Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 4:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Moderne auto's kunnen wel compressie (of einddruk) variëren, door middel van variabele slag of variabele kleptiming


Je hebt gelijk, wist ik ook wel maar ik doelde idd. op de traditionele methode.
Een klopsensor heb je alleen nodig als je tot het maximale wilt gaan. Het MMS zoekt steeds het maximale punt op.
Misschien een leuke optie voor op de Mychron/Alfano, het signaal van een klopsensor :lol:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 5:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
f

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 5:40 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Citaat:
Als je niet over de limiet gaat, kan je veilig je compressie verhogen en je ontstekingstijdstip verlaten.

Dat is de reden waarom ik bij deze aanpassing een klopsensor zou gaan gebruiken. De methoden die jij noemt om pingelen op te sporen zijn volledig waar, sterker nog: een ongetraind oor kan een kloppende motor ook al horen, maar waar het mij om te doen is, is dat de zulke kleine zuigers niet veel detonatie kunnen hebben, het wordt dan een duur grapje als je net iets te ver gaat.
Mocht je een testbank hebben dan hoef je niet per sé de klopsensor te gebruiken, dan kun je je last simuleren en het blok daarop afstellen. Omdat ik aan neem dat de TS geen testbank heeft is de klopsensor wel de veiligste optie.

Citaat:
Een klopsensor heb je alleen nodig als je tot het maximale wilt gaan. Het MMS zoekt steeds het maximale punt op.

Dat is exact wat ik bedoel!

Maar goed, ik probeer nu mijn gelijk te halen terwijl dat helemaal niet het doel van dit topic is.

Citaat:
Ik denk dat je voor betrouwbaarheid beter klassiek tunet maar dat is mijn mening

Dat is wel het doel van dit topic, en daar sluit ik me ook volledig bij aan! :wink:

Ik wil echter niemand ontmoedigen een motor op NO te laten lopen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 5:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Waar zou je trouwens die klopsensor op aansluiten?
Het is inderdaad een handig hulpmiddel als je het werkend krijgt, daar heb je wel gelijk in.
Waarom heeft volgens jou een kleinere zuiger trouwens meer last hebben van detonatie als een grotere?

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 6:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Het kan ook per ongeluk goed gaan :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=QFIhiFH9zTI
Slecht filmpje maar hij gilt wel lekker :mrgreen:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 7:08 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Citaat:
Waar zou je trouwens die klopsensor op aansluiten?

Op een MMS, maar:
Citaat:
Aangezien een kart ook geen MMS o.i.d. heeft zal dit nog lang niet gebeuren,


Kleinere zuiger is meer ervaring, heb al heel wat Honda 50cc viertakt-zuigertjes gezien met een fors gat erin na enkele keren pingelen, terwijl een GX390 na een paar detonaties nog geen zichtbare schade vertoonde.
Misschien doordat deze zuigers lichter moeten zijn, ze met minder veiligheid geconstrueerd worden en het materiaal dus eerder gaat vloeien bij een te hoge belasting?

Als jij andere ervaring of kennis hebt dan hoor ik dat graag, ik ben leergierig :)

Begrijp me niet verkeerd, compressie verhogen en ontsteking verlaatten vind ik super methodes, maar ik voel me er niet veilig bij als dit zover gaat dat de motor alleen kan draaien op benzine met octanebooster. Stel je mengt iets te weinig of het wordt niet goed gemengd en het octaangetal bij net die ene cyclus is te laag dan heb je al een probleem.
Ik zou zo ver gaan met je compressie dat hij nog (net) op normale brandstof draait, vervolgens zou ik een beetje booster bijmengen om er zeker van te zijn dat ie nooit gaat pingelen.

Maar zoals ik zo straks ook al schreef, dit gaat nogal off-topic. Desnoods wisselen we onze kennis en argumenten via PB?


Laatst bijgewerkt door Scarto op vr nov 29, 2013 7:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 7:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Wat ik wel apart vind ik dat je 1:15 smeert ipv 1:25 in verband met vastlopen.
Maar dat je wel over Nitro aan het nadenken bent.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 8:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
f

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
Basjuh schreef:
Wat ik wel apart vind ik dat je 1:15 smeert ipv 1:25 in verband met vastlopen.
Maar dat je wel over Nitro aan het nadenken bent.


Haha, klopt best apart.
Ik wil eerst lekker rijden, maar als mijn blokje al een aantal uren mee is gegaan wil ik best wel wat experimenteren.
Sommige dingen zoals een turbo zijn me gewoon te veel werk. Nu zijn er genoeg eenvoudigere manieren om vermogen te winnen.
En een Nitro toevoegen kan al op een vrij eenvoudige manier, zonder wat aan je motor te wijzigen.

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Als je wat wilt weten over gewoon tunen wil ik je altijd wel wat uitleg geven :D

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 13, 2013 5:42 pm
Berichten: 95
Woonplaats: Winschoten
The-Stig schreef:
Als je wat wilt weten over gewoon tunen wil ik je altijd wel wat uitleg geven :D


Wat tips en tricks zijn zeker welkom!

Ik kan nog wel een lesje 2takt voor gevorderden gebruiken... :oops:

_________________
First Kart + IAME K25


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Ik zal even wat opzoeken over de K25!

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
maar als mijn blokje al een aantal uren mee is gegaan wil ik best wel wat experimenteren


Dan wel even je ervaringen delen als het zover is. 8)

Citaat:
compressie verhogen en ontsteking verlaatten vind ik super methodes

Bedoel je niet ontsteking vervroegen, verlaatten geeft alleen maar minder vermogen volgens mij.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 10:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
f

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Karten op Nitro?!
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2013 11:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm
Berichten: 611
Woonplaats: Belgie
Citaat:
Bedoel je niet ontsteking vervroegen bij 2takt, verlaatten geeft alleen maar meer vermogen in de onderste toeren vd powerband volgens mij.

Onsteking vervroegen is beter voor onderste toerentallen, verlaten voor bovenste toerentallen (2takt). Het vlamfront van nitrobenzine is sneller dus kan je de ontsteking ook verlaten.

_________________
http://kartinfo.webs.com/
Birel 2008 - Gx390


Laatst bijgewerkt door The-Stig op za jun 28, 2014 6:32 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David