Als ik je goed begrijp heb je voor de kart en aanhangwagen een budget van 2.500 euro en daarnaast dus nog extra budget voor gereedschap, reserve onderdelen, pak, helm, etc.? Zo ja, dan moet het wel lukken om een goed materiaal aan te schaffen.
Je zegt 1x per 3 weken te willen rijden; dat is best veel en gaat ook aardig wat geld in zitten natuurlijk ( banden, baanhuur, benzine en andere slijtage onderdelen etc. loopt dan aardig op ). Hopelijk rijdt je geen schade, want dan loopt de teller snel op...
Driebergen is alleen interessant als je met een 4takt gaat rijden en dan met name de langzamere ( tot max. Honda GX390 en RK1 ) en dat is denk ik niet wat je zoekt. Helaas mogen op Driebergen al jaren geen snelle 4takts meer rijden en 2takt al helemaal niet meer. Kortom, kijk of je met het door jou gewenste type kart ook daadwerkelijk mag rijden op de banen die je prefereert.
Wat tonnymontana aanhaalt is de eeuwenoude discussie tussen 2takt en 4takt: over het algemeen is een 2takt feller dan een 4takt en zou daarom meer racy zijn... de meningen zijn verdeeld hierover
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
.
Een Rotax is de meest toegankelijke 2takt motor die er bestaat; loopt niet gauw kapot en is niet super kritisch op carb afstelling en de senior en DD2 zijn snel. Daar lijnrecht tegenover staan de zogenaamde KF 2takt motoren, welke juist heel kritisch zijn op de juiste carb afstelling. Bij deze motoren blijf je de hele dag de afstelling aanpassen en doe je dat verkeerd ( of niet ), dan is de kans op een vastloper groot. Deze motoren zijn wel echt snel en lopen super als je ze goed afstelt, maar vooral geschikt voor mensen die weten wat ze doen.
Dan zijn er de schakelklassen ( KZ motoren ); 2takt met zeer veel vermogen, 6 versnellingen en super snel (als je ermee kunt rijden). Iets minder gevoelig voor vastlopers dan de de KF motoren, maar moeilijker dan de Rotaxen. Voorheen werd er ook veel gereden met crossmotoren, welke veel minder onderhoud en langere revisie intervallen hebben dan de KZ motoren. Deze zie je steeds minder.
Dan is er nog de VT250 klasse; 4takt motoren van 250cc met in de senior uitvoering circa 35pk. Iets sneller dan de Rotax max en iets langzamer dan de DD2. Maar een goede rijder kan met een VT250 het de DD2 zeer moeilijk maken - en soms ook de KZ rijder. Relatief dure motoren, zeker de revisie kosten zijn hoger. Voordeel is wel dat je weinig hoeft te sleutelen en niet zit te prutsen met mengverhoudingen en carb afstellingen ( voor mij als a-technicus ideaal
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
). Nieuwste ontwikkeling die nu op de baan te zien is, is het injectiesysteem op deze motoren - maakt ze nog sneller.
Als laatste wil ik de Wankel noemen; zeer compact blok met veel vermogen. Best prijzig, maar heel mooi geluid en mooie prestaties. Dit type motor zie je het minste op de baan.
Belangrijk is om niet al te zeer te bezuinigen op aanschaf van kart en materiaal; goedkoop wordt dan al gauw duurkoop...
Leeftijd van materiaal is niet alleszeggend: beter iets ouder materiaal dat goed onderhouden is en weinig is gebruikt ( aantoonbaar ), dan "afgeragd" wedstrijdmateriaal van 1 jaar oud.
Neem als het mogelijk is iemand mee met ervaring en kennis van zaken bij de aanschaf, dat helpt zeker. Kopen bij een gerenommeerde kartdealer is ook aan te bevelen bij de eerste aankoop van een kart; kost iets meer maar dan kun je wel ergens op terugvallen bij problemen.
Succes met de keuze en alvast veel plezier bij de (voor)pret.