Auteur |
Bericht |
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 1:15 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Beste karters, Zoals je ziet ben ik nieuw op dit forum, en ook redelijk nieuw in de kartwereld. Ik ben al enkele keren gaan karten in Ostricourt (Frankrijk), zeer mooi circuit, met een 125cc luchtgekoelde kart. Nu heb ik mij laatst zelf een kart gekocht: Biesse Chassis (Weet niet welk jaar) er zaten ook 2 blokken bij (Ital System 100cc en een Komet (of Comet) 135cc van Iame. Ik rijdt met de Ital system, maar ik heb het gevoel dat mijn carbu niet goed afgesteld staat.. Het is een oud type denk ik (want ik zie daar al die rotaxen, vitessekarts, wankelmotors ) Ik ben dus redelijk oldskool Weet iemand hoe ik mijn carbu goed kan afstellen (welke vijs voor hoge/lage toeren, indraaien uitdraaien voor meer naft, standaardafstelling, ..) Alle tips zijn welkom ! Alvast bedankt, Grt Klaas ________ Foto's volgen direct !
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 1:22 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Moest je evt nog andere foto's / details nodig hebben om me te kunnen hebben, vraag gerust !
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 3:48 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hoi Klaas, welkom op het Kartforum. Een Komet 135cc is best wel zeldzaam en inderdaad al aardig oldskool Het afstellen van de carburateur gaat op dezelfde manier als de meeste 100cc blokjes, met de zoekfunctie zou hier wel wat over te vinden moeten zijn op het forum. De standaardafstelling zal wellicht anders zijn. Overigens is het geen overbodige luxe om de carburateurs even na te (laten) kijken en/of te reviseren als ze al wat ouder zijn en lang stil hebben gestaan.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 5:15 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Dank voor uw antwoord ! Ik ben er idd wel trots op, maar kheb hem in bruikleen gegeven aan mn vriend Ik kan toch maar met 1 tegelijk rijden .. Kzal de zoekfunctie eens aanspreken. Khad dit al in een vlucht gedaan, maar niets gevonden.. Ik heb het membraan (klapetten) al moeten vervangen :s Er was 1 klep in mn cilinder geraakt.. Toen startte hij plots weer niet, en was die klapet er weer uitgekomen :s Daarna reed hij wel weer. Kzal mss eens nieuwe pakkingen steken ook. Mvg
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 5:33 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Kan iemand me eigelijk vertellen welke carbu ik heb ? Dit heb ik gevonden: Citaat: correctie, heb het even nagekeken: onderuit 1 uur 15 minuten tot 1,5 slag , bovenin 20 minuten. Zo moet die over de 17.000 rpm komen Onderuit en bovenin, is dat dan respectievelijk rechts en links op de eerste foto ? Dus hoe dichter bij je motor, de hoge toeren?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 5:52 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Hier staat ook het één en ander: viewtopic.php?f=3&t=5250viewtopic.php?f=3&t=2947viewtopic.php?f=3&t=1578 Citaat: Dus hoe dichter bij je motor, de hoge toeren?
Normaal gesproken is het andersom. Overigens verschilt de basisafstelling per merk en type carburateur, en ook tussen de verschillende motoren. Soms moet je dus zelf op zoek gaan naar een goede basisafstelling.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 7:08 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Oké daar kom ik al een heel stuk verder mee Ik rijdt met 3% castrol tts olie (die nieuwe) en met 98 .. Is dit niet te weinig? Ik lees hier allemaal dingen 1:18 (5,55%) en 1:20 (5%) Is mijn mengverhouding dan "verkeerd" of lukt dat met mijn blok ?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 7:24 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik zou inderdaad niet met 3% (1:33) gaan rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: za jul 18, 2009 8:41 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Wat raad je dan wel aan ? Kheb net de pakkingen van mn carbu vervangen, en eens de "standaardafstelling" toegepast. Ik ben er ook achtergekomen dat ik een Tillotson carbu heb. Jij schreef (ooit): Citaat: De meeste Tillotsons hebben deze basisafstelling: Hoofdsproeier (die het verste weg is van het blok/voor hoge toeren) 1,25 slag geopend. Onderuitsproeier (die het dichtste bij het bok is/voor lage toeren) 1,5 slag geopend. Ik heb dit eens geprobeerd samen met die nieuwe pakkingen Hopelijk morgen testen, want kheb nu niemand om in gang te duwen ..
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: zo jul 19, 2009 7:41 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Vandaag nog steeds niet kunnen testen Iemand die weet welke mengverhouding ik het beste neem met mijn blok (die ital system dus) ?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo jul 19, 2009 7:59 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Ik lees hier allemaal dingen 1:18 (5,55%) en 1:20 (5%)
Zou daar eens mee beginnen.
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: zo jul 19, 2009 8:24 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Oké, merci.
Kzal dan 1:20 nemen om te beginnen. Maar ik rijdt wel "chill" dus choken op het lange stuk, voor een nafte-boost .. Dat hij niet constant hoge toeren doet ..
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo jul 19, 2009 9:35 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik reed vroeger de ital 100 1 op 20 met silkolene pro kr2 deze is speciaal voor 100 cc motoren (half syntheet) een volle syntheet zou niet goed tegen de hoge zuiger snelheden van de 100 cc kunnen
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: ma jul 20, 2009 4:35 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Dus met volsynthetische olie rijden op een 100cc motor kan je segmenten/piston schaden ? .. Castrol tts is toch nochtans deftige (dure) olie ?
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma jul 20, 2009 7:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
dat is wat ze mij toen verteld hebben. als je een vol syntheet op 1 op 20 mengt dan zal die ook niet echt fijn lopen dan is die veel te vet
die half syntheet is ook veel goedkoper dan de volle
maar mischien dat er mensen zijn die een volle syntheet in een 100cc doen waar dat wel goed gaat ??
|
|
Omhoog |
|
|