overigens geeft een groot achtertandwiel (of een kleine voor) juist een kleiner verzet en dus minder lang koppelingsslip.
Kort of lang verzet, met een gebruik als beschreven rook je al snel zo'n koppelingetje op.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:11 am 

Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Almere
Ach ja natuurlijk, je hebt gelijk, sorry ik vergis me daar, een te klein achtertandwiel natuurlijk dan trek de koppeling het niet. Wij reden daar (op het oude circuit) met een 80-82 tands.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 5:25 pm 

Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm
Berichten: 5
Jullie hadden helemaal gelijk! De koppeling was helemaal drama. De schoentjes waren afgebrokkeld en de koppelingshuis was helemaal beschadigd. Ik ondertussen de nodige dingen ervoor besteld. Had nog wel een vraagje. Wat zou de juiste tandwiel afstelling zijn (Lelystad)? Ik heb voor 13 zitten. Dit kan ik niet veranderen. Ik had er altijd 70 op!


Heel erg bedankt!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 10:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Achter zou ik met rond de 80 gaan rijden. Heb geen ervaring met Lelystad maar ik denk dat dezelfde setup heeft als Eefde. Dat is voor een Swiss 12-78

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 2:44 pm 

Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Almere
Binnen 15 minuten kun je een nieuwe koppeling zo oproken, je herkent nu de geur dus de volgende keer opgepast.
Schoentjes vervangen en de koppelingshuis zou je uit kunnen laten draaien, hoe gladder hoe beter, dan heb je een reserve achter de hand
Lelystad; 13 voor en 80 achter en het tandwiel van 70 pas op Emmen of Berghem monteren gaan
Blijf met je toerental onder de 10.000 toeren max 9.500, het meeste koppel zit toch bij 4000-7000 toeren en boven de 9.000 doet hij niet veel meer.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 4:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 12, 2010 6:39 pm
Berichten: 263
Iemand bekend met de tandwielverhouding van een standaard RK1, het gaat hier om en big bore, volgens mij scheelt dat nog al wat tanden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2014 12:15 pm 

Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Almere
Ja daar ben ik bekend mee. Het scheelt ca 3-4 tanden wat je achter kleiner zou kunnen rijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2014 9:22 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 05, 2011 3:48 pm
Berichten: 93
Woonplaats: Zoetermeer
ik zou (natuurlijk) een 12t voor steken ipv een 13....

_________________
KWM KART RACING TEAM

Honda, Iame X30, RK1 & Swissauto Dealer en Servicepunt
www.kwmracing.nl
Jeugd & Gezin Ondersteuning


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David