Veel mensen vragen regelmatig na hoeveel uur een motor een revisie nodig heeft. Nu staat deze informatie niet bij elkaar en als een wirwar door het forum-geschiedenis heen. Geeft niet! Daarom het grote motor-vergelijk topic
Hier onder staan veel motoren, leeg ingevuld. De bedoeling is dat deze straks is ingevuld met jullie hulp
Suc6 en post de antwoorden als je ze weet!
MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN!
Rotax Max 125cc: mini, junior en senior
PK's: 16, 22, 28
Max toeren:14.300 rpm
Topsnelheid: Ligt aan tandwielverhouding, kan 100 à 130
Revisie:
- Bij competie rijden: 20 à 25 uur
- Bij recreatief gebruik: 40 à 50 uur
Voordelen:Elek.starter, weinig en goedkoop onderhoud
Nadelen:Weining trekkracht onderin, duur in aanschaf
Rotax Max DD2:
PK's: 32
Max toeren: 16.000
Topsnelheid: 150
Revisie:
- Bij competie rijden: 20
- Bij recreatief gebruik: 30
Voordelen: Snel, leren schakelen, en goedkoop in onderhoud.
Nadelen: Als je een as krom rijd heb je kans dat je de motor kapot rijd
TM K7, K8 of K9 125cc crossblok:
PK's: ±40
Max toeren: 13.000/14.000
Topsnelheid: ±160
Revisie:
- Bij competie rijden: De zuiger om de 6/9 uur, hele motor 1 of 2 keer per seizoen. Hangt af hoeveel je traint buiten de wedstrijden om.
- Bij recreatief gebruik: Zuiger na elke 20 uur, hele motor 1 keer per seizoen/
Voordelen: Redelijk betaalbaar als je vee zelf kunt
Nadelen: Als je zelf geen revisie kunt doen, wordt het wel duur
TM K9b special:
PK's: Ong. 40
Max toeren: 13.800 / 14.400
Topsnelheid: Onbekend (In Oss 139 KM/u)
Revisie:
- Bij competie rijden: Na elke 30 liter
- Bij recreatief gebruik: Na elke 30 liter
Voordelen: Supersnel, mooi geluid, kick van het schakelen
Nadelen: ICC is fysiek zwaarder rijden dan een cross, onderin (laag in toeren) helemaal geen vermogen, vaak reviseren.
Honda CR 125cc crossblok:
PK's: 37-42
Max toeren: 12.000
Topsnelheid: 150+
Revisie:
- Bij competie rijden: Nieuwe zuiger elke 10 uur, volledige revisie elke 20 uur
- Bij recreatief gebruik: Nieuwe zuiger elke 20 uur, volledige revisie elke 40 uur
Voordelen: Relatief goedkoop, snel en veel onderdelen te koop
Nadelen: Veel reviseren aangezien het 2-takt is.
Marben Crossblok:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Maxter TAG 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Maxter 100cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Pavesie ICC 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
IAME Leopard:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Vortex VA/B 100cc junior (evenals TM junior, Maxter junior, Comer junior, Parilla):
PK's: 25, getuned zijn het er 27
Max toeren: 17500, 16500 is het meest veiligst om aan te houden
Topsnelheid: Harder dan 100 KM/u
Revisie:
- Bij competie rijden: Getuned om de 4 uur, niet getuned om de 10 uur
- Bij recreatief gebruik: Zelfde als bij competitie.
Voordelen: Enorme trekkracht vanaf 10.000rpm, lekker geluid, niet duur in aanschaf, starten m.b.v. externe starter, koppeling, carb afstelling onder rijden, carb hoeft dus niet open, blok weegt niet veel, rotax-max houdt hem niet bij.
Nadelen: Veel decibels, veel revisies, gevoelige koppeling, MD-demper+inlaatdemper nodig.
Vortex Rok ICC 125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Yamaha YZ125cc:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Yamaha YZ250cc F (4takt crossblok):
PK's: Normaal 42, getuned 50+
Max toeren: 14.000
Topsnelheid: Normaal net als ICC, getuned -- ?
Revisie:
- Bij competie rijden: Na ? uur
- Bij recreatief gebruik: Na ? uur
Voordelen: Prachtig geluid , veel koppel en de fun van schakelen
Nadelen: Kostprijs
PRD Fireball 125cc TAG motor:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
SGM 125cc ICC:
PK's:
Max toeren:
Topsnelheid:
Revisie:
- Bij competie rijden:
- Bij recreatief gebruik:
Voordelen:
Nadelen:
Dubbele Honda GX160cc (Pro-kart):
PK's: 11
Max toeren: 5500 per blok
Topsnelheid: Tussen 90 en 120
Revisie:
- Bij competie rijden: om de 300-400 uur
- Bij recreatief gebruik: om de 300-400 uur
Voordelen: Goedkoop in aanschaf en onderhoud
Nadelen: Weinig koppel in vergelijking met 2-takt
Honda 390cc 4takt:
PK's: 13
Max toeren: 5700a 5800 rpm (getundend +/-6500rpm)
Topsnelheid: ?
Revisie:
- Bij competie rijden: 100/150 uur
- Bij recreatief gebruik: 200/250 uur
Voordelen: Weinig onderhoud
Nadelen: Kleine PK'tjes
MOTORBLOKKEN DIE NIET TUSSEN DE LIJST STAAN KAN JE OOK PLAATSEN!