Het is alweer een tijdje terug dat er in dit topic gereageerd is. Gezien invoerdata, vraag en aanbod etc lijkt me dit toch juist zeer actueel.
Na jaren weer een kijkje in het kartwereldje genomen. Begon met het voornemen om m'n Landia Histokart te verkopen en onderwijl een babykart voor m'n dochter gekocht en een op het www rondgekeken.
Het kriebelt om ook m'n schakelkart weer rijklaar te maken en wat rondjes te maken maar de benodigde voorinvestering van vooral uitlaat maar ook filter en bumper en dan nog wat ander geneuzel leggen de lat erg hoog.
Natuurlijk is het de kartbanen er alles aan gelegen om de vergunningen bij hun banen te houden maar ik krijg toch wel een vreemde smaak in de mond bij de gevolgde strategie. Natuurlijk mag je streven naar uniformiteit en zou dat een wapen kunnen blijken naar de milieulobby maar het is de vraag of men hier afdoende genoegen mee neemt. Ik ben reuze benieuwd of de kartbanen daar wel voldoende onderzoek naar gedaan hebben of dat het een trial and error doekje tegen het bloeden is terwijl de investeringen over de al dan niet voldoende vermogende rijders is. Merk in dit topic dat er mensen zijn die ook heel gemakzuchtig uit de portemonnee van een ander praten, natuurlijk is 200 euro een schot geld voor een demper voor een rijder, zeker een minder vermogende recreant of "herintreder"
Ik vind ook dat de informatieverstrekking via de kanalen waarvan je dat zou mogen verwachten -uitzonderingen daar gelaten!- gewoon ernstig te wensen
te wensen overlaat en zeker niet uniform is.
Natuurlijk willen mensen vaak weten waar dit precies uit voort komt en wat het ze brengt, naast de financiele gevolgen wil men natuurlijk weten of dit praktische gevolgen heeft qua vermogen en afstelling.
Nav van een vraag kreeg ik van een kartzaak per mail echt een keurig antwoord maar wel voor zover eea kon beantwoorden, geen feiten maar aannames, de duurste van de slechts 2 toegestane dempers schijnt de beste papieren te hebben.
Ik zie het als iets als de invoering van ongelode benzine zo'n 2 decennia terug, ook een milieueffect gewenst en eigenaren van voertuigen wilden weten hoe of wat met een bestaand vervoermiddel. In het pre internettijdperk werd door de initiatiefnemer een voorlichtingscampagne op tv gestart en iedereen kon beschikken over ruim verstrekt foldermateriaal hetgeen meewerkte aan de begripvorming en een vrij geruisloze invoering. Natuurlijk is dit van een heel andere omvang al schat ik de impact minstens van gelijke orde, wellicht veel groter omdat het alternatief veel duurder is en niet te spreiden. Via internet was er een vrij goedkope en zeer toegankelijk mogelijkheid geweest om vooraf alle ins en outs eerlijk te belichten.
Nu hebben banen zich wellicht rijk gerekend en haken er wellicht veel af. Dan ben je je draagvlak eigenhandig aan het ondermijnen. Een zeer recent veel grootschaliger voorbeeld was de afschaffing van de pas nog verruimde oldtimerregeling waarbij grote -veel te positieve- doorrekenfouten qua financi"en en effecten door juist daarin gespecialiseerd geachte CPB gemaakt werden, nu stelt men -achteraf- van alles in het werk om alle gemaakte schade zo goed mogelijk te repareren. Iig is de dagwaarde van oldtimers en ook schakelkarts door het doorvoeren van andere regelgeving dan voorheen van de ene dag op de andere enorm gedaald en in mijn geval overtreft de investering van de noodzakelijke aanpassingen de dagwaarde van de nog prima kart (die ruim een decennium terug nog ruim 20000 florijnen kostte).
Ik denk dat men rondom de dempers de volledige testresultaten had moeten publiceren en een resume had moeten maken omtrent alle gevolgen (ook voor vermogen) en hoe daarmee om te gaan. Daarbij zijn er geruchten dat er mogelijk ook andere dempers toegestaan worden maar wanneer en hoe, ach...
Vraag me zeer af wat Neelie ervan zou zeggen als ze nog in functie was (die gelukkig nu door een ander vervuld wordt en benaderbaar is), dit is een vorm van ondermijning van een gezonde marktwerking en een soort koppelverkoop, beide niet toegestaan.
Wat me nog het meest bevreemd is dat mijn geliefde thuishonk van weleer, de Landsard kennelijk neigend naar onsportief als meest afgelegen baan met omliggende andere herrieschoppers wel heel rigide de regelgeving hanteert. Dat terwijl ze vooreerst niets op de eigen site vermeldden qua verandering/wensen/eisen en dat zelfs na discussie nog steeds niet doen, zelfs vermelden ze onveranderd dat alle typen karts toegestaan zijn. Boter op het hoofd?
Voor een andere demper zullen we dus wel hangen, alleen hoe en hoeveel schiet er na een tijdje over.
Nu dus benieuwd wanneer er gezonde en eerlijke concurrentie en toch nog positief verstrekte info komt...
Wanneer stopt die hetze eens en maken we met z'n allen een vuist? Iemand wel eens een MER (milieu effect rapportage) op iets doorsnee geaccepteerds als een gemiddelde voetbalwedstrijd losgelaten?
Jammer allemaal iig, karten is wat mij betreft de leukste sport op 4 wielen.
Ik kan natuurlijk m'n schakel tot in lengte van dagen onder een dekje bewaren en m'n Histokart houden om mee te rijden, stukken voordeliger