Auteur |
Bericht |
igot
|
Geplaatst: vr okt 26, 2007 11:00 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Kwestie van te veel grip op de voorbanden!?
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: za okt 27, 2007 10:58 am |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Peter, geef anders het merk en bouwjaar chassis door, en welk merk/type banden je hebt. Misschien kan iemand dan met een gelijkwaardig chassis jouw een begin setup geven, kan veel gepruts en ergernis aan afstellingen schelen.
|
|
Omhoog |
|
|
The overtaker
|
Geplaatst: za okt 27, 2007 11:16 pm |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
mischien ok even laten uitlijnen
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
k9peter
|
Geplaatst: di okt 30, 2007 10:33 am |
|
Geregistreerd: ma nov 14, 2005 1:42 pm Berichten: 19
|
kart frame is 5/6 jaar oud van MS
banden rondom zijn duro ( harde compound )
|
|
Omhoog |
|
|
markG
|
Geplaatst: di okt 30, 2007 11:56 am |
|
Geregistreerd: do apr 14, 2005 12:50 pm Berichten: 108 Woonplaats: asten
|
leg er eens andere banden op.... een maxxis hg3 of iets wat daar op lijkt. je hebt volgens mij veel te veel vermogen voor de harde banden. ik heb per ongeluk ook eens harde banden besteld (de harde compound van heidenau) niet mee te rijden met al die power. onderstuur, overstuur. nergens grip. leg er maar eens een nieuw setje HG3 (of desnoods gebruikte) op. voor mij geen harde banden meer ik heb ze ook weggegooid na een dagje!!! verknalt de hele fun van het karten.
hopelijk heb je er iets aan...
groet
Mark
|
|
Omhoog |
|
|
fastshadow
|
Geplaatst: di okt 30, 2007 12:58 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm Berichten: 582 Woonplaats: Eindhoven
|
als je goed leest zie je dat jij teveel grip heeft.
_________________ burn rubber not your soul
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di okt 30, 2007 5:21 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wat je ook een na kunt meten (het zal namelijk niet de eerste keer zijn met een bmerk banden) zijn de diamaeters van bijde achter banden als ze op werk druk staan zit daar teveel verschil in dan zal je kart ook voor geen meter sturen
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: di okt 30, 2007 11:53 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Peter, tot voor 2 maanden terug reed ik met een ms-kart uit 2000 (6 seizoenen mee gereden) met een tm cross erop, heb nu een ander merk maar de mskart nog steeds in bezit. Ik zal voor je nakijken wat de chassis afstelling van die kart was (deze lag goed, niet heel zwaar en gecontroleerd te besturen). Misschien dat je ergens een groot verschil kan vinden met jouw chassis afstelling.
Duro heeft volgens mij relatief weinig grip. Het sturen kan dan nog zwaar zijn (het sturen wordt dan zwaar omdat je de kart verder "optilt" aan de voorzijde, niet omdat de banden veel grip zouden hebben). Daardoor is de kart misschien moeilijk te houden zoals jij beschrijft. Maar het blijft giswerk natuurlijk.
Ik heb met een aantal soorten banden gereden: conto, mojo, bridgestone (YHC, YJC, YJB), maxxis (HG2, HG3). De les daaruit was dat een te harde band niet fijn werkt op een schakel, zoals markG al zei. De kart kan dan moeilijk te controleren zijn, laat staan afstellen. Ik rij nu met bridstone YJC (iets harder voor warm weer) of YJB (iets zachter voor kouder weer). Vind ze fijn rijden (de maxxis achterbanden slijten bij mij aan de binnenkant veel sneller) en "goede" slijtage (4-5 uurtjes). Zijn misschien wat duurder maar je krijgt er meer rijplezier voor terug.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo okt 31, 2007 4:50 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
mischien zit k ernaast met het volgende
maar is je chassis toevallig niet scheef
|
|
Omhoog |
|
|
k9peter
|
Geplaatst: wo okt 31, 2007 7:30 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 14, 2005 1:42 pm Berichten: 19
|
@ basjuh
ik ga binnenkort het chassis eens uitmeten of deze scheef is
@ roel
dat zou hardstikke fijn zijn ! alvast bedankt !
en de harde banden zullen dus worden vervangen door andere , het klinkt overigens heel logisch zoals het door jullie gezegt wordt.
want het sturen is wel zwaar maar heb toch voor mijn gevoel weinig grip.
ik kom heel moeilijk een bocht in ( onderstuurt )
gr Peter
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: do nov 01, 2007 5:48 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Bij een ICC slijt je relatief veel achterbanden! door de wheelspin en tractie.
Goed als ik het allemaal zo lees, lijkt het me juist teveel grip. Als je op berghem rijdt en er zijn een stuk of 15 karts en het is al een paar dagen droog ligt daar veel grip. Afhankelijk van je hardheid van je as (lijkt me bij een hobbist niet de zachtste) moet je toch wel achter op 140 met je stoelsteunen vast en middellager ook vast.
Voor niet te breed, zeg bij veel karts ongeveer 2 ringen op je vooras.
Je spanning is afhankelijk van je band. Zet zachtere banden ongeveer op 0,55 rondom en iets hardere 0,65 rondom (laat even weten welk type je hebt)
Let ook op je lijnen die je rijdt, niet heel laat insturen en in de bocht wachten met op het gas gaan. Met vroeg op het gas verlies je alleen maar tijd.
Rem ook laat, en ga niet halfgas door een bocht
Goed, we zullen wel weer van je horen
|
|
Omhoog |
|
|
Daan1976
|
Geplaatst: do nov 01, 2007 7:45 pm |
|
Geregistreerd: di jul 31, 2007 11:28 pm Berichten: 47 Woonplaats: Alicante
|
Je kan ook nog proberen je chassis hoogte te verstellen dan kan ook schelen in de zwaarte van de kracht die je moet uitoefenen bij het insturen of de velgen iets dichter of uit elkaar geld ook voor achter natuurlijk maar dit ligt zeker in de afstelling en idd ook is je chassis recht en je wielen op 0 uitgelijnd
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: za nov 03, 2007 4:33 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Peter >> heb mijn afstelling f bekeken (mskart bj2000):
Breedte achter: 135-140 (ik kreeg bij smaller altijd meer grip, wielnaven zijn 10 cm lang)
Hard type achteras (1040 mm lang)
Frame staat laag
Voor: wielnnaven zijn 6,5 cm lang, twee tussenringen (totaal 20 mm) aan beide kanten.
Geen toe/uitspoor, neutraal dus. Geen chamber. Zo min mogelijk caster (dus de fuseebout zo recht mogelijk). Met mijn frame had ik dan de volgende instelling van de excentrische stelplaatjes (links/rechts is gezien als je in de kart zou zitten, en het nummer is het nummer wat je ziet als je van voren tegen de kart aankijkt):
rechtsboven: 1
rechtsonder: 2
linksboven: 4
linksonder: 3
Maar het is altijd verstandig je chamber na te meten. Voor de caster hoef je niks na te meten. Als je wilt kan ik je nog een document geven waarin de chamber en caster instellingen in staan (dus welke cijfercombinatie wat doet).
Overigens kon ik de spoorstangen op twee afstanden van de stuurstang vast maken...ik heb altijd de korste afstand gepakt, stuurt wat lichter maar je moet alleen het stuur iets verder draaien
succes!
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: za nov 03, 2007 6:51 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Misschien zit er het een en ander niet goed bij je Ackerman.
Ik heb weleens een kart gezien met het ackerman principe aan de verkeerde kant vandaar.
Lees dit anders even: http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=21194
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
k9peter
|
Geplaatst: di nov 13, 2007 12:13 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 14, 2005 1:42 pm Berichten: 19
|
jongens allemaal hardstikke bedankt , hij gaat binnenkort uit elkaar en dan klaar maken voor volgend jaar !
bedankt !
gr Peter
|
|
Omhoog |
|
|