Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Carburateur afstellen
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 1:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Beste karters,

Zoals je ziet ben ik nieuw op dit forum, en ook redelijk nieuw in de kartwereld.
Ik ben al enkele keren gaan karten in Ostricourt (Frankrijk), zeer mooi circuit, met een 125cc luchtgekoelde kart.

Nu heb ik mij laatst zelf een kart gekocht:

Biesse Chassis (Weet niet welk jaar)
er zaten ook 2 blokken bij (Ital System 100cc en een Komet (of Comet) 135cc van Iame.

Ik rijdt met de Ital system, maar ik heb het gevoel dat mijn carbu niet goed afgesteld staat..
Het is een oud type denk ik (want ik zie daar al die rotaxen, vitessekarts, wankelmotors :shock: )
Ik ben dus redelijk oldskool 8)

Weet iemand hoe ik mijn carbu goed kan afstellen (welke vijs voor hoge/lage toeren, indraaien uitdraaien voor meer naft, standaardafstelling, ..)

Alle tips zijn welkom !

Alvast bedankt,
Grt Klaas

________

Foto's volgen direct !

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 1:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Afbeelding

Afbeelding

Moest je evt nog andere foto's / details nodig hebben om me te kunnen hebben, vraag gerust !

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 3:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hoi Klaas, welkom op het Kartforum.
Een Komet 135cc is best wel zeldzaam en inderdaad al aardig oldskool :)
Het afstellen van de carburateur gaat op dezelfde manier als de meeste 100cc blokjes, met de zoekfunctie zou hier wel wat over te vinden moeten zijn op het forum. De standaardafstelling zal wellicht anders zijn.
Overigens is het geen overbodige luxe om de carburateurs even na te (laten) kijken en/of te reviseren als ze al wat ouder zijn en lang stil hebben gestaan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 5:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Dank voor uw antwoord ! :)

Ik ben er idd wel trots op, maar kheb hem in bruikleen gegeven aan mn vriend ;)
Ik kan toch maar met 1 tegelijk rijden ..

Kzal de zoekfunctie eens aanspreken. Khad dit al in een vlucht gedaan, maar niets gevonden..
Ik heb het membraan (klapetten) al moeten vervangen :s
Er was 1 klep in mn cilinder geraakt..
Toen startte hij plots weer niet, en was die klapet er weer uitgekomen :s

Daarna reed hij wel weer.
Kzal mss eens nieuwe pakkingen steken ook.

Mvg

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 5:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Kan iemand me eigelijk vertellen welke carbu ik heb ?

Dit heb ik gevonden:

Citaat:
correctie, heb het even nagekeken: onderuit 1 uur 15 minuten tot 1,5 slag , bovenin 20 minuten. Zo moet die over de 17.000 rpm komen


Onderuit en bovenin, is dat dan respectievelijk rechts en links op de eerste foto ?

Dus hoe dichter bij je motor, de hoge toeren?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 5:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hier staat ook het één en ander:
viewtopic.php?f=3&t=5250
viewtopic.php?f=3&t=2947
viewtopic.php?f=3&t=1578

Citaat:
Dus hoe dichter bij je motor, de hoge toeren?

Normaal gesproken is het andersom.
Overigens verschilt de basisafstelling per merk en type carburateur, en ook tussen de verschillende motoren. Soms moet je dus zelf op zoek gaan naar een goede basisafstelling.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 7:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Oké daar kom ik al een heel stuk verder mee ;)

Ik rijdt met 3% castrol tts olie (die nieuwe) en met 98 ..
Is dit niet te weinig?
Ik lees hier allemaal dingen 1:18 (5,55%) en 1:20 (5%)

Is mijn mengverhouding dan "verkeerd" of lukt dat met mijn blok ?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 7:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik zou inderdaad niet met 3% (1:33) gaan rijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 18, 2009 8:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Wat raad je dan wel aan ?

Kheb net de pakkingen van mn carbu vervangen, en eens de "standaardafstelling" toegepast.
Ik ben er ook achtergekomen dat ik een Tillotson carbu heb.

Jij schreef (ooit):

Citaat:
De meeste Tillotsons hebben deze basisafstelling:
Hoofdsproeier (die het verste weg is van het blok/voor hoge toeren) 1,25 slag geopend.
Onderuitsproeier (die het dichtste bij het bok is/voor lage toeren) 1,5 slag geopend.


Ik heb dit eens geprobeerd samen met die nieuwe pakkingen ;)
Hopelijk morgen testen, want kheb nu niemand om in gang te duwen ..

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 7:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Vandaag nog steeds niet kunnen testen :(

Iemand die weet welke mengverhouding ik het beste neem met mijn blok (die ital system dus) ?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 7:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Ik lees hier allemaal dingen 1:18 (5,55%) en 1:20 (5%)

Zou daar eens mee beginnen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 8:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Oké, merci.

Kzal dan 1:20 nemen om te beginnen.
Maar ik rijdt wel "chill" dus choken op het lange stuk, voor een nafte-boost ..
Dat hij niet constant hoge toeren doet ..

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 9:35 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik reed vroeger de ital 100 1 op 20 met silkolene pro kr2 deze is speciaal voor 100 cc motoren (half syntheet) een volle syntheet zou niet goed tegen de hoge zuiger snelheden van de 100 cc kunnen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2009 4:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Dus met volsynthetische olie rijden op een 100cc motor kan je segmenten/piston schaden ? ..
Castrol tts is toch nochtans deftige (dure) olie ?

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 20, 2009 7:22 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
dat is wat ze mij toen verteld hebben. als je een vol syntheet op 1 op 20 mengt dan zal die ook niet echt fijn lopen dan is die veel te vet

die half syntheet is ook veel goedkoper dan de volle

maar mischien dat er mensen zijn die een volle syntheet in een 100cc doen waar dat wel goed gaat ??


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David