Auteur |
Bericht |
Spasta
|
Geplaatst: do apr 26, 2012 9:13 am |
|
Geregistreerd: do dec 02, 2010 1:01 pm Berichten: 404 Woonplaats: Lommel - België
|
Ik vroeg me af.
Worden banden afgesteld op temperatuur (ongeacht de daarvoor benodigde druk) of wordt er gewoon een algemene druk aangehouden en wordt er niet naar de temperatuur gekeken.
Op de verschillende data sheets van banden vind je 'optimale temperaturen'. Als ik mijn banden op een 'algemene' druk zet zoals de meeste rijden haal ik nooit die temperatuur. In Oktober heb ik het een keer andersom geprobeerd in Spa. Daar heb ik de druk afgesteld adhv de temperatuur. Allemaal goed en wel maar dit kwam uit op drukken van 0.9 tot 1.0 bar.
Hoe zou het 'normaal gesproken' moeten gebeuren?
Grtz Hans
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: do apr 26, 2012 9:27 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hou er wel rekening mee dat de "optimale" temperatuur tijdens het rijden bereikt moet worden; dus als je in de pits meet na het binnenrijden is de temperatuur al veel lager dan op het moment van wrijving tijdens het rijden (met name de bochten met de hoogste frictie/temp.). Dus staar je niet blind op deze ideale temperatuur.
Aan het slijtagepatroon kun je al snel zien of je banden te warm/te koud zijn onder het rijden; dat geeft ook de juiste info (hogere of lagere bandenspanning)!
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do apr 26, 2012 9:37 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Zoals Wilfred al zegt: vanaf het moment de wrijving 5 seconden wegneemt, koelen je banden al 10% of meer af. Vergelijk met kokend water: 100°c: als je 1L overgiet in een andere pot, is die al afgekoeld tot 90°C, idem met banden. De grootste hitte verdwijnt het snelste.
Gewoon op bandenspanning blijven afstellen dus
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: do apr 26, 2012 9:38 am |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
blauwe banden was te heet. en van die verbrandings krullen. ene type band heeft een standaard andere druk nodig dan weer een ander merk.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: do apr 26, 2012 10:17 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Kijk ook waar de band eventueel blauw wordt:
midden loopvlak = te hoge spanning zijkanten loopvlak = te lage spanning
En inderdaad : elke band heeft een andere ideale bandendruk. Algemene regel: hoe zachter het rubber, hoe lager de bandenspanning. En ook hier geldt weer: afstelling+rijstijl bepaald ook in grote mate de slijtage; bijvoorbeeld teveel camber/caster zorgt meer warmte binnenkant loopvlak en daardoor meer slijtage (blauw worden) en vica versa
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 27, 2012 12:57 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik laat mijn spanning standaard af op 0.8 Wil ik iets meer grip laat ik 0.1 eruit. Wil ik iets minder doe ik er 0.1 bij.
Maar ook hiervoor geld. Ieder zijn eigen weg
|
|
Omhoog |
|
 |
Quinie-97
|
Geplaatst: vr apr 27, 2012 12:59 pm |
|
|
het is toch maar net wat je er zelf bij voelt. ik rijd ook hetzelfde als basjuh
_________________ 'Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.' 'Goed zijn is niet genoeg, je moet goed genoeg zijn' Praga Racing Kart '13 - Rotax Max '10 ~ Driver for: JD-Racingparts
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: vr apr 27, 2012 1:00 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
*0.8 als ik paar ronden gereden heb. Oftewel, als de banden al enigszins op temp zijn gekomen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Vincent
|
Geplaatst: vr apr 27, 2012 5:32 pm |
|
Geregistreerd: do maart 22, 2007 1:03 am Berichten: 706 Woonplaats: Eindhoven / Cadier en Keer
|
Ik rij voor meestal 0.7 en achter 0.8 Of 0.6 / 0.7, is maar net waar ik zin in heb. Als ik maar kan trappen met dat hok 
_________________  Jungleboy no more 
|
|
Omhoog |
|
 |