Auteur |
Bericht |
dirk de man
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 5:40 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 10, 2011 9:58 pm Berichten: 4
|
Hoi, Ik ben bezig met het opbouwen van mijn icc blok. Maar kan nergens de aanhaal momenten vinden voor de cylinder op het blok en voor de pet op de cylinder. Gaat dus om een wat ouder (98) type CRS blok.
tnx,
Grtz.
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 7:52 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
momenten? je bedoeld hoe vast je ze moet zetten?? ik heb ook een hele mooie nieuwe moment sleutel:D alleen gebruik m nooit. zet alles op gevoel vast. vast is vast!!
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
sebastiaan90
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 7:58 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 07, 2009 1:26 pm Berichten: 255 Woonplaats: houthalen België
|
Aanhaal moment is wel de juiste benaming denk ik hoor Misschien moet je eens kijken bij vergelijkbare motoren waar meer info over te vinden is. Zal allemaal wel niet zo veel verschillen. Denk dat het vooral belangrijk is dat ze allemaal even hard zijn aangedraaid bij cilinder en kop, de exacte waarde maakt minder uit als je maar goed in de buurt zit.
_________________ Mari mk4 - Honda 125 cross Kombikart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 8:24 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
|
Omhoog |
|
|
bronger
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 8:29 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
@bamacrew, ik ken ook iemand die doet dat ook altijd maar zijn blok is nu helemaal kapot daardoor gegaan, sindsdien doet hij alles met een momentsleutel. @ ts ook kruislinks draaien is belangrijk anders trek je je kop krom.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Deksel
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 10:09 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
http://www.crsmotori.com/pdf/spaccato_mf1_mf2.pdfRechtstreeks van de CRS website. Staat voor M6: 1,3kg/m en voor M8: 2,3kg/m. Waarbij 1 kg/m = 9.81 N/m Do the math cq. Henri geeft de correcte waarden. Leuk blok, veel plezier ermee!
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: vr jul 29, 2011 10:30 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
Citaat: @bamacrew, ik ken ook iemand die doet dat ook altijd maar zijn blok is nu helemaal kapot daardoor gegaan, sindsdien doet hij alles met een momentsleutel. mijn motorblok wordt dealer onderhouden;). en de persoon die dat doet zit denk ik het langst in het kartvak. als je een cilidner gewoon goed vastdraait. heb er nog nooit n probleem mee gehad. Zowel met scooter race toen niet, modelbouw hobby nog nooit, kart nog nooit. Auto blok dat draai ik wel vast met moment sleutel.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: za jul 30, 2011 2:30 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
@ Bamacrew Als de persoon die al lang in het vak zit, goed in het vak zit, zou die zeggen dat je kopbouten AL-TIJD spant met een momentsleutel. Indien dit niet gebeurt, en de ene bout (wat/veel) harder/zachter is gespannen dan de andere, kan cilinderkop na verloop van tijd niet meer 100% recht zijn, is de squish niet op alle plaatsen hetzelfde enzovoort. Je mag me trouwens graag zeggen welke dealer niet met een momentsleutel werkt, dan weet ik dat ik daar nooit moet gaan.
EDIT: Ik zie het al in het topic van "betrouwbare" kartshops. Kartparts... Heb reeds een motor door hem verkocht aan open gehad: - vastloper gehad bij normale carbu bezetting -> motor werd te warm ; waarsch door slechte squish - een van de vier kopboutstangen was gewoon afgebroken -> bijgevolg kromme cilinderkop - radiateur stond helemaal ingezakt door een B-oplossing als 'radiateursteun' (een oplossing die ik voorzie als het zondagavond is en ik wil maandag tóch rijden ; maar die ik nooit aan een klant zou durven verkopen) - slechte motorolie aangeraden.
Andere nalatigheden volgens verschillende bronnen zijn vb. zuigers op gevoel insteken. niet de cilinderwand opmeten maar effe checken welke zuiger het beste lijkt te passen. Revisies voer je niet uit terwijl je aan het bellen bent e.d.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
dirk de man
|
Geplaatst: zo jul 31, 2011 1:42 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 10, 2011 9:58 pm Berichten: 4
|
heren (en dames?) ), enorm bedankt. Ik kon het dus niet 123 vinden op hun site. Erg blij mee. Tnx.
Op gevoel aandraaien heb ik al heel lang geleden afgeleerd, Metaal in aluminmium? dat is altijd heel lastig aan te voelen,
grtz!
|
|
Omhoog |
|
|
Deksel
|
Geplaatst: ma aug 01, 2011 7:49 am |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
Inderdaad, op gevoel is echt een beunhazen manier. Gewoon even die paar minuten meer de tijd nemen om je momentsleutel te pakken en de boel fatsoenlijk vast te draaien.
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
|