Auteur |
Bericht |
Samuel
|
Geplaatst: ma okt 27, 2008 4:55 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik kan nergens de tandwiel verhoudingen vinden voor een Biland op Berghem. Is er iemand die mij kan helpen?
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:04 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@Samuel
misschien is het wel handig dat we weten wat je rijd..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:05 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Citaat: Ik kan nergens de tandwiel verhoudingen vinden voor een Biland op Berghem Lijkt me duidelijk toch??
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
berend botje
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 12:34 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am Berichten: 57 Woonplaats: Enschede
|
Op de baan in Emsburen gebruik ik momenteel de volgende verhouding: 15-26. Dit is met een opgeboorde YZ125 - 12500tpm.
Ik denk dat een nog kortere overbrenging nog iets beter uitkomt, gezien het bijzonder korte rechte stuk van deze baan.
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 1:34 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Mijn excuus, slecht gelezen.
4 takt als ik mij niet vergis?
Is er niet een vergelijkbaar type motor?
Zodat je een richtlijn/startpunt hebt.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 3:29 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik was overigens vergeten te vermelden dat ik met een 219 ketting rijd.
Ik heb de volgende voor tandwielen: 11, 13 en 15
Ik weet dus alleen nog niet welke ik het beste kan gebruiken en in combinatie met welk achtertandwiel.
@Berend Botje
Bedankt voor gegevens. Ik neem aan dat jij met een 428 ketting rijd? 26 achter kan volgens mij bij 219 ketting niet.
@IncineratorX2
Lees foutjes maakt iedereen wel eens
Biland is inderdaad een 4takt motor 28pk.
Een Vampire is iets sneller maar daar zou ik graag gegevens van horen. Dan weet ik waar ik ongeveer aan moet denken.
Rotax max zou ook vergelijkbaar zijn heb ik gelezen, maar die motor heeft een heel ander karakter, dus ik weet niet of je dat nog kan vergelijken voor tandwielverhoudingen.
Alle inbreng is welkom want ik heb echt geen idee wat ik nodig heb.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
berend botje
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 5:05 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am Berichten: 57 Woonplaats: Enschede
|
@Samuel
Ik rij inderdaad met een 428 ketting. Verder ben ik niet bekend met andere motorern, bijbehorende kettingen en welke tandwielen daarvoor verkrijgbaar zijn.
Zelf heb ik de verhouding bepaalt aan de hand van mijn vorige verhouding. Eerst had ik 16-25, en dat is behoorlijk lang. Op emsburen kwam ik niet boven de vierde versnelling en in de langzaamste bocht is het twijvelen tussen twee en een.
Daarom heb ik voor 16-26 gekozen, dit levert toch een verkorting van 10% op en daarmee hoef ik niet meer terug naar de een en maak ik ook weer gebruik van de vijf.
Misschien stap ik nog een keer over naar 15-27 of 15-28...
Je hebt waarschijnlijk al eerder op Berghem gereden, wat was je verhouding destijds en maakte je optimaal gebruik van je toerenbereik?
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 5:28 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@samuel,
je moet de verhoudingen relatief zien.
Als jouw 219 ketting bijv 11 : 88 is komt dat neer op 1:8
Waar Berend meer rijd is dus 16:26 = 1:1.625
Dit betekend dat je bak anders is ingesteld.. aangezien jij rond rijd met een vertraging van 1:8, en berend maar met bijna 1:1.
Dit zie je ook veel bij de cross blokken, die lage vertragingen.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 5:56 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Dat komt waarschijnlijk omdat die cross een versnellingsbak heeft en een biland niet....
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 10:48 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Bedankt voor alle info. Ik denk dat ik de zelfde verhouding als MDR226 als startpunt gebruik.
MDR226:
Berghem 13-76/ 12500rpm
MDR226 EIGENBOUW VIERTAKT
Deze motor heeft dan wel 35pk maar maakt ook iets minder toeren. Dus lijkt het mij redelijk in de buurt komen van de biland.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 10:51 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
@berend botje
Citaat: Je hebt waarschijnlijk al eerder op Berghem gereden, wat was je verhouding destijds en maakte je optimaal gebruik van je toerenbereik?
Ik heb inderdaad wel eens eerder op Berghem gereden maar dit was met een honda 390, dus dat is niet te vergelijken. Ik heb nog niet met mijn biland gereden, dus weet nog niet wat ik moet verwachten aan snelheid en tandwielverhoudingen.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 10:59 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
vraag jvd hier van het forum eens die heeft wel met de biland op berghem gereden.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di okt 28, 2008 11:04 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Bedankt voor de tip Roeland, ik heb het jvd in een pb gevraagt.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Allkart
|
Geplaatst: di nov 18, 2008 8:11 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 17, 2008 7:04 pm Berichten: 163 Woonplaats: Doorn
|
nu het hier gaat over tandwiel verhoudingen ,denk ik dat mijn vraag hier wel op z'n plaats is. ik heb het volgende:
een tandwiel verhouding van 13/85 met een 219 ketting van 106 schakels
die ik gaat veranderen naar 11/72. is het uittereken hoelang de ketting moet zijn ?
natuurlijk zou ik dat zelf kunnen inmeten. maar dan moet ik eerst een tandwiel halen. en dan pas weer een ketting.
dus ik dacht. misschien is er een slimme berekening voor !?. alvast bedankt.
gr ,Ronald
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di nov 18, 2008 9:26 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik denk dat je ongeveer de helft van wat je aan tanden minder hebt en dat dan delen door 2 ( een schakel heeft 2 tanden nodig ) korter
jij gaat 15 tanden korter delen door 4 is 3.75 dus ongerveer 4 schakels korter 102 dus
mischien sla ik de plank volledig mis maar mij lijkt dat het zoiets moet zijn
|
|
Omhoog |
|
|