Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 5:48 pm 

Hoi,

Nou m'n blok zit weer in elkaar. Nieuwe krukas, lagers, keeringen.
Onsteking afgesteld 0,52mm BTDC, vonkt en krijgt benzine.

Wil alleen niet starten.. heb ook een andere bougie geprobeerd maar helaas.
Hij starte altijd in 1x maar nu alles vervangen is... Nada!

Compressie is ok en een paar keer leek het erop of hij even wilde aanslaan maar daarna niets meer.

Enig idee?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 6:24 pm 

is je membraam nog goed
anders hou je je hand op je luchtfiter en proberen testarten
anders kan het nog aan je brandstofpomp liggen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 6:50 pm 

Zojuist nog ff aan het klooien geweest met de ontsteking. Hij start nu, toch staat de ontsteking weer terug op 0.52mm BTDC :roll:
Ik vind hem nog erg stroef lopen... gas los en hij valt uit, terwijl er aan de carb voor de revisie niets veranderd is. Vind ook dat hij sneller warmer word (paar minuten en hij staat op 50 graden). Water gecontroleerd maar dat stroomt goed door, toevoer en retour slang worden ook warm. Moet wel zeggen dat hij sneller reageert op gas geven, ik bedoel hij gaat sneller op toeren.

Hij start nu wel prima in iedergeval.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 7:41 pm 

Oops ik realiseer me ineens iets... toen ik de cylinder demonteerde zat er een dubbele voetpakking onder.
Ik heb hem weer gemonteerd met 1 voetpakking zoals het hoort. Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat de motor wat stroever loopt (meer compressie) en daar door ook warmer word?

Verstandiger om er een 2e voetpakking bij te steken?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 9:42 pm 

Die extra voetpakking zat er waarschijnlijk tussen voor je squish te vergroten. Dat is afstand tussen de zuiger en kop aan de rand in BDP.
Ik zou zeggen meet deze eens op.
Je kan dat doen door met een gebogen stukje tin via het bougiegat naar de cilinderwand te gaan en de krukus dan 1 maal rond te draaien zodat de zuiger het tin plet. Doe dit in de richting van de zuigerpen (dus parallel met de achteras)
Je kan dan met de schuifmaat het platgedrukte stukje opmeten.
Wanneer je squish te klein is heb je kans op pingelen en dat wil je niet :)
Ik heb mijn cross op 1.2mm staan en dat is normaal volgens Honda.
Je kan best eens opzoeken hoeveel dat voor jou Yamaha goed is want dat weet ik niet. :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 9:45 pm 

Ik heb een documentje gevonden met wat nuttige informatie waar het volgende instaat:

Citaat:
Compressieverhouding
Voor een zo hoog mogelijk rendement (vermogen) moet de compressieverhouding in theorie zo hoog
mogelijk zijn. Hieraan zitten een aantallen mitsen en maren. Een hoge compressieverhoudingen geeft
ook een hogere temperatuur van het aangezogen mengsel (veroorzaakt door de compressiewarmte),
hogere drukken op het drijfwerk, wat meer slijtage geeft. Een verder nadeel is het rauwe lopen van de
motor bij lage toerentallen en het moeilijke starten. Bovendien kan een te hoge compressieverhouding
weer leiden tot vermogensverlies en resulteren in detoneren van de motor (zelfontbranding van het
aangezogen mengsel). Dit kan leiden tot ernstige motorschade.

Voor wie het hele document wil lezen (best wel informatief), hier kun je hem downloaden.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fs1forum.com%2FPDF%2FArno%2520Koch%2520-%2520De%2520Cilinderkop.pdf&rct=j&q=compressie%20minder%20warmte&ei=AEYGTpCRHMbrOa2c4dIN&usg=AFQjCNENmJ-UUXiSKvYqwatnbsMx5_3OGg&sig2=DeH8ENh-XtECpPZKW41YXw&cad=rja

Nu heb ik meteen mijn antwoord op het warmer worden, minder lekker starten en slecht stationaire lopen van mijn Yamaha.
Morgen even een 2e voetpakking monteren (had er gelukkig twee besteld) en dan eens kijken of hij beter draait, start en minder snel warm word.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 10:03 pm 

idd je squish waarden. op testbank met mijn oude scooter hobby kon 0.2mm squish toch zo'n 4 pk vermogen verminderen of erbij. op een 70cc is dat best veel.

Maar een dubbele pakking? is het dan niet beter 1 pakking proberen te krijgen met de juiste dikte? lijkt mij dat je tussen 2 pakkingen ook valse lucht aanzuiging kunt krijgen.
Ik heb ooit bij mijn carb vlotter verkeerd om erin gezet. toen liep die ook enom beroerd op tm cross.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 25, 2011 10:14 pm 

Citaat:
Maar een dubbele pakking? is het dan niet beter 1 pakking proberen te krijgen met de juiste dikte? lijkt mij dat je tussen 2 pakkingen ook valse lucht aanzuiging kunt krijgen.

Nou ik smeer er een dunlaagje siliconen pakking tussen... dat blijft wel dicht hoor :)
Ik denk dat die extra pakking mijn probleem oplost, het is het enige dat na de revisie anders is (tenminste, ook geen speling meer op de krukas lagers). Voorheen startte ie gewoon beter, liep beter stationaire en werd veel mindersnel warm. Ik merk wel dat hij met 1 pakking (kleinere squish) meer power heeft, maar ik heb liever wat minder power en wat langer plezier van mijn motor.
Er zat kracht genoeg in die motor toen er nog 2 pakkingen onder de cylinder zaten.

maar ik ben blij dat ik nu weet waarom deze veranderingen er ineens waren, liep er al weer flink van te balen :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2011 11:41 am 

Je moet je compressie verhouding even berekenen. Dus gewoon even kop cc's meten.
Ook moet je hier nooit vloeibarepakking tussen doen. Grote kans dat de boel er scheef op komt. Gewoon 2 pakkinge er tussen doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2011 12:27 pm 

Nou, ik heb er gewoon een extra pakking bij gezet en tussen die twee pakkingen een dunlaagje siliconen pakking om oneffigheden weg te werken.
De boel weer iin elkaar gezet en Violla! start meteen, loopt als een zonnetje en word bij lange na niet zo warm als voorheen. ik merk het al aan de uitlaat gassen, die zijn nu lauw als je je hand ervoor houd terwijl het gisteren heet aan voelde. De verbranding is iets minder optimaal (rookt een klein beetje meer), maar dat neem ik voor lief.

p.s. Vloeibare pakking is wat anders als die siliconenpakking, die word n.l niet hard en kan ja later er gewoon weer aftrekken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2011 6:18 pm 

vloeibare pakking blijft ook flexibel;) en als je de goede hebt ook hitte bestendig:).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2011 9:10 pm 

Ah okay, ik ken verder alleen die curil vloeibare pakking van vroeger, die werd n.l hard. Nu gebruik ik van die hitttebestendige siliconen kit.
Was trouwens lekker weer om te gaan karten vandaag, in plaats daarvan de hele dag gesleuteld. Maar goed, is voor een goed doel!.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2011 9:23 pm 

kan ook liggen aan je afstelling dat ie niet warm word kijk even naar je bougie anders, die moet koffiebruin zijn als ie zwart nat is dat heb je hem te rijk afgesteld dat wil zeggen te veel benzine, en daardoor kan ie niet snel warm worden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 28, 2011 7:50 pm 

Het probleem was dat die net te warm werd.

De carburatie was hier niet het probleem, bronger, maar de squish (zie post van sebastiaan).
Moest de carburatie hier het probleem zijn (wat niet het geval is), zou die net te arm gestaan hebben in plaats van te rijk.

@ Backlash
En nu weer snel de baan op!

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]