Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2014 9:14 pm 

Goedenavond,

Ik had een vraagje. Ik heb vorig weekend me kart weer uit de garage gehaald. Ik heb een paar test rondjes gereden op het asfalt terrein rondom die garage. Ik kwam er al gouw achter dat er wat mee aan de hand was. Ik hoorde de koppeling rinkelen (soort bellend geluid). Daarnaast rookt ie ook heel erg en hij was gloeiend heet!. Weten een van jullie hier raad mee? Moet ik een nieuwe koppeling kopen? Ik wil dit weekend graag rijden op Lelystad maar wil wel me rondes kunnen maken!

Alvast Bedankt

Peter

(Sorry voor het lange afwezigheid op dit forum)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 8:04 am 

Roken duidt op verbranden van de koppeling schoentjes, zal hem demonteren en controleren of niks is krom getrokken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 9:15 am 

Zo´n koppeling is eigenlijk gemaakt voor eens in de zoveel tijd wegrijden uit de pits of zo nu en dan na een spin oid, zeker niet opgewassen tegen voortdurend met slip optrekken en rijden. Dan kan ie de vele warmte niet voldoende kwijt en wordt ie gloeiend heet, idd met de kans dat de frictieschoentjes verbranden en de boel krom trekt of zelfs ergens smelt, al was het het maar een naaldkooi of vet in een lager.
Idd gewoon losnemen en controleren op schade, zo nodig vervangen, kan je van het weekend gewoon rijden :wink: . (ff wezen kijken afgelopen weekend en Lelystad was ondanks slecht weer wonderlijk genoeg prima bezocht door vooral huurkarters die zich niets aantrokken van de vele regen)

Laatst bijgewerkt door petrolhead op do mei 15, 2014 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 9:44 am 

En je moet ook je naaldlager smeren en controleren. Kan zijn dat deze vast op z'n asje is geroest. Maak anders een foto als je het los heb liggen. Er zijn hier altijd mensen die dan nuttig advies kunnen geven.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 10:12 am 

Jaa, ik heb idd vorig jaar wel vaak vanuit stilstaande positie opgetrokken. Vaak de pits in en uit om kleine aanpassingen te maken. Toen rookte ie ook al flink! Ik ga morgen middag er naar kijken. Dan zal ik effe een fotootje plaatsen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 4:01 pm 

Waarschijnlijk rij je met een te groot tandwiel achter en dan trek de koppeling het niet
Wat heb je er nu opzitten ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 15, 2014 8:45 pm 

Een te zwaar verzet leid zeker tot extra koppelingsslip.
Ik denk niet dat het hier veel met het tandwiel en dus de eindoverbrenging te maken heeft, gewoon met veelvuldig optrekken binnen een betrekkelijk korte tijd.
Overigens geeft een groot achtertandwiel (of een kleine voor) juist een kleiner verzet en dus minder lang koppelingsslip.
Kort of lang verzet, met een gebruik als beschreven rook je al snel zo'n koppelingetje op.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 20, 2014 10:11 am 

Ach ja natuurlijk, je hebt gelijk, sorry ik vergis me daar, een te klein achtertandwiel natuurlijk dan trek de koppeling het niet. Wij reden daar (op het oude circuit) met een 80-82 tands.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 5:25 pm 

Jullie hadden helemaal gelijk! De koppeling was helemaal drama. De schoentjes waren afgebrokkeld en de koppelingshuis was helemaal beschadigd. Ik ondertussen de nodige dingen ervoor besteld. Had nog wel een vraagje. Wat zou de juiste tandwiel afstelling zijn (Lelystad)? Ik heb voor 13 zitten. Dit kan ik niet veranderen. Ik had er altijd 70 op!

Heel erg bedankt!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 22, 2014 10:07 pm 

Achter zou ik met rond de 80 gaan rijden. Heb geen ervaring met Lelystad maar ik denk dat dezelfde setup heeft als Eefde. Dat is voor een Swiss 12-78

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 2:44 pm 

Binnen 15 minuten kun je een nieuwe koppeling zo oproken, je herkent nu de geur dus de volgende keer opgepast.
Schoentjes vervangen en de koppelingshuis zou je uit kunnen laten draaien, hoe gladder hoe beter, dan heb je een reserve achter de hand
Lelystad; 13 voor en 80 achter en het tandwiel van 70 pas op Emmen of Berghem monteren gaan
Blijf met je toerental onder de 10.000 toeren max 9.500, het meeste koppel zit toch bij 4000-7000 toeren en boven de 9.000 doet hij niet veel meer.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2014 4:15 pm 

Iemand bekend met de tandwielverhouding van een standaard RK1, het gaat hier om en big bore, volgens mij scheelt dat nog al wat tanden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2014 12:15 pm 

Ja daar ben ik bekend mee. Het scheelt ca 3-4 tanden wat je achter kleiner zou kunnen rijden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2014 9:22 am 

ik zou (natuurlijk) een 12t voor steken ipv een 13....

Honda, Iame X30, RK1 & Swissauto Dealer en Servicepunt
www.kwmracing.nl
Jeugd & Gezin Ondersteuning

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]