Auteur |
Bericht |
Pechkarter
|
Geplaatst: wo mei 14, 2014 9:14 pm |
|
Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm Berichten: 5
|
Goedenavond,
Ik had een vraagje. Ik heb vorig weekend me kart weer uit de garage gehaald. Ik heb een paar test rondjes gereden op het asfalt terrein rondom die garage. Ik kwam er al gouw achter dat er wat mee aan de hand was. Ik hoorde de koppeling rinkelen (soort bellend geluid). Daarnaast rookt ie ook heel erg en hij was gloeiend heet!. Weten een van jullie hier raad mee? Moet ik een nieuwe koppeling kopen? Ik wil dit weekend graag rijden op Lelystad maar wil wel me rondes kunnen maken!
Alvast Bedankt
Peter
(Sorry voor het lange afwezigheid op dit forum)
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 8:04 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Roken duidt op verbranden van de koppeling schoentjes, zal hem demonteren en controleren of niks is krom getrokken.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 9:15 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Zo´n koppeling is eigenlijk gemaakt voor eens in de zoveel tijd wegrijden uit de pits of zo nu en dan na een spin oid, zeker niet opgewassen tegen voortdurend met slip optrekken en rijden. Dan kan ie de vele warmte niet voldoende kwijt en wordt ie gloeiend heet, idd met de kans dat de frictieschoentjes verbranden en de boel krom trekt of zelfs ergens smelt, al was het het maar een naaldkooi of vet in een lager. Idd gewoon losnemen en controleren op schade, zo nodig vervangen, kan je van het weekend gewoon rijden . (ff wezen kijken afgelopen weekend en Lelystad was ondanks slecht weer wonderlijk genoeg prima bezocht door vooral huurkarters die zich niets aantrokken van de vele regen)
Laatst bijgewerkt door petrolhead op do mei 15, 2014 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Michello
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 9:44 am |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
En je moet ook je naaldlager smeren en controleren. Kan zijn dat deze vast op z'n asje is geroest. Maak anders een foto als je het los heb liggen. Er zijn hier altijd mensen die dan nuttig advies kunnen geven.
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
Pechkarter
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 10:12 am |
|
Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm Berichten: 5
|
Jaa, ik heb idd vorig jaar wel vaak vanuit stilstaande positie opgetrokken. Vaak de pits in en uit om kleine aanpassingen te maken. Toen rookte ie ook al flink! Ik ga morgen middag er naar kijken. Dan zal ik effe een fotootje plaatsen!
|
|
Omhoog |
|
|
Alex42
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 4:01 pm |
|
Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm Berichten: 8 Woonplaats: Almere
|
Waarschijnlijk rij je met een te groot tandwiel achter en dan trek de koppeling het niet Wat heb je er nu opzitten ?
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do mei 15, 2014 8:45 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Een te zwaar verzet leid zeker tot extra koppelingsslip. Ik denk niet dat het hier veel met het tandwiel en dus de eindoverbrenging te maken heeft, gewoon met veelvuldig optrekken binnen een betrekkelijk korte tijd. Overigens geeft een groot achtertandwiel (of een kleine voor) juist een kleiner verzet en dus minder lang koppelingsslip. Kort of lang verzet, met een gebruik als beschreven rook je al snel zo'n koppelingetje op.
|
|
Omhoog |
|
|
Alex42
|
Geplaatst: di mei 20, 2014 10:11 am |
|
Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm Berichten: 8 Woonplaats: Almere
|
Ach ja natuurlijk, je hebt gelijk, sorry ik vergis me daar, een te klein achtertandwiel natuurlijk dan trek de koppeling het niet. Wij reden daar (op het oude circuit) met een 80-82 tands.
|
|
Omhoog |
|
|
Pechkarter
|
Geplaatst: do mei 22, 2014 5:25 pm |
|
Geregistreerd: do aug 02, 2012 9:35 pm Berichten: 5
|
Jullie hadden helemaal gelijk! De koppeling was helemaal drama. De schoentjes waren afgebrokkeld en de koppelingshuis was helemaal beschadigd. Ik ondertussen de nodige dingen ervoor besteld. Had nog wel een vraagje. Wat zou de juiste tandwiel afstelling zijn (Lelystad)? Ik heb voor 13 zitten. Dit kan ik niet veranderen. Ik had er altijd 70 op!
Heel erg bedankt!!
|
|
Omhoog |
|
|
Michello
|
Geplaatst: do mei 22, 2014 10:07 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm Berichten: 106 Woonplaats: De Steeg
|
Achter zou ik met rond de 80 gaan rijden. Heb geen ervaring met Lelystad maar ik denk dat dezelfde setup heeft als Eefde. Dat is voor een Swiss 12-78
_________________ Zanardi -------- Swissauto spec. 1
|
|
Omhoog |
|
|
Alex42
|
Geplaatst: wo mei 28, 2014 2:44 pm |
|
Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm Berichten: 8 Woonplaats: Almere
|
Binnen 15 minuten kun je een nieuwe koppeling zo oproken, je herkent nu de geur dus de volgende keer opgepast. Schoentjes vervangen en de koppelingshuis zou je uit kunnen laten draaien, hoe gladder hoe beter, dan heb je een reserve achter de hand Lelystad; 13 voor en 80 achter en het tandwiel van 70 pas op Emmen of Berghem monteren gaan Blijf met je toerental onder de 10.000 toeren max 9.500, het meeste koppel zit toch bij 4000-7000 toeren en boven de 9.000 doet hij niet veel meer.
|
|
Omhoog |
|
|
kevin555
|
Geplaatst: wo mei 28, 2014 4:15 pm |
|
Geregistreerd: do aug 12, 2010 6:39 pm Berichten: 263
|
Iemand bekend met de tandwielverhouding van een standaard RK1, het gaat hier om en big bore, volgens mij scheelt dat nog al wat tanden.
|
|
Omhoog |
|
|
Alex42
|
Geplaatst: ma jun 02, 2014 12:15 pm |
|
Geregistreerd: vr nov 09, 2012 2:25 pm Berichten: 8 Woonplaats: Almere
|
Ja daar ben ik bekend mee. Het scheelt ca 3-4 tanden wat je achter kleiner zou kunnen rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
kwmracing.nl
|
Geplaatst: wo jul 09, 2014 9:22 am |
|
Geregistreerd: ma dec 05, 2011 3:48 pm Berichten: 93 Woonplaats: Zoetermeer
|
|
Omhoog |
|
|