Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 9:13 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm
Berichten: 404
Woonplaats: Lommel - België
Ik vroeg me af.

Worden banden afgesteld op temperatuur (ongeacht de daarvoor benodigde druk) of wordt er gewoon een algemene druk aangehouden en wordt er niet naar de temperatuur gekeken.

Op de verschillende data sheets van banden vind je 'optimale temperaturen'.
Als ik mijn banden op een 'algemene' druk zet zoals de meeste rijden haal ik nooit die temperatuur.
In Oktober heb ik het een keer andersom geprobeerd in Spa.
Daar heb ik de druk afgesteld adhv de temperatuur.
Allemaal goed en wel maar dit kwam uit op drukken van 0.9 tot 1.0 bar.

Hoe zou het 'normaal gesproken' moeten gebeuren?

Grtz Hans


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 9:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hou er wel rekening mee dat de "optimale" temperatuur tijdens het rijden bereikt moet worden; dus als je in de pits meet na het binnenrijden is de temperatuur al veel lager dan op het moment van wrijving tijdens het rijden (met name de bochten met de hoogste frictie/temp.). Dus staar je niet blind op deze ideale temperatuur.

Aan het slijtagepatroon kun je al snel zien of je banden te warm/te koud zijn onder het rijden; dat geeft ook de juiste info (hogere of lagere bandenspanning)!

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 9:37 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Zoals Wilfred al zegt: vanaf het moment de wrijving 5 seconden wegneemt, koelen je banden al 10% of meer af.
Vergelijk met kokend water: 100°c: als je 1L overgiet in een andere pot, is die al afgekoeld tot 90°C, idem met banden.
De grootste hitte verdwijnt het snelste.

Gewoon op bandenspanning blijven afstellen dus

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 9:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
blauwe banden was te heet.
en van die verbrandings krullen.
ene type band heeft een standaard andere druk nodig dan weer een ander merk.

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 10:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Kijk ook waar de band eventueel blauw wordt:

midden loopvlak = te hoge spanning
zijkanten loopvlak = te lage spanning

En inderdaad : elke band heeft een andere ideale bandendruk. Algemene regel: hoe zachter het rubber, hoe lager de bandenspanning.
En ook hier geldt weer: afstelling+rijstijl bepaald ook in grote mate de slijtage; bijvoorbeeld teveel camber/caster zorgt meer warmte binnenkant loopvlak en daardoor meer slijtage (blauw worden) en vica versa

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 12:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Ik laat mijn spanning standaard af op 0.8
Wil ik iets meer grip laat ik 0.1 eruit.
Wil ik iets minder doe ik er 0.1 bij.

Maar ook hiervoor geld.
Ieder zijn eigen weg

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 12:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 14, 2012 10:56 pm
Berichten: 469
het is toch maar net wat je er zelf bij voelt. ik rijd ook hetzelfde als basjuh

_________________
'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.'
'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn'
Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 1:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
*0.8 als ik paar ronden gereden heb.
Oftewel, als de banden al enigszins op temp zijn gekomen.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 27, 2012 5:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 1:03 am
Berichten: 706
Woonplaats: Eindhoven / Cadier en Keer
Ik rij voor meestal 0.7 en achter 0.8
Of 0.6 / 0.7, is maar net waar ik zin in heb. Als ik maar kan trappen met dat hok :wink:

_________________
Afbeelding
Jungleboy no more :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David