Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 9:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
Rotax is zeker een motor om te overwegen!

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 9:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 09, 2014 9:53 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Zevenaar
@Bjorn: Bedankt voor de tip! Een goed punt!
@Menno: Thanx! Nog meer eventuele handige tips/trucs om rekening mee te houden? Zullen er ongetwijfeld meer dan genoeg zijn...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 9:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
Qua motoren, kijken wat het veiligst (met een max aantal uren) het meeste vermogen kan hebben :lol:
Nee even zonder dollen, ik ben niet een echte technicus. Wat handig is is een motor die veel uren kan draaien, lekker wat vermogen heeft (mijn mening) en waar de onderhoudsbeurten niet al te veel kosten.
De meesten komen dan op de rotax uit, ik heb echter voor de swissauto gekozen. Net even wat meer koppel en vermogen, maar ook wat duurder in onderhoud.
Als je voor een chassis gaat kijken of een complete kart. Kijken naar de algemene staat zegt meestal vrij veel. Dat zegt voor mij persoonlijk het meest. Ik denk dat Wilfred je hier heel goede tips in kan geven :mrgreen:
Gr.

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 9:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Iame X30 is ook een mogelijkheid. Enigszins vergelijkbaar met een Rotax Max. X30 rijdt wel prettiger vind ik zelf..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 10:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 09, 2014 9:53 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Zevenaar
Goed om te weten Jean, thnx!!
@Menno: Ik ga in eerste instantie kijken voor een complete tweede hands kart en probeer daarbij wat meer technische kennis op te doen zoals reviseren of eventueel laten doen door een erkende leverancier. Hoe ben jij aan je eerste kart gekomen trouwens?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 06, 2015 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm
Berichten: 351
Woonplaats: Tiel
Via wilfred hier op het forum, etienne (ook van het forum) had geen tijd meer om te karten dus heeft wilfred me meer verteld en doorverwezen. Had achteraf liever voor een iets recenter chassis gegaan, maar hobbymatig maakt dat niet zo veel uit. Nu ik wedstrijden ga rijden wel!

_________________
~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009).
~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 10:02 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
De meesten komen dan op de rotax uit, ik heb echter voor de swissauto gekozen. Net even wat meer koppel en vermogen, maar ook wat duurder in onderhoud.

Wat ook goed is om te weten is dat je bij een Swissauto Sr. voorremmen dient te gebruiken.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 10:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Citaat:
....zonde van een van de mooiste 911's (993).


930 heeft toch wel mijn voorkeur! 3.2 met G50 bak en turbo spoiler, gelukkig heb ik er een half jaartje in mogen rond rijden.

ontopic :

kies voor een 2takt, dat is het echte karten zoals het bedoelt is :mrgreen:

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 11:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 09, 2014 9:53 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Zevenaar
@Basje: Zeker goed om te weten...bedankt voor de tip! In welk opzicht verschilt dat met andere motoren?
@TonnyMontana: Zou je dat kunnen toelichten?! :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 12:32 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
je dichts bijzijnde baan is denk ik oss ? daar rijden veel maxen (rotax)

en ook niet onbelangrijk wat denk je uit te geven voor alles bij elkaar


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 12:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zie ook eerdere topics over hoe je het beste tot een goede keuze kunt komen m.b.t. je eerste kart ( zoekfunctie gebruiken ).

Belangrijkste vragen zijn in eerste instantie:
- Wat is je budget
- Hoe vaak wil je gaan rijden
- Ben je enigszins technisch onderlegt of heb je twee linker handen
- Welke banen wil je gaan rijden
- Wil je wedstrijden gaan rijden

Succes.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 1:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 09, 2014 9:53 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Zevenaar
Ik heb het voorbij zien komen Wilfred! Dankje! Mijn budget is ongeveer +/- €2500,- euro exclusief gear voor een tweede hands kart. Liefst met pitcar en aanhangwagen. Heb op marktplaats al het een en ander voorbij zien komen wat mij wel aantrekkelijk leek. Ik ben van plan om recreatief te karten, 1x per 3 weken ongeveer, kan wel eens meer of minder zijn, uitzonderingen daargelaten. Daarnaast ben ik niet heel technisch onderlegd maar mijn interesse is echter zeer groot en heb een technische vader die motor-technisch zeker wel uit de voeten kan (ben tevens ook een vrij snelle leerling en zeer gemotiveerd om dingen zelf uit te zoeken etc.). Verder ben ik van plan om outdoor te gaan rijden (Driebergen/Eindhoven ivm ligging en eventueel Lelystad). Mij lijkt het wel mooi om met een paar gasten die ook recreatief rijden af te spreken en zo nu en dan wat banen te gaan bezoeken...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 1:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Daar hebben we (naast de individuele meetings natuurlijk) forummeetings voor. Hopelijk zullen er dit jaar ook weer een aantal georganiseerd worden =D)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 2:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 09, 2014 9:53 pm
Berichten: 29
Woonplaats: Zevenaar
Ja ik las het! Mooie dingen! Goed om ook wat mensen te leren kennen via hier...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2015 2:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Als ik je goed begrijp heb je voor de kart en aanhangwagen een budget van 2.500 euro en daarnaast dus nog extra budget voor gereedschap, reserve onderdelen, pak, helm, etc.? Zo ja, dan moet het wel lukken om een goed materiaal aan te schaffen.

Je zegt 1x per 3 weken te willen rijden; dat is best veel en gaat ook aardig wat geld in zitten natuurlijk ( banden, baanhuur, benzine en andere slijtage onderdelen etc. loopt dan aardig op ). Hopelijk rijdt je geen schade, want dan loopt de teller snel op...

Driebergen is alleen interessant als je met een 4takt gaat rijden en dan met name de langzamere ( tot max. Honda GX390 en RK1 ) en dat is denk ik niet wat je zoekt. Helaas mogen op Driebergen al jaren geen snelle 4takts meer rijden en 2takt al helemaal niet meer. Kortom, kijk of je met het door jou gewenste type kart ook daadwerkelijk mag rijden op de banen die je prefereert.

Wat tonnymontana aanhaalt is de eeuwenoude discussie tussen 2takt en 4takt: over het algemeen is een 2takt feller dan een 4takt en zou daarom meer racy zijn... de meningen zijn verdeeld hierover :mrgreen: .

Een Rotax is de meest toegankelijke 2takt motor die er bestaat; loopt niet gauw kapot en is niet super kritisch op carb afstelling en de senior en DD2 zijn snel. Daar lijnrecht tegenover staan de zogenaamde KF 2takt motoren, welke juist heel kritisch zijn op de juiste carb afstelling. Bij deze motoren blijf je de hele dag de afstelling aanpassen en doe je dat verkeerd ( of niet ), dan is de kans op een vastloper groot. Deze motoren zijn wel echt snel en lopen super als je ze goed afstelt, maar vooral geschikt voor mensen die weten wat ze doen.

Dan zijn er de schakelklassen ( KZ motoren ); 2takt met zeer veel vermogen, 6 versnellingen en super snel (als je ermee kunt rijden). Iets minder gevoelig voor vastlopers dan de de KF motoren, maar moeilijker dan de Rotaxen. Voorheen werd er ook veel gereden met crossmotoren, welke veel minder onderhoud en langere revisie intervallen hebben dan de KZ motoren. Deze zie je steeds minder.

Dan is er nog de VT250 klasse; 4takt motoren van 250cc met in de senior uitvoering circa 35pk. Iets sneller dan de Rotax max en iets langzamer dan de DD2. Maar een goede rijder kan met een VT250 het de DD2 zeer moeilijk maken - en soms ook de KZ rijder. Relatief dure motoren, zeker de revisie kosten zijn hoger. Voordeel is wel dat je weinig hoeft te sleutelen en niet zit te prutsen met mengverhoudingen en carb afstellingen ( voor mij als a-technicus ideaal :lol: ). Nieuwste ontwikkeling die nu op de baan te zien is, is het injectiesysteem op deze motoren - maakt ze nog sneller.

Als laatste wil ik de Wankel noemen; zeer compact blok met veel vermogen. Best prijzig, maar heel mooi geluid en mooie prestaties. Dit type motor zie je het minste op de baan.

Belangrijk is om niet al te zeer te bezuinigen op aanschaf van kart en materiaal; goedkoop wordt dan al gauw duurkoop...
Leeftijd van materiaal is niet alleszeggend: beter iets ouder materiaal dat goed onderhouden is en weinig is gebruikt ( aantoonbaar ), dan "afgeragd" wedstrijdmateriaal van 1 jaar oud.
Neem als het mogelijk is iemand mee met ervaring en kennis van zaken bij de aanschaf, dat helpt zeker. Kopen bij een gerenommeerde kartdealer is ook aan te bevelen bij de eerste aankoop van een kart; kost iets meer maar dan kun je wel ergens op terugvallen bij problemen.

Succes met de keuze en alvast veel plezier bij de (voor)pret.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David