Auteur |
Bericht |
Jetman
|
Geplaatst: za apr 07, 2007 7:40 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm Berichten: 85
|
Gents,
Ben wat aan het sleutelen aan mijn vier honda GX160 blokjes om toch te proberen een beetje meer snelheid uit mijn pro te halen.
Alle bekende dingen zijn al gedaan, kop gevlakt, andere pakking, andere klepveren, grotere carbarateur, etc.
Nu wil ik graag nog 1 ding doen en dat is het vliegwiel verlichten, kan dit natuurlijk laten doen bij een shop maar ik doe graag alles zelf dus......
Daar ik de beschikking heb over een cns frees en een draaibank wilkik zelf een poging wagen maar, nu de vraag?
Wat moet er af dus:
Buitenkant afdraaien (uiteraard niet de magneet) of......
Binnenkant uitdraaien of.....
En hoeveel eraf (hoeveel % van het totaal gewicht of....
Wat kan ik tevens nog aan de ontsteking doen, vroeger zetten of juist later zetten, wil een flexibele stelmogelijkheid maken ?
Wie weet raad?
mvg Fred
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: za apr 07, 2007 8:39 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Jetman,
Ik heb het zelf laten doen want je moet het vliegwiel ook weer laten balanceren.
Grtz,
jef
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: za apr 07, 2007 9:44 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
ontsteking moet je vroeger zetten
hoeveel, moet je denk ik gewoon testen denk ik
en afdraaien kan, maar net wat jeffrey zegt, balanceren van het vliegwiel is wel noodzakelijk na het afdraaien
dus ik weet niet of je daar het matriaal ook voor hebt
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
DirkPilat
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 12:32 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm Berichten: 46
|
Ik neem aan dat je er niet meer mee gaat racen?
Een licht vliegwiel geldt niet voor ene prokart. Ik zou op zoek gaan naar een zwaar vliegwiel, dan haalt je motor meer toeren aan het einde en trekt ie beter. Met een prokart is je gewicht versus vermogen slecht, ook al tune je je motoren nog zo hard.
Kijk eerst naar ontsteking, idd eerder. Hoeveel hangt af wat je wil, vermogen onderin, midden of boven. Bougie goed erin, uitliteren, klepspelling goed (0,05mm in, 0,075mm uit), euro 95 erin (en zeker geen dure benzines, zinloos), sproeier 70 (standaard) of 72 (als het iets kouder is).
Als je dan toch een andere carb gebruikt, inlaat en uitlaat ook aanpassen? Schuimfilter weglaten? Eventueel kanalen glad maken? Lager op het bigend? Hoofdverstuiver aanpassen? Nieuwe zuigerveren of overmaats? (heb je de cilinder wel eens opgemeten, is die nog rond en is de tolerantie nog goed?)
Honda GX motoren hebben weinig compressie dus compressie verlies mopet je als eerste voorkomen.
|
|
Omhoog |
|
|
fastshadow
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 3:18 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm Berichten: 582 Woonplaats: Eindhoven
|
brandstof scheeld wel zeker wij rijden ook op specale brandstof met de prokart en het scheelt zeer zeker wel
_________________ burn rubber not your soul
|
|
Omhoog |
|
|
Jetman
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 8:31 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm Berichten: 85
|
Dirk,
Dank voor jouw uitgebreide reactie, ik had de vliegwielen al ingespannen in de draaibank
Ik ga de zaak eens afstellen zoals je omschrijft en eens wat experimenteren met de ontsteking !
Nogmaals dank voor de reactie, nog meer van zulke goede tips??
Groet Fred
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 8:54 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Wil je tips hebben over het opvoeren van het blok..???
Of van het vliegwiel alleen?
Jef
|
|
Omhoog |
|
|
Jetman
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 9:46 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm Berichten: 85
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 10:04 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
@dirk pilat: zwaarder vliegwiel komt de motor wel trager op gang (massa traagheid), iedere keer dat je gas geeft moet de massa van het vliegwiel in beweging worden gezet.
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 10:30 pm |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
het ligt er meestal ook aan op wat voor banen je rijd..
Meestal kan je beter je vliegwiel niet verlichten.
Of je moet vaak in hoge toeren bezig zijn
|
|
Omhoog |
|
|
DirkPilat
|
Geplaatst: zo apr 08, 2007 11:21 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm Berichten: 46
|
@ fastshadow
Dat hangt er even vanaf wat je allemaal met je motor hebt gedaan.
Echter, de compressie van een reglementair getunede Honda Gx is zo laag, dat je beter slechtere (lees: minder klopvaste) benzine kunt gebruiken. Die ontbrand eerder en sneller.
De duurdere benzines kunnen hogere compressies aan, zonder dat ze zelfontbranden. In hoge compressiemotoren werkt dat dus beter.
Ik weet overigens niet of Methanol ook beter is/maakt.
@Energy
Een licht vliegwiel accelereert wel sneller, maar heeft minder kracht om een kart weg te duwen. Met name bij zwaardere voertuigen met minder vermogen is dat minder gunstig qua trekkracht, niet qua eindvermogen.
Het hangt er dus vanaf op wat voor banen je rijdt, en eventueel of je je tandwielverhoudingen aanpast.
|
|
Omhoog |
|
|