Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: TM KZ8 - versnellingen
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 11:59 am 

Geregistreerd: ma feb 10, 2014 1:33 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Ieper
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een tweedehands kart aangeschaft, een Mach-1 met een TM KZ8 motor op.
Ik ben vorige week gaan testen naar Karting JPR Ostricourt, alles verliep vlot.

Het enige wat me opgevallen is, is dat ik de 6de versnelling praktisch nooit gebruik, terwijl het rechte stuk in Ostricourt toch vrij lang is. In de tragere bochten moet ik wel de eerste versnelling gebruiken om de motor op toeren te houden.

Is dit normaal? Zou ik de tandwielverhouding moeten aanpassen? (groter tandwiel achteraan/kleiner tandwiel voorraan?)

Vriendelijke groeten,
Mathias

_________________
Maranello RS10 + Aixro XR50


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 12:49 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Leuk, ik heb ook nog een Mach 1 schakel (roterend Kzh blok), echt goede degelijke chassis met een hufterproof remsysteem.
Ik neem aan dat je icm een KZ8 een 40 mm achteras hebt (al kan dat zomaar anders zijn), 50 mm is tegenwoordig de standaard maar tandwielen zijn daarvoor nog prima verkrijgbaar, evt goede gebruikte zijn ook een optie. Gelukkig is het gros van de achtertandwielen deelbaar en goed bereikbaar dus samen met het goed zetten van de kettingspeling vaak sneller dan het wisselen van een voortandwiel (waarbij je toch ook moet spannen)
Zo'n KZ8 is gewoon een prima blok. Het lijkt me dat een paar voortandwieltjes geen probleem zouden moeten zijn om te kopen.
Ongetwijfeld heb je met je wankel met hetzelfde fenomeen en beperkingen te maken die samenhangen met de ideale overbrengingsverhoudingen voor optimale prestaties al valt het wellicht minder op doordat je geen versnellingen hebt.
Zelf paste ik in het verleden de tandwielverhouding toe waarbij ie op het stuk met de hoogste top richting (maar zeker niet over) het maximum toerental in de hoogste versnelling liep. Natuurlijk is dat voor iedere baan anders al komen bijv. Berghem en Veldhoven dicht bij elkaar, makkelijk als je dergelijk banen geregeld bezoekt. Nu staan de pijlen door omstandigheden binnenkort meer op Strijen gericht en dan zal ie een stuk korter moeten staan.
Soms kom je wat ongelukkig uit in een bepaalde versnelling bij/in een bepaalde bocht (en is dat met bijv een shortshift oid slecht op te lossen) of spelen bijv baanoppervlak of weersgesteldheid parten en dan kan wat langer vertanden soms helpen. Dan wel kijken/vergelijken dat wat je wint op het ene stuk niet op andere plekken extra verloren gaat natuurlijk.
Het helpt om een aantal voor en achtertandwielen te hebben zodat je wat kan variƫren. De hulp van een toerenteller op je stuur is natuurlijk uiterst gewenst.
Er is een topic op het forum over tandwielverhoudingen.
Misschien hoef je uiteindelijk voor maar 1 tandje minder te gaan om de bak efficiƫnter te gebruiken en misschien nog met een tandje meer of minder fine-tunen.
Bij een bepaald blok met bekende interne reductie kan je bij een baan de gewenste eindreductie berekenen, dan hoef je niet eindeloos te zoeken.
Suc6!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 1:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Kz8 blok bestaat niet, ik neem aan dat jullie een Tm k8 bedoelen. En inderdaad wat Petrolhead aangeeft, zal ik gaan experimenteren met de tandwielverhouding. Succes ermee!

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 01, 2014 1:44 pm 

Geregistreerd: ma feb 10, 2014 1:33 pm
Berichten: 6
Woonplaats: Ieper
Bedankt petrolhead voor de uitleg.
Met mijn wankel is het inderdaad ook zoeken naar de juiste tandwielverhouding, ik hou het toerental geregeld in de gaten.
Ik zal dit weekend even uitproberen met andere tandwielen voor mijn schakelkart, het is een 50mm as dus de tandwielen zullen makkelijk te vinden zijn.

En inderdaad tonnymontoya, het is een TM K8 blok, sorry voor de verwarring.
Al redelijk qua ouderdom maar rijdt nog zeer goed!

Bedankt!

_________________
Maranello RS10 + Aixro XR50


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David