Auteur |
Bericht |
Energy 390
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 2:54 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Hallo,
Welk type bougie gebruiken de viertakt rijders hier, met name de 390 rijders?
Ik zelf gebruik NGK (bpr6es)
Groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 4:55 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
ik heb geen idee
morgen ga ik in emmen rijden en zal ik er uis op letten
wat ik wel weet, is dat het ook een ngk is
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 5:11 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ehh zal zodadelijk eens kijken.
Wat ik wel weet is dat het twee NGK's zijn
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 6:03 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
Voor een 4-takt speel het geen rol met welke type bougi je rijdt, zolang hij een vonk geeft, zit je goed
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 6:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Oh .....?????
Een goede bougie met de juiste vonkspanning zou toch erg prettig zijn
ben ik bang !
SUc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 6:05 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
@ Yamaha Power: Das niet helemaal waar, zo kan je met een verkeerde bougie bijvoorbeeld best een gaatje in je zuiger branden.
Daarnaast laat het grote aantal verschillende soorten bougies toch vermoeden dat de bougie wel een rol speelt.
@Energy 390: Heb even geen bougiesleutel in huis, dus kijk van de week wel een keer.
|
|
Omhoog |
|
|
Yamaha Power
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 6:21 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 10:46 pm Berichten: 48
|
Ja dat wel, maar ik bedoel dat je met een 4 takt geen snelheid kan winnen door een andere bougi, 2-takt daarentegen wel
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 6:45 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het effect van de bougie is bij viertakt inderdaad een stuk minder omdat er geen olie in het mengsel zit.
|
|
Omhoog |
|
|
whitehorsekart
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 10:25 pm |
|
Geregistreerd: di maart 22, 2005 10:24 pm Berichten: 208 Woonplaats: Goor
|
Lijkt mij niet helemaal juist, hoor!
Volgens mij is de warmtegraad van een bougie altijd belangrijk, zowel voor 2-takt als 4-takt. Wél zal een 2-takt door de mengsmering heel snel een vette bougie krijgen bij een te koude bougie, dwz een bougie die teveel warmte afvoert en sneller een gat in de zuiger veroorzaken als de comnbinatie bougie/mengsel teveel warmte opwekt, die niet afdoende kan worden afgevoerd.
In het algemeen is het toch zo, dat hoe hoger een blok getuned is, hoe belangrijker de juiste bougie wordt.
M.i. is het merk niet zo belangrijk, al zullen fabrikanten altijd steigeren, maar de warmtegraad wél.
_________________ DRIFTEN is geen vervoeging van DRIFTIG!
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 10:35 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
dit klopt idd whitehorsekart
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jan 07, 2006 10:51 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
En op welk punt wijkt jouw verhaal af van dat van mij Whitehorsekart?
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: zo jan 08, 2006 9:03 am |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
en toch vind ik dat yamaha power gelijk heeft
bij een 4 takt die niet getuned is maakt het totaal niet uit wat voor een bougie er in gaat
dit heeft zo weinig invloed
of hij doet het of hij doet het niet
ik zie me zelf al elke koude dag 4 andere bougies steken bij mijn auto :D:D
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
|
|
Omhoog |
|
|
stephan
|
Geplaatst: zo jan 08, 2006 11:06 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
ik ben het er niet mee eens dat het niet uitmaakt welke bougie er in een viertakt gaat, ik hoef dus geen koude bougie in mijn biland te doen want dan hort en stoot ie boven in de toeren, dus het maakt wel degenlijk uit.
hiervoor heb ik een honda 390cc gehad en ben ook bezig geweest met welke bougie er in moet, ben het er wel mee eens dat dat ding op ongeveer elke bougie wel draait maar op de ene beter dan de ander en dat verschil is wel degenlijk te merken.
ik ree toen der tijd veel op een warme NGK, dit heeft als voordeel dat ie van 2100 tot max toeren goed doortrekt.
en dat heb je nodig bij een honda 390cc.
een koude NGK doet dit niet die leverd wat meer van 1000 tot 2500 toeren.
al met al zeg ik dat het wel degenlijk uitmaakt welke bougie je er in stopt!
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo jan 08, 2006 12:12 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
nou als ik voor mijn auto bougies ga halen en ik zie wat vent voor een waslijst aan bougies op de toonbank gooit om voor mij de juiste te zoeken dan lijkt het er toch sterk op dat er toch veel verschil in zit ander waren er maar een paar soorten
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo jan 08, 2006 5:33 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Denk dat we dus wel het een en ander kunnen samenvatten dat de juiste bougie voor een viertakt wel verschil maakt, al is het verschil wellicht niet zo groot.
Persoonlijk lijkt het me heel knap als je 1 PK kunt winnen met het wisselen van bougie, maar misschien dat iemand een vermogensuitdraai heeft die het tegendeel bewijst. Aan de andere kant helpen alle kleine beetjes natuurlijk ook.
Heb even gekeken er zitten NGK BPR4HS bougies in het blok.
|
|
Omhoog |
|
|