Auteur |
Bericht |
leo
|
Geplaatst: di sep 21, 2010 7:38 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm Berichten: 16
|
hoi ik heb een vraagje ik heb een rotax max senior 125 Heb er nog niet 1 x meegereden (heb hem net pas in mijn bezit) en vraag me nu af wat voor verhouding mengsmering ik er het beste in kan gooien???
|
|
Omhoog |
|
 |
KenR
|
Geplaatst: di sep 21, 2010 7:51 pm |
|
Geregistreerd: za jun 19, 2010 7:18 pm Berichten: 55
|
2% olie bijmengen. tijdens het inrijden na een revisie 3%.
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 10:01 am |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
ik doe altijd 1/50
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 11:55 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
1/50 = 2% 
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 12:12 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Klopt, ik doe ook 2%. Tijdens rodage kan je altijd iets rijker gaan voor wat meer smering 
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
jeroenslb
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 2:47 pm |
|
Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am Berichten: 180 Woonplaats: Duiven
|
Makkelijkste is dat je een grote jerrycan hebt van 25 liter... Hier kun je dan een halve liter olie (wel speciale voor de kart) in gooien.
Werkt wat makkelijker als 0,2 liter olie op 10 liter benzine...
_________________ VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... 
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ_Ex
|
Geplaatst: wo sep 22, 2010 10:12 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
hihi 
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 10:31 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Dat zal wel gemakkeljker werken maar als je niet alles oprijdt kan je toch best niet te veel afmengen. Of je moest de week erop al terug gaan karten.
Wij doen het gewoon met 2 maatbekers: een grote van 5 liter (die tevens als schenkkan dienst doet) voor de benzine en een kleine die tot 300Ml gaat voor de olie. Na afmeten gooien we de componenten in een jerrykan om goed te mengen en dan in de tank.
Er wordt soms zelfs maar 2 liter afgemengd als dat nodig is.
|
|
Omhoog |
|
 |
leo
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 7:32 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm Berichten: 16
|
ja bedankt voor de info!! en beire heeft wel een punt want ik weet niet hoeveel je op een middag oprijd maar dat zal wel geen 25l zijn  en dan heb je al gauw te veel over, en ik las ook dat je het niet te lang kan bewaren ivm inzinken van de mengsmering..
|
|
Omhoog |
|
 |
leo
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 7:34 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm Berichten: 16
|
En word er veel verschillende olie door jullie gebruikt? of gebruikt bijna iedereen dezelfde olie???
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 8:00 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Olie varieert naar eigen keuze zegmaar.
Voor een Rotax Max zou Denicol Syn100 moeten volstaan. (busje kost 22 euro)
Ikzelf rij dan wel weer met een andere. Shell Advance Racing M. Dat is olie op basis van castor. Kost maar 13 euro / bus, maar smeert wel beter zeg maar.
Waarom niet iedereen dan op castor olie rijdt? Veel meer koolafzetting. Bovenkant van zuiger ziet helemaal zwart na verloop van tijd, er komt heel veel kool uit de uitlaat (zo zijn mijn remklauwen quasi helemaal onder het kool na een goeie trainingsdag). Ander nadeel is dat, eens deze gemengd is met benzine, deze ook maar 2 weken goed blijft, waar Synthetische olie makkelijk een week of 5 mee kan, sommigen beweren zelfs langer (maar tart het lot niet ; paar liter benzine en olie kost minder dan een vastloper)
Maar zoals gezegd: een Rotax Max komt makkelijk rond met vol-synthetische olie voor hoogtoerige tweetaktmotoren.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 8:06 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Wat je wel kan doen gezien die al even niet meer gedraaid heeft, is preventief een heel klein beetje gemengde brandstof door het bougie gat doen (niet téveel, doe het best met een spuitje ofzo), en even met de hand aan starterskrans zuiger omhoog en omlaag laten gaan (paar keer herhalen, wel zien dat het niet té vet wordt). Zo heeft die meteen al een korte smering gekregen.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
leo
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 8:32 pm |
|
Geregistreerd: za sep 04, 2010 5:07 pm Berichten: 16
|
oke bedankt he. duidelijke info  en ik neem aan dat ik hem het beste even kan smeren door het bougiegat pas als ik ga rijden... want ik denk dat ie nog wel even stil staat zeg maar. en ben eigenlijk wel nieuwschierig waarom jij die castor achtige olie gebruikt want ik heb je geen voordelen horen noemen? grt leo
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 8:34 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Hét voordeel: smeert beter, betere adhesie zeg maar (tenminste is wat ik er van hoor).
Men motor (PRD) is onder de synthetische olie al enkele keren vast gegaan, met de castorolie geen probleem.
Brandstof door bougiegat = voor je de motor eerste keer opnieuw laat draaien, alsje hem eerst laat draaien, en daarna brandstof door bougiegat doet, zit de kans erin dat die vet gaat slaan.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: do sep 23, 2010 8:35 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Prijs. 
|
|
Omhoog |
|
 |