Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vliegwiel verlichten
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 7:40 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Gents,

Ben wat aan het sleutelen aan mijn vier honda GX160 blokjes om toch te proberen een beetje meer snelheid uit mijn pro te halen. :wink:

Alle bekende dingen zijn al gedaan, kop gevlakt, andere pakking, andere klepveren, grotere carbarateur, etc.

Nu wil ik graag nog 1 ding doen en dat is het vliegwiel verlichten, kan dit natuurlijk laten doen bij een shop maar ik doe graag alles zelf dus......
Daar ik de beschikking heb over een cns frees en een draaibank wilkik zelf een poging wagen maar, nu de vraag?

Wat moet er af dus:

Buitenkant afdraaien (uiteraard niet de magneet) of......
Binnenkant uitdraaien of.....

En hoeveel eraf (hoeveel % van het totaal gewicht of....

Wat kan ik tevens nog aan de ontsteking doen, vroeger zetten of juist later zetten, wil een flexibele stelmogelijkheid maken ?

Wie weet raad?

mvg Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 8:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Jetman,

Ik heb het zelf laten doen want je moet het vliegwiel ook weer laten balanceren.

Grtz,

jef


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 9:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
ontsteking moet je vroeger zetten
hoeveel, moet je denk ik gewoon testen denk ik

en afdraaien kan, maar net wat jeffrey zegt, balanceren van het vliegwiel is wel noodzakelijk na het afdraaien

dus ik weet niet of je daar het matriaal ook voor hebt

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 12:32 pm 

Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm
Berichten: 46
Ik neem aan dat je er niet meer mee gaat racen?

Een licht vliegwiel geldt niet voor ene prokart. Ik zou op zoek gaan naar een zwaar vliegwiel, dan haalt je motor meer toeren aan het einde en trekt ie beter. Met een prokart is je gewicht versus vermogen slecht, ook al tune je je motoren nog zo hard.

Kijk eerst naar ontsteking, idd eerder. Hoeveel hangt af wat je wil, vermogen onderin, midden of boven. Bougie goed erin, uitliteren, klepspelling goed (0,05mm in, 0,075mm uit), euro 95 erin (en zeker geen dure benzines, zinloos), sproeier 70 (standaard) of 72 (als het iets kouder is).

Als je dan toch een andere carb gebruikt, inlaat en uitlaat ook aanpassen? Schuimfilter weglaten? Eventueel kanalen glad maken? Lager op het bigend? Hoofdverstuiver aanpassen? Nieuwe zuigerveren of overmaats? (heb je de cilinder wel eens opgemeten, is die nog rond en is de tolerantie nog goed?)

Honda GX motoren hebben weinig compressie dus compressie verlies mopet je als eerste voorkomen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 3:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: Eindhoven
brandstof scheeld wel zeker wij rijden ook op specale brandstof met de prokart en het scheelt zeer zeker wel

_________________
burn rubber not your soul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 8:31 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Dirk,

Dank voor jouw uitgebreide reactie, ik had de vliegwielen al ingespannen in de draaibank :wink:

Ik ga de zaak eens afstellen zoals je omschrijft en eens wat experimenteren met de ontsteking !

Nogmaals dank voor de reactie, nog meer van zulke goede tips?? :wink:

Groet Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 8:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Wil je tips hebben over het opvoeren van het blok..???
Of van het vliegwiel alleen?


Jef


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 9:46 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Alles is welkom !


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 10:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
@dirk pilat: zwaarder vliegwiel komt de motor wel trager op gang (massa traagheid), iedere keer dat je gas geeft moet de massa van het vliegwiel in beweging worden gezet.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 10:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
het ligt er meestal ook aan op wat voor banen je rijd.. :wink:

Meestal kan je beter je vliegwiel niet verlichten.
Of je moet vaak in hoge toeren bezig zijn


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 11:21 pm 

Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm
Berichten: 46
@ fastshadow

Dat hangt er even vanaf wat je allemaal met je motor hebt gedaan.

Echter, de compressie van een reglementair getunede Honda Gx is zo laag, dat je beter slechtere (lees: minder klopvaste) benzine kunt gebruiken. Die ontbrand eerder en sneller.

De duurdere benzines kunnen hogere compressies aan, zonder dat ze zelfontbranden. In hoge compressiemotoren werkt dat dus beter.

Ik weet overigens niet of Methanol ook beter is/maakt.

@Energy

Een licht vliegwiel accelereert wel sneller, maar heeft minder kracht om een kart weg te duwen. Met name bij zwaardere voertuigen met minder vermogen is dat minder gunstig qua trekkracht, niet qua eindvermogen.

Het hangt er dus vanaf op wat voor banen je rijdt, en eventueel of je je tandwielverhoudingen aanpast.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David