Auteur |
Bericht |
Max
|
Geplaatst: do sep 11, 2014 9:27 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Op internet ergens een getal gevonden van 15 voor en 25 achter, is een ratio van 1:1,66. Nu heb ik de volgende tandwielen er op zitten: 18 voor en 26 achter, wat een ratio is van 1:1,44. Dit betekend dus dat ik snelheid te kort kom op de rechte stukken. Nu heb ik nog liggen: 16 voor, en 27 achter. Daarmee kan ik de volgende ratio's maken: 27/16 = 1,6875 26/16 = 1,625 27/18 = 1,5 26/18 = 1,44 Nou denk ik dat ik beter een 27/16 verhouding kan doen, kan best dat ik dan nog een halve versnelling over heb, maar dan heb ik in ieder geval het lange jankende stuk goed opgevangen. Is er toevallig iemand die weet wat de gangbare verhouding is? Op de website van Genk wordt een KZ niet vermeld. 
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Bask
|
Geplaatst: do sep 11, 2014 9:44 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: do sep 11, 2014 9:51 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Zou een verhouding zijn van 1:1,47. Dat zou betekenen dat ik er ver naast zit Ik denk dat ik maar de testpiloot ben voor deze keer, ik probeer gewoon wat uit zaterdag 
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Tibi33
|
Geplaatst: do sep 11, 2014 10:19 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 20, 2012 9:35 pm Berichten: 135
|
17/24 is de verhouding voor Genk. 17/25 wordt op berghem veel mee gereden. Maar ik rij ook wel 17/26 op berghem.
_________________ Formula K chassis (2012) TM K9C (2010)
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: vr sep 12, 2014 8:44 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Afgelopen zaterdag op Genk gereden met 17-25 en dat kwam goed uit.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
bas.r.
|
Geplaatst: vr sep 12, 2014 3:42 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 12, 2011 3:47 pm Berichten: 180
|
@max als je sneller wilt zou ik de 18/26 laten zitten als je met 16/27 gaat rijden kom je nog meer te kort.18/26 is bijna hetzelfde als 17/25.
|
|
Omhoog |
|
 |
quik dave
|
Geplaatst: ma okt 27, 2014 7:09 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm Berichten: 165
|
17/24 is de goede , 18/25 werkt ook mooi als je motor/chassis erop werkend krijgt
_________________ http://www.swissauto250.eu for quik dave news
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: ma okt 27, 2014 7:28 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
18/26 was op Genk perfect. Op Berghem toch een tandje groter gegaan, 18/27 was prima, rechte stuk loopt mooi uit en acceleratie is goed te benutten uit de bochten.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: ma okt 27, 2014 10:54 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het ligt nogal aan wat je rijd qua gewicht en banden vandaar dat je hier verschillende antwoorden krijgt over het algemeen is het zo hoe snellere rondetijd je kunt rijden hoe langer je verhouding moet zijn
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: di okt 28, 2014 9:40 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Joris, ik begrijp je niet helemaal. Eigenlijk kan het áltijd harder, dus de meest lange verhouding is het beste? Hoe moet ik dit zien?
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: di okt 28, 2014 10:26 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Je mag niet over-revven op het snelste stuk van de baan. Daarmee rekening houdend (en afgezien van evt aanpassen van de verhouding aan beter uitkomen in de powerband van een bepaalde versnelling op bepaalde plekken op de baan); om zo snel mogelijk een bocht uit te komen moet de overbrenging zo kort zijn als mogelijk.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: di okt 28, 2014 11:36 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
over revven word op sommige banen toch wel gedaan als het ten goede komt van de rest van de bochten
maar wat ik bedoel is voor genk is bijvoorbeeld 17/24 een goede gearing voor de kz2 maar wij rijden de zware klasse en dan is 17/25 beter de ene rijd ongeveer 52 rond en de ander 53,5 bijde klassen rijden de zelfde motoren en chassis alleen ander gewicht en banden
dus hoe harder je door bochten kunt hoe zwaardere verhouding je kunt rijden. Ben je lichter kun je ook zwaarder. Is de baan slecht dan moet je in de basis korter
het is zelfs zo dat we ooit voor quali een andere gearing rijden dan in de race wanneer je niet altijd op je goedde lijn kunt rijden
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: di okt 28, 2014 11:48 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Ik bekijk het eigenlijk zelf ook vanuit het punt dat je geen overtoeren moet maken als je al in z'n 6 doorknalt over een recht stuk. Mijn ervaring is inderdaad wel dat je hier en daar rekening moet houden met een hogere versnelling als je een tandje groter pakt, wat weer nadelig zou kunnen zijn. Maar lijkt me ook een kwestie van zoeken en aanpassen. 
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |