Auteur |
Bericht |
brat-uppie
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:01 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
mijn zoontje rijd nu een tijdje (op parkeerplaatsen) met een Topkart met 60CC Comer blokje. het Comer blokje is door kartparts in cuijk gereviseerd, en loopt nu redelijk goed.(motorje houd nog wat in) Vandaag uit verveling eens marktplaats zitten afte stromen naar een bandenpers en een pitkarretje. Ik zag opeens een advertentie staan van een z.g.a.n. techno kart met een Komet Iame 125 cc 2 takt motor (automaat). ik was niet echt op zoek naar zwaardere kart, maar de kart stond c.a 5 km van ons af, dus eens een mailtje aan gewaagd wat zoiets moest opbrengen. kreeg een mailtje terug met een super prijsvoorstel waarvan ik dacht dat het nooit niets kon wezen. maar ik ben toch eens met mijn zoontje gaan kijken.  het is echt een z.g.a.n. kart, en het ding heeft meer geleden van het staan, dan van het rijden. de achtervelgen zijn wat geoxideerd, maar verder is die in nieuw staat. alleen de verkoopster vertelde me dat de kart aangeduwd moet worden, en zij dat niet kon. ik heb hem dus gekocht zonder dat ik hem heb horen lopen, maar als ik alleen al naar het blokje en cilinder kijk, dan kan ik niet anders concluderen dat ik er rustig mijn boterham op kan leggen, en kan oppakken en opeten zonder een enge ziekte op te lopen. alleen nu komt het……. We krijgen hem amper door de compressie geduwd. ding heeft me toch een berg compressie, dat we hem niet krijgen aangeduwd Ik heb de bougie er eens uitgepakt, omdat ik dacht dat er misschien iets anders aan de hand is, maar dan krijgen we hem makkelijk aan het rollen, (zuiger blinkt aan de bovenkant) maar zodra de bougie er weer in zit, dan heb ik weer een berg compressie. Nu is mijn vraag. Hoe start je zoiets normaal…. En heeft zo’n Komet Iame 125 cc geen koppeling?? Ik dacht al aan een elektrische starter te kopen
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:06 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
aller eerst is het geen 125cc maar een 100cc. En die hebben geen koppeling. Er valt ook geen koppeling op te zetten. De normale manier van starten is toch echt door hem aan te duwen. Maar daarvoor kan je het beste met 2 man zijn.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:14 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
een spanband om het achterwiel en trekken en inderdaad iemand moet de kart goed vast houden even laten lopen op de bok en dan[eerst uitzetten ] op de grond achterkant optillen ...neergooien en er inspringen ..even oefenen maar dan gaat t ook als de brandweer...ps DIT IS NIET IETS VOOR KINDEREN!!!!!!
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:21 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Ik wilde ook al vragen hoe oud uw zoontje is. Maar als deze 100cc goed loopt dan gaat het heeel erg hard.
Je zou hem eventueel ook nog met een starter kunnen starten. ( wielen van de grond d.m.v plank hout o.i.d, starter erop, gas erop houden, en dan de houten plank weg trekken.)
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:28 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
Citaat: ps DIT IS NIET IETS VOOR KINDEREN!!!!!! maar wel voor pappa hoi bas. sinds je die andere carburateur op het comer 60 cc hebt gezet gaat het allemaal goed. start heel snel ik merk wel dat de kart c.q 60 cc comertje vanuit een bocht moeite heeft om op toeren te komen (net alsof die verzuipt) om dan in 1 keer op gang te komen en door te spurten. waar zou dit aan kunnen liggen?? ik kom overigens naar de kart dag op 4 oktober
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:33 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
mijn zoontje is 9 jaar. ik heb de kart absoluut niet voor hem gekocht, maar ik kon hem voor de verkoop prijs gewoon weg niet laten staan. ik heb nog een stevige dochter van 16 jaar, die op indoorkarts het gaspedaal ook goed weet te vinden, en hoewel ik last van mijn rug heb, trek ik er toch ook wel naar om wat met deze kart te gaan rijden.
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:37 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
hoi, je dochter kun je er wel mee weg sturen ..al zou ik eerst zelf even proberen!! comer 60 cc....ik denk dat de lage toeren sproeier te rijk staat bel me maandag meer dan leg ik je uit wat te doen de grote kartdag.. meld je aan bij de ankv dan kun je meedoen met de wedtrijdjes... 
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:40 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
dochter van 16 mag altijd naar de kartbaan komen natuurlijk  Overigens is het aanduwen sowieso al geen pretje. Maar zeker niet als je last hebt van je rug. een starter zou dus wel een mooie oplossing zijn. Maar je vind bijna geen 2de hands starters. eventueel zelf iets knutselen met een boormachine is ook nog een oplossing.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: za sep 12, 2009 8:55 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Even ter info, er zijn ook duw karrtjes. Daarmee til je de kart aan de achter kant op, maak je vaart knijp je en hendel in en dan valt de kart op de grond. En als het goed is scheurt de coureur dan weg. Uiteraard zijn ze er ook zonder val techniek uiterst handig. Maat van mij heeft een 125cc watergekoeld, direct aan gedreven :/ pff dat kost me rug  Het is in feite geen "automaat" er zit geen slipkoppeling op  dit noemen ze direct aangedreven. Let wel even op met dit type motor dat je moet "choken" als je de top toeren heb geraakt. d.w.z. op de langere rechte stukken, voor de bocht, terwijl je inremd, hand op de luchtinlaat even gas geven (zegmaar verzuipen) en dan de bocht in. Dit voorkomt het vastlopen bij de hogere toeren. Leuk beginners bakkie! als 16 jarige daar in te rijden  nice!
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: zo sep 13, 2009 2:46 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
ik heb hem dus nog niet gestart, maar nu rees mij de volgende vraag  hoe zet je zoiets uit?? door de bougiekap eraf te trekken??
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo sep 13, 2009 3:44 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
hand op de inlaat van je carb.. dan verzuip je em.. en uitlaten rollen en remmen.. dan stop je vanzelf..
Als je de kart start met spanband, niet een ruk geven maar een constante lange ruk. motor tegen de compressie aan zetten, en dan in 1 ruk 2 slagen spanband van het achterwiel trekken. Dat werkt beter.. oh en naar beneden trekken ook, kun je lichaams gewicht gebruiken..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: zo sep 13, 2009 4:05 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Mocht het dan nog steeds niet lukken, kun je hem nog altijd proberen aan te duwen met een ander soort vorm van voertuig (golfkarretje bv.)
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 11:24 am |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
Citaat: aller eerst is het geen 125cc maar een 100cc. hoe kun je van de buitenkant zien wat de cilinderinhoud is?? het enigste wat eropstaat is Komet Iame R21 99 (ik denk dat de 99 staat voor het bouwjaar) bij google kom ik bij Komet iame uit op 120 & 125 cc motoren. als ik komet iame 100 cc google, dan kom ik uit op parilla 100 cc motoren
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 1:04 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Dat is eigenlijk een algemeen feit. Bijna alle 125cc's zijn watergekoeld ( zeldzame uitzonderingen daar gelaten.) de 125cc's hebben ook bijna altijd een koppeling. Je kan aan de koelvinnen zien dat het een 100cc is. Je hebt ook watergekoelde 100cc's maar die hebben ook koppeling. Je hebt ook nog 100cc's met koppeling maar die zijn niet watergekoeld ( de zogenaamde ''juniors'')
Waarschijnlijk is dit een wat oudere iame komet 23 ? ( k23 ?)
_________________ 
Laatst bijgewerkt door DH-karting op di sep 15, 2009 1:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di sep 15, 2009 1:07 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
euh, de rotax hezemans van rooligan is een 125cc (100cc onderblok dan) maar heeft géén koppeling. Maar goed hezemans heeft dan ook de 100cc gepakt en die ff 125cc gemaakt en opgekieteld. Dus het is een uitzondering op de regel, maar de stelling/regel ALLE 125cc's hebben een koppeling is daarom ook weer niet waar  . En over de 125cc's ik meen hier wel ergens gelezen te hebben over 1 van de oudere 125cc lucht gekoeld.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |