Auteur |
Bericht |
gewoon maarten
|
Geplaatst: zo jan 12, 2014 7:48 am |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Ben nog op zoek naar wst geschikte tandwielverhoudingen voor een wankel, voor zit een 11 tands tandwiel, maar welke heb ik achter nodig op Emmen, Berghem, Veldhoven, Emsburen en Eefde ? Alvast bedankt.
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 4:15 am |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
Heren ik snap ondertussen hoe ik de tandwielverhouding moet uitrekenen. Maar hoe kan ik een de maximum snelheid uitrekenen met een bepaald gewicht?
want "MAX toerental/tandwielverhouding (A/V)*0.0528 (wiel omtrek /60)= Max KM/H" is natuurlijk een ideaal berekening. in deze berekening is geen rekening gehouden met het gewicht van de kart en de bestuurder of beter gezegd het totaal gewicht. Hoe reken ik dat op een goede manier uit? ik neem aan dat je er een vermogensdiagram voor nodig hebt, waar kan ik zoiets vinden van een K25?
Alvast bedankt, Ik reken op jullie!
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: ma feb 03, 2014 5:15 am |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Het gewicht heeft hiet niks mee te maken als je zwaarder bent zal je wel tot een lager max toerental komen op de baan of je tandwielverhouding aan moeten passen waardoor je op een lagere top snelheid komt. Je hoeft dit echter niet mee te nemen in je berekening. Max toerental staat overigens voor het maximum toerental wat je haalt op de baan dit kan je aflezen van je laptimer. Als je een schakelkart hebt dan moet je de bakverhouding overigens ook meenemen in je berekening.
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: zo feb 23, 2014 10:00 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
Heren, Ik ben nog steeds wat aan het rekenen met verhoudingen, maar heb het idee dat er iets niet klopt. MAX toerental/tandwielverhouding (A/V)*0.0528 (wiel omtrek /60)= Deze berekening heb ik uit een eerder bericht in dit topic gevonden en gebruikt. Maar hoe kom ik aan het juiste wiel omtrek? Als ik mijn bandomtrek meet kom ik op een 86 cm. En als ik dit controleer kom ik op hele andere getallen uit.. volgens mijn wat ik nu meet moet mijn berekening zijn 0,05236 of 0,03653.. HELP!!!
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: zo feb 23, 2014 11:36 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Touwtje om je wiel, en dat touwtje nameten ? En je hebt de omtrek.
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: ma feb 24, 2014 4:38 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Met een touwtje zit je aardig in de richting maar je meet de onbelaste omtrek en die verschilt aanzienlijk met de belaste-. Bij m'n eerste baan moesten we tacho's afstellen/ijken en dat deed je simpelweg door de bus een aantal wieltotaties te laten doen (bijv 5 of 10 voor de nauwkeurigheid) en dan het aantal afgelegde meters te meten en die weer te delen door het aantal rotaties. Dan had je de belaste wielomtrek. Je kan ook (lastiger) -van vloer tot exact hart as- de belaste straal meten en dan 2 pi.r dus ca 6,28 maal r. Zorg ervoor dat welke methode je ook kiest de vloer vlak is, de bandenspanning en de belading van het voertuig zijn als te verwachten onder rijomstandigheden. Natuurlijk is er sprake van slip en invloeden van wegoppervlak maar die zijn relatief gering en dus te verwaarlozen voor de berekening.
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: di feb 25, 2014 11:34 am |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Waarom al die berekeningen? Stop er gewoon een tandwiel op en dan merk je vanzelf wel of het goed is of niet.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: di feb 25, 2014 12:33 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Haha straight on simpel
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: di feb 25, 2014 12:48 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Je wil soms ook wel eens wat te vertellen hebben, toch ?
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: di feb 25, 2014 9:17 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
Inderdaad als niemand wat te vertellen heeft wordt het ook zo saai..
Maar ik vind het leuk om uit te rekenen en als je elk tandwiel moet gaan testen heb je ook veel test werk en veel sleutel werk voor je op het juiste uitkomt. Dus een berekening los laten heeft ook zo wel wat voordelen.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: wo maart 05, 2014 11:59 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: do maart 06, 2014 4:34 pm |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Hee, goeie link! Wat gaat onze kleine dan al hard met haar babykartje .
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do maart 13, 2014 11:54 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: en als je elk tandwiel moet gaan testen heb je ook veel test werk en veel sleutel werk voor je op het juiste uitkomt. Valt mee hoor! Als je ongeveer weet waar je moet starten vind je de voor jou ideale verhouding gauw.
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: do maart 13, 2014 1:55 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
Wat Raad je dan aan voor op pottendijk?
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do maart 13, 2014 3:07 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Hoeveel tanden heb je voor?
|
|
Omhoog |
|
|