Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 6:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:37 pm
Berichten: 65
Goedeavond,

Pas geleden hebben wij de achteras van onze Intrepid losgemaakt om de achteraslagers schoon te maken. Heb al gezocht op het forum, maar krijg niet gevonden hoe je de achteraslagers uit de "houders" kan verwijderen zonder deze te beschadigen. Zie het plaatje hieronder.

Afbeelding

Hoop dat iemand me kan helpen. Voor het schoonmaken zelf had ik al een handige tutorial gevonden.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Jacco


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 7:14 pm 

Geregistreerd: do nov 15, 2007 9:04 pm
Berichten: 66
Woonplaats: Almelo
Boutje aan bovenzijde losmaken en daarna de lagers er uit kantelen bij de nokken. Wanneer het lager op 90 graden ten opzichte van de houder staat kun je het lager er uit wippen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 7:16 pm 

Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm
Berichten: 284
Woonplaats: boechout
Links en rechts zijn er inkepingen in de houder,daar de lagers in draaien en kantelen,en klaar(wel eerst bovenste boutje lossen)

_________________
Haase edox dd2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 7:27 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
voor het draaien zet ik altijd de houder in de bankschroef. Dan pak een oude achter as of gewoon degen die je er net heb uit geschroefd. Stop de as er een stukje in en je kunt het lager een heel stuk kantelen . Dan as eruit en de rest kan met de hand

inderdaad zoals hierboven vermeld niet vergeten het bovendste boutje te lossen anders word een heel lastig karwei


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 8:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 26, 2012 1:37 pm
Berichten: 65
Thanks. Ik ga het morgen proberen!

Fijne avond.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 7:46 am 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Wat wil aan de lagers schoon maken?
Er zitten stofkappen om de kogels en het is beter om die niet te verwijderen en ook niet de Lagers in de benzine of een ander reinigings Vloeistof te legen!

Zeker is er een mogelijkheid maar dat is wat werk, dat gaat als volg:
- Lagers onder benzine of diesel leggen.
- Lager ondvetten en met schoonblazen met perslucht.
- Oude kookpot met kettingvet warm maken, vet moet vloeibaar zijn dan Lagers er in leggen naar 5 min. zijn de Lagers met vet volgelopen!

Deze methode gaat maar is wat werk!!!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 9:29 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 20, 2007 10:37 am
Berichten: 636
Woonplaats: helmond
@powerspray:
ik snap hem even niet,
quote: "en ook niet de lagers in de benzine of andere reinigingsvloeistof te legen" en dan 2 regels lager : "lagers onder benzine of diesel leggen."

kan je de lagers nou wel of niet met benzine reinigen?

_________________
____________________________________________________________________________

ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 11:24 am 

Geregistreerd: vr maart 04, 2011 8:43 pm
Berichten: 188
Woonplaats: Sint-michielsgestel
Gewoon nieuwe kopen, bij bas liggen ze voor 9 euro in de schappen. Al dat breken en slopen heeft alleen zin als je het vet wat er normaal in zit wil vervangen door olie ( dan lopen de lagers soepeler ).

_________________
een bocht ga je pas te hard in als er 2 wielen van de grond komen....

MS met TM cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 11:35 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
als je nieuwe koopt zul je ze er nog steeds uit moeten halen he

ik zelf spoel ze altijd uit en daarna olie erin nooit problemen mee gehad

lagers mogen trouwens niet vol vet gestopt worden ze mogen slecht voor 1/3 gevuld worden


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 8:41 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
@rudi ik doe dit al 25 jaar!
Lagers met Benzine of Diesel uitspoelen en rijnigen, dan met perslucht uitblazen, ik neem Ketting vet wat in de Motorcross gebruikt word, die maak ik warm dan gaat het lager kompleet onder door het vloeibare vet lopen de lagers vol vet, dan laat ik ze uitvloeien en afkoelen maak ze van de buitenkant schoon en bouw ze weer in beter als nieuw dit word met Lagers gedaan die nieuw 50.- per stuk kosten!!!!

Probleem met goedkope lagers is dat er zeer weinig vet in zit, en dat is niet werkelijk goed voor een lager.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 9:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm
Berichten: 219
Woonplaats: Vlaardingen
Ben ook met lagers van een project bezig en ga deze ook vernieuwen, bij kartparts worden 50x80 en 50x90 aangeboden waar zit die 10mm verschil?

Is dat de breedte zeg maar van dat stukje buis waar ook de lager vastgezet wordt op de as?

_________________
Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.

Maddox 2011
TM K9C Special


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 9:41 pm 

Geregistreerd: do nov 15, 2007 9:04 pm
Berichten: 66
Woonplaats: Almelo
50x80 lagers passen in de oude lagerhuisen voor een 40mm as en zijn bedoeld om je kart omte bouwen naar 50mm as zonder hiervoor nieuwe lagerhuisen te moeten kopen. 50x90 is de afmeting zoals normaal in de karts met een 50mm as gemonteerd wordt. ergo 50 is binnendiameter en 80 of 90 de buitendiameter van het lager.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2012 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm
Berichten: 219
Woonplaats: Vlaardingen
aha thanks!! De 50x90 is dus de gangbare maat tenzij er een ombouw heeft plaats gevonden ok duidelijk, dan kan ik de 50x90 bestellen

_________________
Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.

Maddox 2011
TM K9C Special


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 10:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 20, 2007 10:37 am
Berichten: 636
Woonplaats: helmond
@powersprayk: ik beweer ook niet dat je methode niet klopt, alleen snap ik je bovenste uitleg niet,

in de ene regel schrijf je dat je het lager niet in de benzine of reinigingsvloeistof moet legen.
en in de volgende regel schrijf je dat je dat nou juist wel moet doen....of lees ik nou verkeerd?

en of je dat nou wel of niet al 25 jaar doet is niet echt belangrijk voor de vraag.

_________________
____________________________________________________________________________

ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2012 3:30 pm 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
Ja een beetje verwarrend lees ik nu ook sorry

Dit gaat alleen met Lager met ijzeren stofkappen, die andere is een risico met die rubber stofkappen die kunnen niet tegen dat hete vet!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David