Aangezien de FIA/CIK haar eisen omtrent het deelnemen aan internationale wedstrijden heeft aangescherpt, is het voor coureurs die deelnemen aan (internationale) kartwedstrijden van belang dat zij wedstrijden rijden bij een organisatie die aangesloten is bij de FIA/CIK, in Nederland vertegenwoordigd door de KNAF. Mede hierom heeft Chrono Karting BV aansluiting gevonden bij de KNAF. Chrono Karting BV zal onder auspiciën van de KNAF het officiële Nederlands Kampioenschap verzorgen voor alle Rotax Max klassen.
Er zijn de afgelopen periode ook gesprekken geweest met de NFK om haar wedstrijden voor de overige 2-takt klassen te organiseren onder auspiciën van de KNAF. Helaas is het niet gelukt om dit al in 2008 te realiseren. Echter is er wel een intentieverklaring door de NFK ondertekend om in 2009 het Nederlands Kampioenschap overige 2-takt klassen te organiseren onder auspiciën van de KNAF.
Voor de 2-takt afdeling komt er dan een goede verdeling en balans tussen de verschillende organisatoren. De visie van de KNAF is altijd dat er een gezonde spreiding moet zijn tussen de bestaande organisaties. Hierdoor voorkom je versnippering en kunnen er volle startvelden gecreëerd worden. Voor de 2-takt klassen lijkt hiervoor een goede basis bereikt.
Voor de 4-takt klasse was er echter onduidelijkheid. Doordat Chrono Karting BV is aangesloten bij de KNAF, zouden er twee 4-takt organisaties bestaan die onder auspiciën van de KNAF 4-takt wedstrijden organiseren. Gezien het aantal 4-takt rijders is er op dit moment geen plaats voor twee organisaties. Daarbij kwamen de kalenders van beide organisaties niet overeen. Met één wedstrijd op dezelfde datum en diverse wedstrijden te kort op elkaar ontstaat er een ongezond klimaat voor de 4-takt rijders. Daarbij is het voor de beide organisaties niet haalbaar met het huidige deelnemersaantal een gezond sprintkampioenschap te organiseren.
Om e.e.a met elkaar af te stemmen, zijn er de afgelopen weken diverse besprekingen geweest tussen de KNAF, Karting Events en Chrono Karting BV om tot een goede oplossing te komen. Besproken is om samen één kampioenschap te organiseren, wat uit oogpunt van de rijders een prima oplossing zou zijn. Helaas is deze mogelijkheid geen werkelijkheid geworden.
De “kartingtaart” onder auspiciën van de KNAF wordt dan verdeeld in drie stukken.
1. NFK vanaf 2009 met gemiddeld 150 rijders de 2-takt markt m.u.v. het NK Rotax Max
2. Chrono Karting BV vanaf 2008 met gemiddeld 150 rijders het NK Rotax Max
3. S.E.P. met nu gemiddeld 90 rijders het 4-takt gedeelte
Wij delen de visie van de KNAF dat er op deze manier gezonde kampioenschappen gerealiseerd kunnen worden. Geen concurrerende partijen meer die uit dezelfde kleine vijver moeten vissen. Geen versnippering meer van diverse klassen en volle startvelden voor elke organisatie. Daarbij is het door deze verdeling voor de rijders duidelijk waar zij hun wedstrijden kunnen rijden.
De Stichting Endurance Promotions (S.E.P.) zal het gehele 4-takt Sprintkampioenschap op zich nemen. Het kampioenschap zal naast de bestaande klassen Cadet 160/Rookie 160, RK1 Junioren/Senioren en de Prokarts uitgebreid worden met de klassen Mini Briggs, World Formula Junioren en VT250 Junioren/Senioren. Aan het concept van de wedstrijden zal niet veel veranderen. In de ochtend zal er ruimte zijn voor vrije training. Voor de vrije training zal ook een tijdschema gemaakt worden, zodat de trainingstijd door iedereen optimaal gebruikt kan worden. Het kampioenschap bestaat uit zeven wedstrijden.
De Cadet/Rookie 160 klasse, de RK1 Junioren/Senioren klasse en de World Formula Junioren klasse zullen de status Nederlands Kampioenschap (NK) krijgen.
Wij zijn er van overtuigd dat deze nieuwe situatie voor de rijders een verbetering is. De velden zullen groter zijn, waardoor de wedstrijden spannender zullen worden en de competitie groter. Van versnippering is geen sprake meer. Wij begrijpen maar al te goed dat de nieuwe situatie niet voor iedereen ideaal zal zijn. De wedstrijden van Chrono Karting BV werden het afgelopen jaar door Heidi en Ronald Montfoort prima georganiseerd. Zij hebben zich met veel enthousiasme ingezet om een goed kampioenschap neer te zetten. Wij hopen dat wij van de nieuwe rijders de kans krijgen te laten zien dat ook onze wedstrijden de moeite waard zijn. Daarbij zal er voor de rijder weinig veranderen op wat kleine reglementaire zaken na.
Wij doen er alles aan om er een spannend en leuk kampioenschap van te maken met mooie wedstrijden.
Doordat er in de tweede helft van het seizoen toch wat wijzigingen gaan plaatsvinden, zullen de inschrijfformulieren begin volgende week verstuurd worden. Alle contracten zullen dan vastgelegd zijn en kunnen we in een keer uitkomen met een officiële kalender. Wel kunnen wij melden dat de eerste drie wedstrijden van het 4-takt Sprintkampioenschap op onderstaande data en circuits worden verreden:
1. 23 maart 2008 Sprint 1 Emmen
2. 27 april 2008 Sprint 2 Spa
3. 25 mei 2008 Sprint 3 Venray
De reden dat er wat data zullen wijzigen heeft te maken met het feit dat we 17 augustus willen verplaatsen omdat deze datum nog net in de vakantieperiode valt. Door deze wedstrijd te verplaatsen naar een later stadium, zullen de wedstrijden van het 4-takt Sprintkampioenschap geheel buiten de zomervakantieperiode vallen.
Tevens kunt u vanaf volgende week op onze site alle info vinden betreffende het kampioenschap, alsmede de wedstrijdinfo voor de betreffende wedstrijden.
Mocht u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen hebben dan kunt u via e-mail
info@kartingevents.nl contact met ons opnemen.
Tot 23 maart aan de start van de eerste Sprintwedstrijd op kartbaan Pottendijk te Emmen!
dit bericht kwam vandaag binnen van kartingevents