Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 100cc en 125cc automaat
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 8:46 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am
Berichten: 40
Woonplaats: Zaltbommel
Ik kijk net op Skeurijzer.tk en daar zie ik staan dat een 2 takt 100cc automaat ongeveer 5 rijuren meegaat en een 125cc automaat 30 tot 50 rijuren. Er staat ook dat de 125cc automaat onderhoudsvriendelijk is en de 100cc veel onderhoud nodig heeft.

Waarom is het verschil tussen deze twee motoren zo groot ?

en wat is het verschil in snelheid ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 8:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
De 100cc motoren draaien meer toeren,

En dat is vaak toonaangevend voor bepaalde slijtage. 125cc motoren zijn doo hun grotere (en dus zwaardere) drijfwerk net wat langzamer qua toerental maar leveren fractioneel meer koppel in de lagere toerengebieden. Maar laat je niet misleiden door deze zin. Een goede 125cc motor zal in de basis sneller zijn dan een goede 100cc motor. Dat gaat nie altijd op, maar meestal wel.

Groeten!

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 12:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
er zijn 100cc motoren die 21.000 toeren draaien.. kijk en dan gaat het
veel sneller slijten.

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 6:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Die slijten inderdaad veel sneller, maar zijn ook sneller dan een 125cc automaat. Natuurlijk gaan we er dan vanuit dat de 100cc getuned is, en de 125cc ongetuned. Als ze allebei evenveel getuned zijn gaan ze allebei even snel kapot, alleen zal de 125cc sneller zijn.

Waterkoeling scheelt ook wel in slijtage. Alle 125cc blokjes zijn watergekoeld, wat niet geldt voor alle 100cc motoren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 10:37 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
125cc automaat (promo/tag /max) zijn opvolgers van de 100cc

ze hebben gewoon gedacht we doen er 25 cc bij knijpen de zaak een beetje dat ie wat langer mee gaat en die toch net zo snel is


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2005 11:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am
Berichten: 40
Woonplaats: Zaltbommel
Dus... een 125 cc automaat is in de basis net zo snel als een 100cc automaat. Maar een 10occ kun je veel sneller maken dan een 125cc. en omdat een 125cc watergekoeld is is ie betrouwbaarder dan een 100cc.

Hoe zit het dan met topsnelheden ? Heeft een 100cc in de basis (die is lichter en maakt meer toeren) een hogere topsnelheid dan een 125 cc ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2005 2:04 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
nee je kunt een 125 (heeft gewoonweg 25 cc meer) sneller maken maar dat was niet de opzet van die dingen en geloof me een 100 cc loopt hard genoeg maar top snelheden zijn moeilijk te zeggen omdat dat niet echt op een kartbaan telt en gemiddelde 100 cc loopt 110 maar heb je een langere baan dan loopt ie harder (licht aan je verhouding van de tandwielen)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2005 2:57 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Het ligt er net aan over wat voor motor je praat, je hebt 125 schakel maar ook de TAG motoren. Het verschil in snelheid zit in de klasse waarin wordt gereden. In sommige klassen wordt meer getuned dan bij andere.

100cc heb je junioren, ICA en FA motoren. Op de junioren motoren na zijn deze ook allemaal water gekoeld tegenwoordig.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2005 4:10 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
renz het gat over 125 automaten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2005 5:25 pm 

Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm
Berichten: 111
Oke, ff overheen gelezen.

Zoiezo gaan 100cc FA en ICA motoren harder (ook qua topsnelheid) dan 125cc motoren


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 8:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am
Berichten: 40
Woonplaats: Zaltbommel
Renz schreef:
Het ligt er net aan over wat voor motor je praat, je hebt 125 schakel maar ook de TAG motoren. Het verschil in snelheid zit in de klasse waarin wordt gereden. In sommige klassen wordt meer getuned dan bij andere.

100cc heb je junioren, ICA en FA motoren. Op de junioren motoren na zijn deze ook allemaal water gekoeld tegenwoordig.


Ik ben nieuw hier, ik weet nog niet precies het verschil tussen ICA, FA, TAG en junior.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 4:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Dat wordt na enige uitleg ook jou vast wel bekend.

Wie o Wie ???

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 5:19 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een junior is een zuigergestuurde motor met een vrijloopkoppeling (100cc)

een ica is een membraam of roterende met 24 mm carburateur en een starre overbrenging (geen koppeling dus)

een fa is hetzelfde als een ica alleen was die klasse veel vrijer om te tunen en daardoor hebben deze motoren vaak een grotere carburatuer

een tag is de zogenaamde touch and go dit houd dus in een 125 cc met vrijloop koppeling en een startmotor (b.v. de rotax max)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2005 8:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am
Berichten: 40
Woonplaats: Zaltbommel
Ok bedankt voor de informatie :) :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2005 8:50 pm 
David schreef:
Waterkoeling scheelt ook wel in slijtage. Alle 125cc blokjes zijn watergekoeld, wat niet geldt voor alle 100cc motoren.


Ik kom maar meteen met de deur in huis vallen toen ik deze opmerking van David zag staan, en over die waterkoeling had ik een vraagje...

Als je waterkoeling monteert op je kart ipv luchtkoeling, verstoor je dan de balans in je kart niet ernstig? Ik neem aan dat je rekening moet houden met waar je het ding plaatst om de balans goed te houden, maar waar zou dan de juiste plek zijn? Ik zou zelf zeggen: tussen jou en de motor in. Anyone?


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David