Auteur |
Bericht |
GPGerard
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 8:46 am |
|
Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am Berichten: 40 Woonplaats: Zaltbommel
|
Ik kijk net op Skeurijzer.tk en daar zie ik staan dat een 2 takt 100cc automaat ongeveer 5 rijuren meegaat en een 125cc automaat 30 tot 50 rijuren. Er staat ook dat de 125cc automaat onderhoudsvriendelijk is en de 100cc veel onderhoud nodig heeft.
Waarom is het verschil tussen deze twee motoren zo groot ?
en wat is het verschil in snelheid ?
|
|
Omhoog |
|
|
M.Jansen
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 8:56 am |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
De 100cc motoren draaien meer toeren,
En dat is vaak toonaangevend voor bepaalde slijtage. 125cc motoren zijn doo hun grotere (en dus zwaardere) drijfwerk net wat langzamer qua toerental maar leveren fractioneel meer koppel in de lagere toerengebieden. Maar laat je niet misleiden door deze zin. Een goede 125cc motor zal in de basis sneller zijn dan een goede 100cc motor. Dat gaat nie altijd op, maar meestal wel.
Groeten!
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 12:04 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
er zijn 100cc motoren die 21.000 toeren draaien.. kijk en dan gaat het
veel sneller slijten.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 6:08 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Die slijten inderdaad veel sneller, maar zijn ook sneller dan een 125cc automaat. Natuurlijk gaan we er dan vanuit dat de 100cc getuned is, en de 125cc ongetuned. Als ze allebei evenveel getuned zijn gaan ze allebei even snel kapot, alleen zal de 125cc sneller zijn.
Waterkoeling scheelt ook wel in slijtage. Alle 125cc blokjes zijn watergekoeld, wat niet geldt voor alle 100cc motoren.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 10:37 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
125cc automaat (promo/tag /max) zijn opvolgers van de 100cc
ze hebben gewoon gedacht we doen er 25 cc bij knijpen de zaak een beetje dat ie wat langer mee gaat en die toch net zo snel is
|
|
Omhoog |
|
|
GPGerard
|
Geplaatst: vr nov 04, 2005 11:35 pm |
|
Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am Berichten: 40 Woonplaats: Zaltbommel
|
Dus... een 125 cc automaat is in de basis net zo snel als een 100cc automaat. Maar een 10occ kun je veel sneller maken dan een 125cc. en omdat een 125cc watergekoeld is is ie betrouwbaarder dan een 100cc.
Hoe zit het dan met topsnelheden ? Heeft een 100cc in de basis (die is lichter en maakt meer toeren) een hogere topsnelheid dan een 125 cc ?
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za nov 05, 2005 2:04 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
nee je kunt een 125 (heeft gewoonweg 25 cc meer) sneller maken maar dat was niet de opzet van die dingen en geloof me een 100 cc loopt hard genoeg maar top snelheden zijn moeilijk te zeggen omdat dat niet echt op een kartbaan telt en gemiddelde 100 cc loopt 110 maar heb je een langere baan dan loopt ie harder (licht aan je verhouding van de tandwielen)
|
|
Omhoog |
|
|
Renz
|
Geplaatst: zo nov 06, 2005 2:57 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm Berichten: 111
|
Het ligt er net aan over wat voor motor je praat, je hebt 125 schakel maar ook de TAG motoren. Het verschil in snelheid zit in de klasse waarin wordt gereden. In sommige klassen wordt meer getuned dan bij andere.
100cc heb je junioren, ICA en FA motoren. Op de junioren motoren na zijn deze ook allemaal water gekoeld tegenwoordig.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo nov 06, 2005 4:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
renz het gat over 125 automaten
|
|
Omhoog |
|
|
Renz
|
Geplaatst: zo nov 06, 2005 5:25 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm Berichten: 111
|
Oke, ff overheen gelezen.
Zoiezo gaan 100cc FA en ICA motoren harder (ook qua topsnelheid) dan 125cc motoren
|
|
Omhoog |
|
|
GPGerard
|
Geplaatst: di nov 08, 2005 8:38 am |
|
Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am Berichten: 40 Woonplaats: Zaltbommel
|
Renz schreef: Het ligt er net aan over wat voor motor je praat, je hebt 125 schakel maar ook de TAG motoren. Het verschil in snelheid zit in de klasse waarin wordt gereden. In sommige klassen wordt meer getuned dan bij andere.
100cc heb je junioren, ICA en FA motoren. Op de junioren motoren na zijn deze ook allemaal water gekoeld tegenwoordig.
Ik ben nieuw hier, ik weet nog niet precies het verschil tussen ICA, FA, TAG en junior.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di nov 08, 2005 4:48 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Dat wordt na enige uitleg ook jou vast wel bekend.
Wie o Wie ???
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di nov 08, 2005 5:19 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
een junior is een zuigergestuurde motor met een vrijloopkoppeling (100cc)
een ica is een membraam of roterende met 24 mm carburateur en een starre overbrenging (geen koppeling dus)
een fa is hetzelfde als een ica alleen was die klasse veel vrijer om te tunen en daardoor hebben deze motoren vaak een grotere carburatuer
een tag is de zogenaamde touch and go dit houd dus in een 125 cc met vrijloop koppeling en een startmotor (b.v. de rotax max)
|
|
Omhoog |
|
|
GPGerard
|
Geplaatst: wo nov 09, 2005 8:38 am |
|
Geregistreerd: di nov 01, 2005 9:17 am Berichten: 40 Woonplaats: Zaltbommel
|
Ok bedankt voor de informatie
|
|
Omhoog |
|
|
Joshua
|
Geplaatst: do nov 10, 2005 8:50 pm |
|
|
David schreef: Waterkoeling scheelt ook wel in slijtage. Alle 125cc blokjes zijn watergekoeld, wat niet geldt voor alle 100cc motoren.
Ik kom maar meteen met de deur in huis vallen toen ik deze opmerking van David zag staan, en over die waterkoeling had ik een vraagje...
Als je waterkoeling monteert op je kart ipv luchtkoeling, verstoor je dan de balans in je kart niet ernstig? Ik neem aan dat je rekening moet houden met waar je het ding plaatst om de balans goed te houden, maar waar zou dan de juiste plek zijn? Ik zou zelf zeggen: tussen jou en de motor in. Anyone?
|
|
Omhoog |
|
|