Auteur |
Bericht |
joris
|
Geplaatst: ma okt 22, 2007 6:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
zo ik heb dus de hele zondag m'n kart proberen te starten en die wilde niet
na thuis nog us de accu aan de lader te hebben gehad en op het start knopje geduwd te hebben begon die toch weer heerlijk trouw te snorkelen
mijn conclusie lijk mij m'n accu is te flauw ???? of oud of weet ik veel
nu ben ik een beetje wezen neuzen naar accus en er blijken nogal wat soorten lood accus te zijn
ik heb nu een 12v 6,5 ah die in een max houder past
maar is het nu zinvol om meer ah uur te pakken ?
gewicht vind in niet zo belangrijk de groote kan ik ook wel wat op aanpassen
maar er blijkt ook zoiets als kortsluit spanning te zijn doet dat er nogwat toe ?
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma okt 22, 2007 7:28 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Kortsluitspanning is de spanning die de accu zou leveren wanneer je de plus en de min aan elkaar zou verbinden dacht ik...
Aangezien het niet de bedoeling is dat je dit doet lijkt het mij niet van belang als je gewoon weer een 12v accu pakt...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma okt 22, 2007 8:02 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
12 v leek mij ook al maar de accu moet wel een flinke piek kunnen geven als je op de start knop duwt
|
|
Omhoog |
|
|
RaceKabouter
|
Geplaatst: ma okt 22, 2007 9:07 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
Joris,
Volgens mij is de Ah de hoeveelheid stroom die de accu kan opslaan. Een accu met minder Ah zal sneller onvoldoende vermogen leveren om de startmotor voldoende kracht te geven om hem door de compressie slag heen te laten komen en dus om hem te kunnen starten (ik heb dat probleem met mijn externe starter, die is na 10-15keer starten ook niet sterk genoeg meer voor mijn 4takt blokje)
Nu geloof ik dat een 2takt motor minder compressie maakt, dus zal het probleem daar minder snel voorkomen.
Een accu met minder Ah moet je dus ook sneller weer opladen.
grtx
Racekabouter
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma okt 22, 2007 9:21 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Joris....
De nieuwe Rotax Max Accu's zijn 12 Volt en 9 Ah. Daar het gelaccu's
zijn kun je ze niet zomaar opladen met een willekeurige acculader.
Dit vertelde een accu deskundige mij vandaag op de Beurs....
Zit wat in.... ik heb dit jaar al 3 accu versleten.... deze die ik nu heb... is (toevallig) steeds weer opgeladen met de lader die standaard bij de Rotax Max geleverd wordt... alle anderen met een 12 Volt druppel lader voor motorfietsen die ik vorig jaar gekocht heb.
Dus ik denk wel dat die man op de beurs wel gelijk heeft.... of het zou puur toeval zijn..?? lijkt me niet.
Wie o Wie kan expliciet aangeven welke acculader je moet gebruiken om een GEL accu (bv Rotax Max) goed op te kunnen laden zonder dat deze kapot gaat..????
thx
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
lpgies
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 9:10 am |
|
Geregistreerd: vr aug 18, 2006 3:10 pm Berichten: 33
|
Weet wel dat je een vol geladen accu niet nog eens moet gaan laden daarvan gaat ie sneller kapot ( zelf ondervonden ) Blijkbaar wordt dit wel voor wedstrijdrijders gedaan om er wat meer in te proppen maar voor de levensduur is het minder. Ik gebruik ook de orig rotax lader met orig max accu en dat gaat prima. ( tot nu toe )
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 3:29 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Wij hebben gewoon een namaak(illegaal voor wedstrijden) deze is de helft goedkoper en is net zo goed.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 4:05 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Alle accu's van mijn motor, auto, kart of stationaire accu worden opgeladen met een optimate 3 acculader.
verkrijgbaar bij de motorhandelaar, en geschikt voor alle accu's.
de meeste 12v 7.2Ah accu's die bij ons sneuvelden, hadden een onderbreking intern, waarschijnlijk door de trillingen.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
pulles
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 4:59 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 12, 2005 5:26 pm Berichten: 185
|
bij een accu staat ah voor ampere per uur.heb je een 7,2ah accu levert ie een vermogen van 7,2 ampere over een looptyd van 1 uur.heb je dus een startmotor die 3.6 ampere opneemt dan doe je 2 uur met de accu.heel simpel.gelaccu kun je laden met een gewone lader van de rotax max.werkt prima.ik hoop dat jullie hier wat aan hebben
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 5:32 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb um gister 3 uur aan de lader gehad en toen gestart een keer of 4 zonderproblemen toen de stekkers eraan laten zitten en vandaag nog us 10 keer gestart zonder problemen
de zaterdagnacht had ik um een uur of 12 geladen met een gewoone accu lader zou het daarmee temaken kunnen hebben dan ?? want de accu lijkt nu gewoon goed
|
|
Omhoog |
|
|
Dick
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 6:37 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 31, 2006 7:19 pm Berichten: 263
|
Joris. Je weet wat het opperhoofd altijd zegt! ( je weet wel wie ik bedoel!)
METEN IS WETEN.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 7:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ja ja ik zal der us langs gaan hij heeft zo'n accu tester
|
|
Omhoog |
|
|
davevanswam
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 7:27 pm |
|
Geregistreerd: di jan 09, 2007 10:13 pm Berichten: 12
|
voor het starten is in principe je ah niet belangrijk, maar gaat het om de amperes.
ah is het aantal amperes die hij langzaam uit kan geven bijv 7.2 / 20 uur = 20 uur lang 0.36 ampere, maar niet een half uur 14.4 ampere.
dus ah is het uithoudingsvermogen en niet het startvermogen. (marathon of sprint)
voor een betere start accu moet je dus meer amperes hebben.
voor betere vonken aan het einde van de dag moet je meer ah hebben
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 7:33 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
mijn onsteking werkt niet op de accu maar net als icc
maar dat start vermogen zie je nooit erbij vermeld staan
|
|
Omhoog |
|
|
davevanswam
|
Geplaatst: di okt 23, 2007 7:35 pm |
|
Geregistreerd: di jan 09, 2007 10:13 pm Berichten: 12
|
nee niet bij een kart accu maar wel bij een auto accu.
dit is omdat hij bij een rotax eigenlijk voor de vonken is en starten maar bijzaak is. dat kun je ook extern
|
|
Omhoog |
|
|