Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verhouding mengsmering
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 7:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm
Berichten: 16
hoi ik heb een vraagje ik heb een rotax max senior 125 Heb er nog niet 1 x meegereden (heb hem net pas in mijn bezit) en vraag me nu af wat voor verhouding mengsmering ik er het beste in kan gooien???


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2010 7:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm
Berichten: 55
2% olie bijmengen. tijdens het inrijden na een revisie 3%.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 22, 2010 10:01 am 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
ik doe altijd 1/50

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 22, 2010 11:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
1/50 = 2% :lol:

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 22, 2010 12:12 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Klopt, ik doe ook 2%. Tijdens rodage kan je altijd iets rijker gaan voor wat meer smering ;)

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 22, 2010 2:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Makkelijkste is dat je een grote jerrycan hebt van 25 liter...
Hier kun je dan een halve liter olie (wel speciale voor de kart) in gooien.

Werkt wat makkelijker als 0,2 liter olie op 10 liter benzine...

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 22, 2010 10:12 pm 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
hihi :)

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 10:31 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Dat zal wel gemakkeljker werken maar als je niet alles oprijdt kan je toch best niet te veel afmengen. Of je moest de week erop al terug gaan karten.

Wij doen het gewoon met 2 maatbekers: een grote van 5 liter (die tevens als schenkkan dienst doet) voor de benzine en een kleine die tot 300Ml gaat voor de olie. Na afmeten gooien we de componenten in een jerrykan om goed te mengen en dan in de tank.

Er wordt soms zelfs maar 2 liter afgemengd als dat nodig is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 7:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm
Berichten: 16
ja bedankt voor de info!! en beire heeft wel een punt want ik weet niet hoeveel je op een middag oprijd maar dat zal wel geen 25l zijn :D en dan heb je al gauw te veel over, en ik las ook dat je het niet te lang kan bewaren ivm inzinken van de mengsmering..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 7:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm
Berichten: 16
En word er veel verschillende olie door jullie gebruikt? of gebruikt bijna iedereen dezelfde olie???


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 8:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Olie varieert naar eigen keuze zegmaar.

Voor een Rotax Max zou Denicol Syn100 moeten volstaan. (busje kost 22 euro)

Ikzelf rij dan wel weer met een andere. Shell Advance Racing M. Dat is olie op basis van castor. Kost maar 13 euro / bus, maar smeert wel beter zeg maar.

Waarom niet iedereen dan op castor olie rijdt? Veel meer koolafzetting. Bovenkant van zuiger ziet helemaal zwart na verloop van tijd, er komt heel veel kool uit de uitlaat (zo zijn mijn remklauwen quasi helemaal onder het kool na een goeie trainingsdag). Ander nadeel is dat, eens deze gemengd is met benzine, deze ook maar 2 weken goed blijft, waar Synthetische olie makkelijk een week of 5 mee kan, sommigen beweren zelfs langer (maar tart het lot niet ; paar liter benzine en olie kost minder dan een vastloper)

Maar zoals gezegd: een Rotax Max komt makkelijk rond met vol-synthetische olie voor hoogtoerige tweetaktmotoren.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 8:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Wat je wel kan doen gezien die al even niet meer gedraaid heeft, is preventief een heel klein beetje gemengde brandstof door het bougie gat doen (niet téveel, doe het best met een spuitje ofzo), en even met de hand aan starterskrans zuiger omhoog en omlaag laten gaan (paar keer herhalen, wel zien dat het niet té vet wordt). Zo heeft die meteen al een korte smering gekregen.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 8:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm
Berichten: 16
oke bedankt he. duidelijke info :) en ik neem aan dat ik hem het beste even kan smeren door het bougiegat pas als ik ga rijden... want ik denk dat ie nog wel even stil staat zeg maar.

en ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom jij die castor achtige olie gebruikt want ik heb je geen voordelen horen noemen?

grt leo


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 8:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Hét voordeel: smeert beter, betere adhesie zeg maar (tenminste is wat ik er van hoor).

Men motor (PRD) is onder de synthetische olie al enkele keren vast gegaan, met de castorolie geen probleem.

Brandstof door bougiegat = voor je de motor eerste keer opnieuw laat draaien, alsje hem eerst laat draaien, en daarna brandstof door bougiegat doet, zit de kans erin dat die vet gaat slaan.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do sep 23, 2010 8:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Prijs.;)

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David