ook en de synthese, full half of volledig mineraal.
Smering bij een bepaalde arbeids omgevings temperatuur.
http://www.velocette.nl/olie.htm schreef:
Viscositeit is de mate van dikte/vloeibaarheid van een olie.
Deze dikte/vloeibaarheid is het gevolg van de weerstand tegen vervorming.
Dus stroming, die wordt veroorzaakt door de krachten tussen de moleculen van een vloeistof.
Hoe groter de inwendige weerstand van een olie is, des te moeilijker zal zij stromen. We zeggen dan dat de viscositeit hoog is.
Is de inwendige weerstand gering, dan spreekt men van een lage viscositeit (dunne olie).
Nog niet erg duidelijk, maar hogere visco = dikkere olie.. dit moet meer warmte hebben om beter vloeibaar te worden (voor zomer periodes/langere opwarmtijd nodig).
Hoewel vol syntheten wel oudere pakkingen en keeringen aantast.
Tevens door de dunheid van de olie wil het ook wel langs je klep keerringen schieten e.d. (iig bij oudere auto's/keerringen). Dit is mij overkomen :'( met een honda blok i.c.m. 5w30 :'(
Hoe het zit met de 4 takten op de karts weet ik niet... ga van de fabrieks standaard uit of neem een olie met syntheet voor wat betere smering en hitte bescherming..
vraag dit na bij je dealerer zijn speciale race oliën beschikbaar...
http://www.velocette.nl/olie.htm schreef:
Een synthetische olie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aankan, zij wordt aangeraden bij sportmotoren of bij personen die hun motorfiets in de watjes willen leggen.
Shell HELIX ULTRA (SAE 5W40) - Shell HELIX DIESEL ULTRA (SAE 5W40)
_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!