Auteur |
Bericht |
bronger
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:03 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
Citaat: hoe creëerde je die onderdruk zonder de negatieve gevolgen van een schokgolf? zonder expansie lijkt me, als ik naar de gif kijk van de 2takt.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
mischien moet je met die uitlaat gassen een soort van pomp aan drijven waarmee je de inlaat gassen naar binnen pompt
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:24 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
lolz altijd beter het is meer de energie (warmte) die nog in de gassen zit die je oppakt
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:28 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
Citaat: ik heb 2 jaar geleden in mn eindwerk in/ uitlaatsystemen behandeld. bij een viertakt is het zo dat het gewenst is dat er een onderdruk aanwezig is bij het openen van de uitlaatklep en een overdruk als de uitlaatklep sluit. door met de lengte van de uitlaatbuis te spelen wordt het toerental bepaald waarbij dit effect zal plaatsvinden. dus meer koppel onderin= lange uitlaatbuis, meer koppel bovenin(meer vermogen)=korte inlaatbuis. voor een laagtoerige motor zoals een honda is dus een lange uitlaatbuis zeker gewenst.
Wij hadden in ons eindwerk de theorie getest en zelf een in en uitlaat gemaakt op een ford Ka 1.3 50pk en enkel door de aanpassingen aan in en uitlaat hadden we al 15pk winst. goed om te lezen wat vind je van het pijpje dat 15 cm in de expansiekamer zit om het tweetakt effect te omzeilen ? het is toch zo dat zogauw de uitlaatgassen een dikkere ruimte bereiken er een drukgolf de andere richting ontstaat met onderdruk ? zo had ik het teminste begrepen hoe dan ook de lifan is ontworpen voor 3600 rpm en het orginele potje zal bij 5000/5500 rpm minder voldoen als de uitlaat van de 100cc tweetakt ben benieuwd zaterdag, als blijkt dat er alleen bij de middentoeren winst is kan er eventueel nog een externe pot op de pijp om de drukgolven te verkorten of heb ik dat verkeerd geintrepeteerd ? bij me oldtimer werkte dat iig hartelijke groet alfred ps heb als diameter van de pijp de uitlaatpoort aangehouden, las dat te dikke pijp de schokgolven niet ten goede komt door het afkoelen van de gassen is dat goed of misschien te dik ?
Laatst bijgewerkt door bertus03 op wo nov 09, 2011 11:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:30 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb wel een gehoord dat een spaghettie uitlaat met onderdruk pulsen werk de uitgaande puls zou dan een onderdruk moeten geven voor de volgende cilinder die aan de uitlaat slag bezig is maar dit is een beetje moelijk te maken bij een 1 cilinder
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: wo nov 09, 2011 11:43 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
hallo, heb hem vanavond goed geslepen, geschuurd en een kleurtje gegeven met hittebestendige verf vind um ruig hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do nov 10, 2011 9:14 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
joris schreef: mischien moet je met die uitlaat gassen een soort van pomp aan drijven waarmee je de inlaat gassen naar binnen pompt Daar is zelfs een naam voor, dat noemen ze een (atmosferische) turbo...........
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do nov 10, 2011 11:58 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
wat echtwaar heeft iemand mijn uitvinding gecopieerd zeker die japaners weer @ bertus ziet er netjes uit zo nou hopen dat die zwart blijft
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: do nov 10, 2011 12:15 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: ps heb als diameter van de pijp de uitlaatpoort aangehouden, las dat te dikke pijp de schokgolven niet ten goede komt door het afkoelen van de gassen is dat goed of misschien te dik ?
Als de gassen afkoelen neemt de snelheid van het stromen ook af. Hoe heter de gassen hoe sneller ze door de pijp bewegen. Als je een dikwandige pijp zou nemen, dan koelt het idd te hard af. Neem je een te wijde pijp idem, omdat je je pijp dan niet op temperatuur kan krijgen. Je zou zelfs je pijp in kunnen tapen met speciaal uitlaat band/tape om de hitte erin te bewaren. Of dit ook invloed heeft op je motor temperatuur.... Mooi zwart is niet lelijk! @joris, idd die had ik ook op mijn honda om het ondergebied te bevorderen. 4-2-1 is voor hoge toeren, 4-1 is voor koppel/ondergebied.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: do nov 10, 2011 12:18 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: hoe creëerde je die onderdruk zonder de negatieve gevolgen van een schokgolf? zo'n semafoon pijp. Moment dat je een semafoon pijp aan het eind afsluit, krijg je een expansie pijp.. lijkt mij.. d.m.v. reflectie op de achterwand. er is iets met stromingen van smal naar breed. Iet met inertia van de gassen. http://www.challengers101.com/IntakeTuning.htmlpraktijk ervaring : Citaat: 1. What is Exhaust Tuning?
When I was fooling around with racing 4-stroke motorcycles a long time back, we used exhaust tuning to increase horsepower by cutting each pipe to a specific length. In order to gain the maximum effect the pipes have to be totally separate from each other, with no common manifold between any of the cylinders. That is not always practical, but it's the ideal. You will notice that on drag racing engines there are always individual pipes sticking out the sides, and those pipes are set to a specific length, which is critical.
We used a formula to determine the length of the exhaust pipe. Because the pressure waves in an exhaust system travel at the speed of sound, we had to know the approximate temperature of the exhaust gases because sound waves move faster in hot air than in cold air. Meaning, it travels further in the same amount of time in a hot gas environment versus a cold gas environment.
Then we calculated how long it would take a sound wave to move from the exhaust valve seat to the end of the pipe and back again. A round trip. Next we needed to know the approximate RPM at which we wanted to run at top end, and then determine how long the exhaust valve would be open from beginning of travel to end of travel. oftewel, snelheid van de schokgolf, toerental, kleppentiming, lengte van de uitlaat. Is bepalend voor je uitlaat tuning. en toch een schokgolf.. maar geen expansie! Ik vergeet de inertia werking, maar dat valt niet onder uitlaat tuning.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: do nov 10, 2011 11:22 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
hallo, Citaat: je kunt ook een nippel op je spruitstukje maken!
bedankt werkt goed begint nu op een kart te lijken ipv een opgevoerde grasmaaier, alleen nog een ander lager luchtfilter scoren even een vraag over het benzine pompje, zit deze nu niet te hoog ? hartelijke groet alfred
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: vr nov 11, 2011 8:42 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Maakt volgens mij niet uit hoor waar de pomp zit!!
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: vr nov 11, 2011 9:06 am |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Heeft die lifan nu 15pk bij 390cc? Of is dit een sterkere versie?
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: vr nov 11, 2011 11:28 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Citaat: Maakt volgens mij niet uit hoor waar de pomp zit!! het slimst is zo laag mogelijk ivm benzine toevoer naar de pomp.. dat scheelt je aantrekken Pomp kan benzine beter opwerken dan lucht aanzuigen, daarnaast hoe dichter de pomp bij de carb.. hoe beter de benzine toevoer.. Maak hier een combinatie in.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
bertus03
|
Geplaatst: vr nov 11, 2011 1:00 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm Berichten: 103
|
hallo, Citaat: Heeft die lifan nu 15pk bij 390cc? Of is dit een sterkere versie? de lifan heeft 420cc hou de adviezen over de pomp in gedachten, als hij stottert of niet genoeg zuigt verplaats ik hem op deze versie zit geen retour zoals bij die van mijn zoon kan dat komen doordat hij van een 160cc honda komt kan de kart niet belast laten rijden ivm woonwijk, kan pas testen op de baan en neem voor de zekerheid de oude tank ook mee mocht het niet goed gaan hartelijke groet alfred update ; pomp zuigt ruim voldoende, carb stroomt over en een retour ertussen gezet nu doet hij het perfect
|
|
Omhoog |
|
|