Auteur |
Bericht |
svv
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 4:45 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: Moderne auto's kunnen wel compressie (of einddruk) variëren, door middel van variabele slag of variabele kleptiming Je hebt gelijk, wist ik ook wel maar ik doelde idd. op de traditionele methode. Een klopsensor heb je alleen nodig als je tot het maximale wilt gaan. Het MMS zoekt steeds het maximale punt op. Misschien een leuke optie voor op de Mychron/Alfano, het signaal van een klopsensor
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 5:16 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 5:40 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Citaat: Als je niet over de limiet gaat, kan je veilig je compressie verhogen en je ontstekingstijdstip verlaten. Dat is de reden waarom ik bij deze aanpassing een klopsensor zou gaan gebruiken. De methoden die jij noemt om pingelen op te sporen zijn volledig waar, sterker nog: een ongetraind oor kan een kloppende motor ook al horen, maar waar het mij om te doen is, is dat de zulke kleine zuigers niet veel detonatie kunnen hebben, het wordt dan een duur grapje als je net iets te ver gaat. Mocht je een testbank hebben dan hoef je niet per sé de klopsensor te gebruiken, dan kun je je last simuleren en het blok daarop afstellen. Omdat ik aan neem dat de TS geen testbank heeft is de klopsensor wel de veiligste optie. Citaat: Een klopsensor heb je alleen nodig als je tot het maximale wilt gaan. Het MMS zoekt steeds het maximale punt op. Dat is exact wat ik bedoel! Maar goed, ik probeer nu mijn gelijk te halen terwijl dat helemaal niet het doel van dit topic is. Citaat: Ik denk dat je voor betrouwbaarheid beter klassiek tunet maar dat is mijn mening Dat is wel het doel van dit topic, en daar sluit ik me ook volledig bij aan! Ik wil echter niemand ontmoedigen een motor op NO te laten lopen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 5:53 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Waar zou je trouwens die klopsensor op aansluiten? Het is inderdaad een handig hulpmiddel als je het werkend krijgt, daar heb je wel gelijk in. Waarom heeft volgens jou een kleinere zuiger trouwens meer last hebben van detonatie als een grotere?
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 6:10 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 7:08 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Citaat: Waar zou je trouwens die klopsensor op aansluiten? Op een MMS, maar: Citaat: Aangezien een kart ook geen MMS o.i.d. heeft zal dit nog lang niet gebeuren, Kleinere zuiger is meer ervaring, heb al heel wat Honda 50cc viertakt-zuigertjes gezien met een fors gat erin na enkele keren pingelen, terwijl een GX390 na een paar detonaties nog geen zichtbare schade vertoonde. Misschien doordat deze zuigers lichter moeten zijn, ze met minder veiligheid geconstrueerd worden en het materiaal dus eerder gaat vloeien bij een te hoge belasting? Als jij andere ervaring of kennis hebt dan hoor ik dat graag, ik ben leergierig Begrijp me niet verkeerd, compressie verhogen en ontsteking verlaatten vind ik super methodes, maar ik voel me er niet veilig bij als dit zover gaat dat de motor alleen kan draaien op benzine met octanebooster. Stel je mengt iets te weinig of het wordt niet goed gemengd en het octaangetal bij net die ene cyclus is te laag dan heb je al een probleem. Ik zou zo ver gaan met je compressie dat hij nog (net) op normale brandstof draait, vervolgens zou ik een beetje booster bijmengen om er zeker van te zijn dat ie nooit gaat pingelen. Maar zoals ik zo straks ook al schreef, dit gaat nogal off-topic. Desnoods wisselen we onze kennis en argumenten via PB?
Laatst bijgewerkt door Scarto op vr nov 29, 2013 7:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 7:31 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Wat ik wel apart vind ik dat je 1:15 smeert ipv 1:25 in verband met vastlopen. Maar dat je wel over Nitro aan het nadenken bent.
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 8:16 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:01 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
Basjuh schreef: Wat ik wel apart vind ik dat je 1:15 smeert ipv 1:25 in verband met vastlopen. Maar dat je wel over Nitro aan het nadenken bent. Haha, klopt best apart. Ik wil eerst lekker rijden, maar als mijn blokje al een aantal uren mee is gegaan wil ik best wel wat experimenteren. Sommige dingen zoals een turbo zijn me gewoon te veel werk. Nu zijn er genoeg eenvoudigere manieren om vermogen te winnen. En een Nitro toevoegen kan al op een vrij eenvoudige manier, zonder wat aan je motor te wijzigen.
_________________ First Kart + IAME K25
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:09 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Als je wat wilt weten over gewoon tunen wil ik je altijd wel wat uitleg geven
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
|
Jackall
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:14 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm Berichten: 95 Woonplaats: Winschoten
|
The-Stig schreef: Als je wat wilt weten over gewoon tunen wil ik je altijd wel wat uitleg geven Wat tips en tricks zijn zeker welkom! Ik kan nog wel een lesje 2takt voor gevorderden gebruiken...
_________________ First Kart + IAME K25
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:15 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:17 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
Citaat: maar als mijn blokje al een aantal uren mee is gegaan wil ik best wel wat experimenteren Dan wel even je ervaringen delen als het zover is. Citaat: compressie verhogen en ontsteking verlaatten vind ik super methodes Bedoel je niet ontsteking vervroegen, verlaatten geeft alleen maar minder vermogen volgens mij.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:59 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
|
Omhoog |
|
|
The-Stig
|
Geplaatst: vr nov 29, 2013 11:02 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Citaat: Bedoel je niet ontsteking vervroegen bij 2takt, verlaatten geeft alleen maar meer vermogen in de onderste toeren vd powerband volgens mij. Onsteking vervroegen is beter voor onderste toerentallen, verlaten voor bovenste toerentallen (2takt). Het vlamfront van nitrobenzine is sneller dus kan je de ontsteking ook verlaten.
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|