Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ] 

Goed idee of niet?
JA DOEN 76%  76%  [ 29 ]
NEE NIET DOEN 24%  24%  [ 9 ]
ik weet het nog niet 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 38
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 10:14 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm
Berichten: 954
Woonplaats: Coevorden
Er zijn wel pauzes in ons tijdschema (indien er in de voorgaande manches geen vertraging is opgelopen) maar die is dan maar 10 minuten. Het is echt al bomvol bij onze races en ik denk zelf niet dat het mogelijk is nog een extra klasse eraan toe te voegen...

_________________
http://www.sebracing.nl

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 10:21 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
haha ja er zijn wel pauzes maar zelfs de organisatie heeft rust en eten nodig :P

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 10:29 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
ik heb hier een kladformaat email gericht aan karting events of e.v.t. andere organisatie, let dus niet op spelfouten e.d.

Beste Karting events,

Ik zal me even voorstellen, Ik ben Hendrik Pieters, 24 jaar oud en een echte kartfanaat. heb mijn ervaring vooral opgedaan in huurkartraces bij kartclub Urlum en bij het IKK/ARKC kampioenschap. Daarnaast heb ik nog 1,5 jaar rotax-max gereden ( vrij rijden )

Ik ben echt een voorstander van "goedkoop" racen omdat ik zelf niet iemand ben met een berg van een salaris en omdat er al dure klassen genoeg zijn met jonge honden met weinig respect voor andermans materiaal.

Helaas merk ik dat er voor de Honda 390cc klasse steeds minder animo is. hoogstwaarschijnlijk door nieuwe klassen met ongeveer het zelfde budget/snelheid. Kartclub twente organiseert al helemaal geen wedstrijden meer heb ik begrepen en in eefde hebben ze een veld van +/- 12 rijders.

De laatste tijd vooral zie je steeds meer aanbiedingen van andere dan honda merk 4-takt motoren. de prijzen zijn ook extreem laag en soms wel de helft van wat een honda motorblok kost. ik heb nog wat research gedaan via google en de meeste 4-takt merken komen uit (hoe kan het ook anders) China. wat betreft de specificaties zijn deze motoren allemaal gelijk aan de Honda GX390cc oftewel, replica motoren. en wat betreft het onderhoud en de levensduur ook. wat ook een bijkomend voordeel is, is dat de motoren met honda onderdelen gereviseerd kunnen worden omdat het motorblok eigenlijk identiek is.

om een voorbeeld te geven:

Honda GX390cc ////// Genquip 13HP

Specifications
Engine Type Air-cooled, 4-Stroke, OHV, single cylinder ////// 4-stroke 25' inclined single cylinder with Air-cooled
Bore x Stroke 88 x 64 mm (3.5 x 2.5 in) ////// 88mm x 64mm
Displacement 389 cm3 (23.7 cu in) ////// 389cc
Compression Ratio 8.0 : 1 ////// 8.0 : 1
Net Horse Power Output* 8.2kW (13.0HP) at 3,600 rpm ////// 13HP 3600rpm
Net Torque 25.1 Nm (18.5 lbs ft) at 2,500 rpm ////// xxx
PTO Shaft Rotation Counterclockwise (from PTO shaft side) ////// counterclockwise
Ignition System Transistorized magneto ignition ////// Non-contact transistriced ignition
Starting System Recoil or Electric Starter ////// Recoil manual start / optional electric start
Carburetor Horizontal type butterfly valve ////// xxx
Lubrication System Forced Splash ////// xxx
Governor System Centrifugal Mechanical ////// xxx
Air Cleaner Dual Element Type (opt Cyclone type) //////
Oil Capacity 1.1 l (1.16 US qt, 0.97 Imp qt) ////// 1.1 liter
Fuel Tank Capacity (liter) 6.1l (6.4 US qt) ////// 6.5 liter
Dimensions (L x W x H) 405mm (15.9 in) x 450mm (17.7 in) x 443mm (17.4 in) ////// 405 x 450 x 443 mm
Dry Weight 31.0 kg (68.3 lbs) ////// 31.0 kg

en zo zijn er nog een tig aantal van dit soort motoren.


Nu kwam ik na wat brainstormen op het volgende idee;

Een open 390cc 4-takt klasse ofwel 390 cup genoemd.

het zelfde als bijvoorbeeld de NAB03 klasse waar alle 125cc automaat motoren in rijden en wat niet verzegeld is. het mooist zou zijn tijdens het NK 4-takt sprint, omdat ik denk dat oldenzaal en eefde niet echt van de grond komen puur omdat ze maar op 1 circuit rijden met daardoor grotendeels deelnemers uit
de regio.

Een kampioenschap bedoeld voor coureurs die echt voor de fun en competitie willen racen tegen een zeer betaalbaar "glazenwassers" of "studenten" budget! met andere woorden een klein budget waardoor er veel meer mensen deze fantastische sport uit kunnen oefenen. dit is ook ideaal voor coureurs die later door willen stromen naar bijvoorbeeld de VT-250 of de 2-takt wereld maar eerst het gevoel en kennis op willen doen in een goedkopere klasse. Het gebruik van (inter)nationale circuits waardoor je ook coureurs / dealers / sponsors van uit alle windstreken kan trekken en ook de verveling van constant racen op een Eén circuit tegen gaat.

Goedkopere soort banden zoals bijvoorbeeld ook in Eefde gebruikt wordt:
- Slicks: DURO L 10x4,50-5 / 11x7,10-5 € 99,95 incl BTW.
- Regen: Bridgestone YJP/YKP “BSK” 4.5x10.0-5 / 6.0x11.0-5 € 195,00 incl BTW.

wat betreft de controle;

Dit is kan lastig zijn. in Nederland kom je nu over het algemeen het merk PTM en Honda tegen. deze zou je bij wijze van eerst kunnen homologeren. naar verloop komen er ongetwijfeld wel coureurs/ kart dealers met een nieuw merk aan zetten. deze zou dan gehomologeerd kunnen worden.

volgende optie:
ik weet niet of de organisatie in bezit is van een rollenbank of vermogens testbank? je kan het ook gewoon een open 390cc klasse houden waarbij tuning van de motoren verboden is. een beetje het zelfde zoals eerder genoemd de 125cc automatenklasse Nab 03. en dat er elk raceweekend willekeurig coureurs opgeroepen worden om de motor te laten testen op vermogen/ koppel met een maximum van 13pk/25Nm plus aantal % afwijking o.i.d.

Tot slot.
Ik denk echt dat dit een succes zou kunnen worden met de juiste promotie en aanpak. de 390cc is een erg leuke motor die weinig onderhoud vraagt maar waar je wel lekker cheap mee kunt racen. ik heb op kartforum.nl een topic gestart in het 4-takt menu hierover, maar dan kleinschalig. bijna iedereen die gereageerd heeft is enthousiast over dit onderwerp.

viewtopic.php?f=5&t=5287&start=0


In ieder geval bedankt voor uw tijd, en wachtend op een reactie.


Met vriendelijke racegroet,

Hendrik Pieters

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 11:03 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik denk dat het probleem er vooral in zal zitten dat de immitatie hondas niet het vermogen en betrouwbaarheid van de echte honda kunnen leveren waardoor je weer een echte honda moet rijden om competatief te zijn en die klassen is er al

ik wil niet negatief doen maar ik denk dat het hierop neer komt


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 11:25 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Versturen en wie weet :?: :?: :?:

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 11:47 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
@joris, vermogens zijn gelijk aan die van honda, grote revisieduur is +/- 200uur en die van honda ook geloof ik.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 12:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
neem anders is contact op met TKS in losser
die deet in het verleden in oldenzaal / eefde de 390 blokjes enz.

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 12:48 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
hendrik mischien is het zo maar ik denk van niet (is maar mijn meneing he ) ik wens je in iedergeval veel suc6 een klasse erbij is altijd wel mooi denk ik als er maar veel man in mee rijden


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 3:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
wel een goed idee Jannes,

@joris, het zal misschien niet 100% gelijk zijn, maar omdat een 390cc eigenlijk al weinig vermogen heeft zal het nooit om hele PK's gaan aan verschil. en eigen meningen zijn ook belangrijk ;)

ik weet ook niet zeker of ik dit wel verstuur! wil eerst een animo check doen voordat ik van alles verspreid.

nogmaals, als iemand tips heeft of mensen kent waar ik hiervoor het beste contact mee kan opnemen plz post of PM :)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 4:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
probleem is, als je je motor niet verzegeld kan je hem ook ongezien opvoeren;)

Dat soort dingen krijg je dan.

( kan ik eindelijk eens mee doen [-o< )


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 6:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Nja, probleem is dat er standaard een hoop grote toleranties in zitten, en als je een geprepareerd blok koopt dan moet eraan verdient worden en dan betaal je je een ongeluk aan zo'n ding... (voorbeeldje: geprepareerd blok voor vkct kostte toendertijd 1700 euro, terwijl je net over de grens voor 1900 euro een blok kon kopen met twee keer zoveel vermogen :? )

Maar het initiatief is zeker leuk!

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2009 3:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Ik heb een directconact gehad met een ( international sales manager van een chinese leverancier van de 390cc 13pk motoren. ( ff voor de gein gedaan )

de vragen die ik gesteld heb:

1. Zijn de 390cc 4-takt motoren exact het zelfde als de honda GX390cc 13hp
antw: yes they are exact copies of honda gx390

2. mocht de motor schade oplopen kan ik hem dan ook repareren met honda onderdelen?
antw: yes you can repair the engine with honda parts, you can order new parts from us to, we supply our parts to honda dealers in the US for aftersale. met andere woorden. ze gebruiken chinese onderdelen voor honda motoren.

3. wat kost een motor FOB ( zonder shipping costs )
antw: 129 usd ( € 93,14 )

4. wat kost een motor C&F ( met shipping costs )
antw: krijg ik morgen een email over.

5. wat is de levertijd?
antw: around 40 days.

en als ik wil kan ik vanaf 1 motor bestellen tot een maximum per dag van 2000 stuks. ook als ik er meerdere bestel, kon ik een andere prijs krijgen. ook ben ik er achter gekomen dat de meeste motoren daar vandaan komen.

ben benieuwd wat de prijs is incl shipping costs.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2009 5:06 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
das echt geen drol 100 euro voor zo'n motor is bijna de oud ijzer prijs :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2009 5:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
zou je er eigenlijk 15 moeten bestellen en klaarmaken voor de wedstrijden, zodat je gewoon met je chassis naar het circuit komt, blok erop monteren en racen, iedere wedstrijd kun je kan loten om de motoren. Zo hou je ook het tunen in de peilling!
Peter van karting oldenzaal was ooit ook bezig met zo'n concept, misschien een contact opnemen met hem.



groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 390cc klasse.
BerichtGeplaatst: ma jun 15, 2009 5:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Nou Hendrik
Je maakt er echt werk van. =D) =D) =D)

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David