Sorry jongens maar komt omdat je je voordien niet goed informeerd hebt. Dat kan gerust een 125cc motor zijn die opgeboord is. In de jaren '80 waren er ook 135cc luchtgekoelde motoren. Maar daarom gingen die niet langer mee in onderhoud. Als je dat wel wil moest je een Leopard of Rotax Max motor gekocht hebben.
Ik doe hem binnen bij een officiële Maxter dealer en is idd schappelijk van prijs. Honen en werk inbegrepen. Jij hebt nu al 12u gereden, ik zou het niet wagen om er nog eens 12u mee te rijden tenzij je nooit meer dan 8000 toeren zou doen als laatste keer
maar mijn motor komt dan pas op gang dus versta niet goed hoe je daarmee kon rijden. Doe hem even binnen bij een dealer die je kent via iemand en laat hem de zuiger opmeten. Dan weet je direct als hij een revisie nodig heeft of niet. Doe je dat niet dreig je alles kapot te rijden en zal het je direct 400-500euro kosten! Een ICA kost pas geld als hij zwaar vastloopt en alles kapot is, anders vallen die kosten als amateur heel goed mee. Maar zoals bij alles, op tijd laten nakijken en niet denken van hij houdt het wel nog een uurtje uit.
En verschiet niet als je gaat rijden, een ICA die je aan 19.000 toeren voorbijvliegt gaat snel. Aan 8.000 toeren kan je dat gevoel niet hebben
Citaat:
De meest populaire motor is momenteel de Rotax-Max. Kost je nieuw ongeveer 2000€ en daar kan je makkelijk 50u mee rijden zonder zware kosten te hebben. Is de beste motor kwa prijs onderhoud/fun. Knopje duwen en je bent weg. Heeft een koppeling. Draait een 13500 toeren (als ik me niet vergis?) Als je mengsel wil veranderen (lucht/benzine) moet je de sproeier vervangen in je carbu.
Dan is er de Leopard motor, kost je nu rond de 2200€ nieuw. Daar kan je een 30u mee rijden zonder zware kosten te hebben. Iets sneller dan de rotax maar je hebt dus meer kosten op termijn... Heeft een koppeling dus je kan ermee stilstaan. Ook knopje duwen en weg. Draait een 16000 toeren. Mengsel kan je veranderen zonder te moeten stoppen, carbu heeft vrijzen.
Dan heb je luchtgekoelde/watergekoelde 100cc blokjes. Wordt ICA genoemd, de snelste motor maar ook de duurste in onderhoud. Meer koppel en draait een pak meer toeren (18000-20000) dus je mag rekenen dat je maar 5-6u met een piston zal kunnen doen. Hoe armer de carbu staat, hoe sneller je rijdt maar ook hoe sneller je piston moet vervangen worden. Heeft geen koppeling (geeft je verlies in PKs) dus je moet de kart in gang lopen. Een nieuwe piston/zuiger kost 50euro en het honen is rond de 20 euro. Plus kosten van het werk als je het niet zelf vervangt. Als je het wel zelf doet is het gewoon cilinderkop eraf, cilinder los en dan kan je de zuiger losmaken. Maar ik raad je aan om dit niet zelf te doen als je geen begeleiding krijgt van iemand die het wel kan...
Wat moet je nu kiezen? Als je als amateur het betaalbaar wil houden zonder veel te moeten sleutelen zou ik kiezen voor de RotaxMax/Leopard. Het is de goedkoopste oplossing op lange termijn, wel een dure aankoop.
Een luchtgekoelde ICA gooien ze achter je hoofd dus die vindt je overal makkelijk. Als je veel rijdt wordt het duur, een piston+honen kost je rond de 75€. Iedere 15-18u volledige revisie (€250-€300). Je zal wel wat meer sleutelwerk hebben en je carbu iedere keer moeten goedzetten.
Je kan in Belgie maar op 3 plaatsen volwaardig rijden. Genk, Mariembourg & Francorchamps. In frankrijk ligt Douvrin & Ostricourt dicht tegen de grens.