Auteur |
Bericht |
Seb
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 10:14 am |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Er zijn wel pauzes in ons tijdschema (indien er in de voorgaande manches geen vertraging is opgelopen) maar die is dan maar 10 minuten. Het is echt al bomvol bij onze races en ik denk zelf niet dat het mogelijk is nog een extra klasse eraan toe te voegen...
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 10:21 am |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
haha ja er zijn wel pauzes maar zelfs de organisatie heeft rust en eten nodig
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 10:29 am |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
ik heb hier een kladformaat email gericht aan karting events of e.v.t. andere organisatie, let dus niet op spelfouten e.d. Beste Karting events,
Ik zal me even voorstellen, Ik ben Hendrik Pieters, 24 jaar oud en een echte kartfanaat. heb mijn ervaring vooral opgedaan in huurkartraces bij kartclub Urlum en bij het IKK/ARKC kampioenschap. Daarnaast heb ik nog 1,5 jaar rotax-max gereden ( vrij rijden )
Ik ben echt een voorstander van "goedkoop" racen omdat ik zelf niet iemand ben met een berg van een salaris en omdat er al dure klassen genoeg zijn met jonge honden met weinig respect voor andermans materiaal.
Helaas merk ik dat er voor de Honda 390cc klasse steeds minder animo is. hoogstwaarschijnlijk door nieuwe klassen met ongeveer het zelfde budget/snelheid. Kartclub twente organiseert al helemaal geen wedstrijden meer heb ik begrepen en in eefde hebben ze een veld van +/- 12 rijders.
De laatste tijd vooral zie je steeds meer aanbiedingen van andere dan honda merk 4-takt motoren. de prijzen zijn ook extreem laag en soms wel de helft van wat een honda motorblok kost. ik heb nog wat research gedaan via google en de meeste 4-takt merken komen uit (hoe kan het ook anders) China. wat betreft de specificaties zijn deze motoren allemaal gelijk aan de Honda GX390cc oftewel, replica motoren. en wat betreft het onderhoud en de levensduur ook. wat ook een bijkomend voordeel is, is dat de motoren met honda onderdelen gereviseerd kunnen worden omdat het motorblok eigenlijk identiek is.
om een voorbeeld te geven:
Honda GX390cc ////// Genquip 13HP
Specifications Engine Type Air-cooled, 4-Stroke, OHV, single cylinder ////// 4-stroke 25' inclined single cylinder with Air-cooled Bore x Stroke 88 x 64 mm (3.5 x 2.5 in) ////// 88mm x 64mm Displacement 389 cm3 (23.7 cu in) ////// 389cc Compression Ratio 8.0 : 1 ////// 8.0 : 1 Net Horse Power Output* 8.2kW (13.0HP) at 3,600 rpm ////// 13HP 3600rpm Net Torque 25.1 Nm (18.5 lbs ft) at 2,500 rpm ////// xxx PTO Shaft Rotation Counterclockwise (from PTO shaft side) ////// counterclockwise Ignition System Transistorized magneto ignition ////// Non-contact transistriced ignition Starting System Recoil or Electric Starter ////// Recoil manual start / optional electric start Carburetor Horizontal type butterfly valve ////// xxx Lubrication System Forced Splash ////// xxx Governor System Centrifugal Mechanical ////// xxx Air Cleaner Dual Element Type (opt Cyclone type) ////// Oil Capacity 1.1 l (1.16 US qt, 0.97 Imp qt) ////// 1.1 liter Fuel Tank Capacity (liter) 6.1l (6.4 US qt) ////// 6.5 liter Dimensions (L x W x H) 405mm (15.9 in) x 450mm (17.7 in) x 443mm (17.4 in) ////// 405 x 450 x 443 mm Dry Weight 31.0 kg (68.3 lbs) ////// 31.0 kg
en zo zijn er nog een tig aantal van dit soort motoren.
Nu kwam ik na wat brainstormen op het volgende idee;
Een open 390cc 4-takt klasse ofwel 390 cup genoemd.
het zelfde als bijvoorbeeld de NAB03 klasse waar alle 125cc automaat motoren in rijden en wat niet verzegeld is. het mooist zou zijn tijdens het NK 4-takt sprint, omdat ik denk dat oldenzaal en eefde niet echt van de grond komen puur omdat ze maar op 1 circuit rijden met daardoor grotendeels deelnemers uit de regio.
Een kampioenschap bedoeld voor coureurs die echt voor de fun en competitie willen racen tegen een zeer betaalbaar "glazenwassers" of "studenten" budget! met andere woorden een klein budget waardoor er veel meer mensen deze fantastische sport uit kunnen oefenen. dit is ook ideaal voor coureurs die later door willen stromen naar bijvoorbeeld de VT-250 of de 2-takt wereld maar eerst het gevoel en kennis op willen doen in een goedkopere klasse. Het gebruik van (inter)nationale circuits waardoor je ook coureurs / dealers / sponsors van uit alle windstreken kan trekken en ook de verveling van constant racen op een Eén circuit tegen gaat.
Goedkopere soort banden zoals bijvoorbeeld ook in Eefde gebruikt wordt: - Slicks: DURO L 10x4,50-5 / 11x7,10-5 € 99,95 incl BTW. - Regen: Bridgestone YJP/YKP “BSK” 4.5x10.0-5 / 6.0x11.0-5 € 195,00 incl BTW.
wat betreft de controle;
Dit is kan lastig zijn. in Nederland kom je nu over het algemeen het merk PTM en Honda tegen. deze zou je bij wijze van eerst kunnen homologeren. naar verloop komen er ongetwijfeld wel coureurs/ kart dealers met een nieuw merk aan zetten. deze zou dan gehomologeerd kunnen worden.
volgende optie: ik weet niet of de organisatie in bezit is van een rollenbank of vermogens testbank? je kan het ook gewoon een open 390cc klasse houden waarbij tuning van de motoren verboden is. een beetje het zelfde zoals eerder genoemd de 125cc automatenklasse Nab 03. en dat er elk raceweekend willekeurig coureurs opgeroepen worden om de motor te laten testen op vermogen/ koppel met een maximum van 13pk/25Nm plus aantal % afwijking o.i.d.
Tot slot. Ik denk echt dat dit een succes zou kunnen worden met de juiste promotie en aanpak. de 390cc is een erg leuke motor die weinig onderhoud vraagt maar waar je wel lekker cheap mee kunt racen. ik heb op kartforum.nl een topic gestart in het 4-takt menu hierover, maar dan kleinschalig. bijna iedereen die gereageerd heeft is enthousiast over dit onderwerp.
viewtopic.php?f=5&t=5287&start=0
In ieder geval bedankt voor uw tijd, en wachtend op een reactie.
Met vriendelijke racegroet,
Hendrik Pieters
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 11:03 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik denk dat het probleem er vooral in zal zitten dat de immitatie hondas niet het vermogen en betrouwbaarheid van de echte honda kunnen leveren waardoor je weer een echte honda moet rijden om competatief te zijn en die klassen is er al
ik wil niet negatief doen maar ik denk dat het hierop neer komt
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 11:25 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 11:47 am |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
@joris, vermogens zijn gelijk aan die van honda, grote revisieduur is +/- 200uur en die van honda ook geloof ik.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 12:44 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
neem anders is contact op met TKS in losser die deet in het verleden in oldenzaal / eefde de 390 blokjes enz.
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 12:48 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hendrik mischien is het zo maar ik denk van niet (is maar mijn meneing he ) ik wens je in iedergeval veel suc6 een klasse erbij is altijd wel mooi denk ik als er maar veel man in mee rijden
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 3:35 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
wel een goed idee Jannes, @joris, het zal misschien niet 100% gelijk zijn, maar omdat een 390cc eigenlijk al weinig vermogen heeft zal het nooit om hele PK's gaan aan verschil. en eigen meningen zijn ook belangrijk ik weet ook niet zeker of ik dit wel verstuur! wil eerst een animo check doen voordat ik van alles verspreid. nogmaals, als iemand tips heeft of mensen kent waar ik hiervoor het beste contact mee kan opnemen plz post of PM
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 4:17 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
probleem is, als je je motor niet verzegeld kan je hem ook ongezien opvoeren;) Dat soort dingen krijg je dan. ( kan ik eindelijk eens mee doen )
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 6:13 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Nja, probleem is dat er standaard een hoop grote toleranties in zitten, en als je een geprepareerd blok koopt dan moet eraan verdient worden en dan betaal je je een ongeluk aan zo'n ding... (voorbeeldje: geprepareerd blok voor vkct kostte toendertijd 1700 euro, terwijl je net over de grens voor 1900 euro een blok kon kopen met twee keer zoveel vermogen ) Maar het initiatief is zeker leuk!
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: ma jun 15, 2009 3:44 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
Ik heb een directconact gehad met een ( international sales manager van een chinese leverancier van de 390cc 13pk motoren. ( ff voor de gein gedaan )
de vragen die ik gesteld heb:
1. Zijn de 390cc 4-takt motoren exact het zelfde als de honda GX390cc 13hp antw: yes they are exact copies of honda gx390
2. mocht de motor schade oplopen kan ik hem dan ook repareren met honda onderdelen? antw: yes you can repair the engine with honda parts, you can order new parts from us to, we supply our parts to honda dealers in the US for aftersale. met andere woorden. ze gebruiken chinese onderdelen voor honda motoren.
3. wat kost een motor FOB ( zonder shipping costs ) antw: 129 usd ( € 93,14 )
4. wat kost een motor C&F ( met shipping costs ) antw: krijg ik morgen een email over.
5. wat is de levertijd? antw: around 40 days.
en als ik wil kan ik vanaf 1 motor bestellen tot een maximum per dag van 2000 stuks. ook als ik er meerdere bestel, kon ik een andere prijs krijgen. ook ben ik er achter gekomen dat de meeste motoren daar vandaan komen.
ben benieuwd wat de prijs is incl shipping costs.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma jun 15, 2009 5:06 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
das echt geen drol 100 euro voor zo'n motor is bijna de oud ijzer prijs
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: ma jun 15, 2009 5:28 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
zou je er eigenlijk 15 moeten bestellen en klaarmaken voor de wedstrijden, zodat je gewoon met je chassis naar het circuit komt, blok erop monteren en racen, iedere wedstrijd kun je kan loten om de motoren. Zo hou je ook het tunen in de peilling! Peter van karting oldenzaal was ooit ook bezig met zo'n concept, misschien een contact opnemen met hem.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: ma jun 15, 2009 5:31 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Nou Hendrik Je maakt er echt werk van.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|