Auteur |
Bericht |
Lex
|
Geplaatst: wo dec 24, 2014 10:25 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Onlangs heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering een tweetakt gekocht, maar wees maar niet bang, geen kart, zo gek ben ik nog net niet. Ik heb een 125cc tweetakt Ducati gekocht uit 1976, waarvan het motorblok minstens twintig jaar gedemonteerd in de open lucht heeft gestaan. In die tijd zijn de benzine componenten natuurlijk vervlogen, en is de olie achtergebleven en uitgehard. Onder andere de krukas, big-end en drijfstang zitten onder deze rotzooi, en het is zo goed als niet te verwijderen. Weet iemand hier, die ervaring heeft met oude tweetakten hoe je dit residu op een makkelijke manier kan oplossen, benzine, diesel, remmenreiniger, zeg het maar, ik weet het niet, suggesties zijn welkom.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Prokarter24
|
Geplaatst: wo dec 24, 2014 11:17 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 08, 2009 7:28 pm Berichten: 60 Woonplaats: Lelystad
|
Ultrasoon reiniger met een beetje Dasty
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 5:52 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Gave aankoop! Idd is dat een goede combi. Alles wat je kan demonteren en in de ultrasoonreiniger kan doen is meegenomen, de rest in de Dasty laten weken (badje van of indien te groot inspuiten) en daarna herhaald het week geworden residu afkwasten (heb dat 2 jaar terug ook met een heftig olie aangekoekte en aangekoolde te restaureren viertakt automotor gedaan met zuigers, drijfstangen, krukas en carter gedaan en dat werd echt als nieuw) Benieuwd naar het resultaat, succes! Ps als je ook maar iets het vermoeden hebt dat een rollager gelagerde krukas bigend of elders iets van corrosie bevat deze geheel demonteren en reviseren en ook niet besparen op andere lagers en afdichtingen.
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 10:02 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
De carterhelften heb ik aan de binnenkant schoon kunnen stralen met glasparels, de lagers en keerringen zijn allemaal vervangen, en de krukas ligt nu te weken in de koudontvetter, mocht dit ook geen resultaat hebben dan pers ik hem uit elkaar, op zich best jammer, want er zit geen speling op het big-end, en alles draait mooi soepel, ik ben alleen bang dat het naaldlager niet veel doet, en in z'n geheel over de kruktap draait.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 11:23 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Leuk project Lex, ga je Duc's sparen ? Dit is wel het begin van het einde... De 4takt maffia-baas die overstapt op 2takt. Ik voel me niet veilig meer en overweeg een KZ voor 2015... Veel plezier ermee in ieder geval.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 11:54 am |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 12:20 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Haha Wilfred, zoals ik al zei in mijn eerste post, "in een vlaag van verstandsverbijstering" ..... Mijn andere Duc's zijn toch echt 4-takt, en dit is een leuk project voor Gijs, mijn zoon van 15. Maar als deze klaar is, komt er weer gewoon een echte motor bij, of voor in de plaats, in plaats van zo'n olieboot
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 12:27 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Pffff, Gelukkig. Ik ben gerustgesteld
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do dec 25, 2014 11:46 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Was jaren terug nog uiterst sceptisch bij jubelkreten van anderen op een ander forum maar heb voor dergelijke toepassingen gek genoeg veel betere ervaringen met Dasty dan reguliere koudontvetter (Eurol en speciale van het werk voor autorevisiewerk) Hi hi, hoe mensen toch aan tweetakten raken
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: vr dec 26, 2014 11:51 am |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: ma dec 29, 2014 10:24 am |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma dec 29, 2014 10:40 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Keep on dreaming Jaap, keep on dreaming...............
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: ma dec 29, 2014 11:19 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Ja jaap ik het het er gisteren nog over met David. Die zat ook met zijn oren te klapperen
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma dec 29, 2014 2:00 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Voor wie na de kerst nog een spreuk (van toepasselijke Zweedse origine ) kan hebben: waar rook is is... tweetakt. (var rök finns finns tvatakt) Yoep overweegt het nog in z'n 2014 oudejaarsconference op te nemen . Maar hoe gaat het ondertussen het het residu verwijderen?..
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma dec 29, 2014 2:27 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
petrolhead schreef: Maar hoe gaat het ondertussen het het residu verwijderen?.. Niet zo goed, ik heb al een afspraak gemaakt om de krukas te laten splitsen, lagers vervangen en opnieuw uitrichten. Als de kruktap en lagers netjes schoon zijn vind ik het prima.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|