Auteur |
Bericht |
Allkart
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:00 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 17, 2008 7:04 pm Berichten: 163 Woonplaats: Doorn
|
@Ruud
Ik zit je foto te bekijken en er valt me iets op. Als ik naar de cylinder kijk ,zie ik bovenop richting de distrubutie een spoor van uitlaatgassen. Lijkt dit maar zo ,of klopt dat ? en hoe was de koppakking ?
Gr ,Ronald
_________________ Mega1-Biland SA-250 / CRG RRR-Aixro
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:02 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Heeft een Swiss net zo'n fijne kleplifter als een Vampire ??? Die van ons is ook wel eens blijven hangen, dan start je zomaar een accu leeg zonder resultaat.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:14 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Wilfred jij heb dan het zelfde als ik, alleen knallen uit de uitlaat en niet willen lopen. Verder vond ik dat ik zeer weinig compressie was, vandaar dat hem los gehaald heb. Ik dacht misschien slecht sluitende klep of gat in zuiger, geen van beide het geval. Ik heb de complete ontsteking uitgewisseld gehad ( op trafo na) geen verbetering. Het enige wat mij zorgen geeft is dat de piston pen behoorlijk is ingelopen en dat daar groeven in zitten op de plaats waar de drive stang zit. Neemt niet weg dat dit niet de oorzaak is van het niet lopen van de motor. Het gaat er steeds meer op lijken dat het de trafo moet zijn. Ik heb ook de timing en de afstelling gecontroleerd alles staat exact op tijd
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:29 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Koppakking is een rubber (teflon) ring (ligt op de kop zie foto boven) dat zwarte wat je ziet is vloeibare pakking Ik kon geen sporen van doorslag vinden, geen water in de olie of andersom, toch heb ik enorme onderdruk gehad omdat tijdens het stilvallen allemaal olie uit het luchtfilter kwam. Het lijkt ook net of de timing niet goed staat en hij onsteekt als de zuiger bijna onder is met open uitlaatkleppen vandaar de klappen uit de uitlaat ( maar ik heb alles bekeken de puntjes staan allemaal goed in het bovenste dodepunt)
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:38 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Et ik kan je melden dat de accu goed vol was tijdens het testen en ik had er zelfs nog een voeding overheen staan.
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:42 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik hoorde vanavond van Peter dat het belangrijk is een goede accu te hebben; zoniet, dan gaat de startmotor niet voldoende draaien en blijft de startkrans stilstaan (startmotor komt niet ver genoeg naar buiten om de starterkrans rond te draaien). Onze accu's zijn weinig gebruikt en daarom misschien niet meer helemaal fris meer en leveren wellicht een te lage spanning op dit moment. Zoals gezegd had ik met de nieuwe accu voor TKM geen probleem met het niet draaien van de starterkrans.... nu kwam de startmotor elke keer ver genoeg naar buiten zonder "dol" te draaien.
Dit - eventueel samen met te lang de startknop ingedrukt houden; max = 4 seconden - kan ervoor zorgen dat er voorontsteking op gaat treden. Dit is een instelling in de ontsteking als ik Peter goed heb begrepen (ben niet de meest technische zoals je weet, dus pin me er niet helemaal op vast). Als dit te vaak gebeurt en de motor start met voorontsteking wordt het hele zaakje te heet met allerlei nare gevolgen (smelten etc.).
Ik laat Peter binnenkort ff alles checken en misschien kun je (Ruud) ook ff contact opnemen met Peter voor meer info.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Allkart
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 10:47 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 17, 2008 7:04 pm Berichten: 163 Woonplaats: Doorn
|
oke,
De vloeibare pakking had ik ook gezien.(zwarte) maar ging mij echter om dat stukje vanaf de cylinder(gat) naar de distributie zeide.(waar de ketting doorheen loopt) tussen de 2 einde van de waterkanalen.
maar je bevestigd al dat je geen doorslag heb gezien.
_________________ Mega1-Biland SA-250 / CRG RRR-Aixro
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: ma jun 14, 2010 11:12 pm |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Allkart, je hebt goed gezien dat dat daar zwart is, ik had daar ook al naar gekeken, het is echt pakking. Helaas zeg ik omdat anders een oorzaak zou hebben en het probleem zou kunnen oplossen.
Wilfred, wat Peter zegt kan haast niet kloppen dat na x seconden starten de voor onsteking in gaat Dit zou betekend dat de motor vroeger zijn vonk krijgt, bij een traag draaiende motor (zoals starten) zou dit een terugslag kunnen geven. Een terug slag betekent dat de zuiger wordt terug geslagen en de motor achteruit loopt, dit is in ons geval niet aan de hand. ps dat had je wel gemerkt aan je start motor. Ps het lijkt me sterk dat hij gaat voor onstekken na 4 sec omdat vooronsteking toeren afhankelijk is en daar zit die sensor voor die jij defect hebt gehad, daarom kwam je toen niet goed op toeren. plus dat het zou betekenen dat je de motor haast niet meer kan starten als je langer dan 4 sec start, ik heb daar nooit problemen mee gehad en heb wel eens langer dan 4 sec gestart, zeker als ik geen benzine had ingeblazen duurde het starten wel een poosje, zodra er sap was deed hij het gelijk.
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 6:30 am |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Citaat: @Chris het zijn echt fantastische motoren hoor, don't worry Toch is het niet normaal dat 2 motoren met zo weinig draaiuren stilvallen met een probleem dat niet snel opgelost kan worden. Zo veel motoren zullen er niet in Nederland zijn uitgeleverd, dus 2 motoren is een relatief groot deel van het totaal waardoor het best een structureel probleem zou kunnen zijn (dat zou anders zijn wanneer het slechts bij 2 op de 1000 motoren optreedt). Ik hoop in ieder geval dat het een relatief overzienbare kinderziekte is die snel opgespoord en opgelost wordt. Dank in ieder geval aan Ruud en Wilfred die als pionier met de swissauto veel voorwerk doen waardoor dit soort problemen hopelijk straks bij mij snel verholpen kunnen worden ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 8:09 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Chris W,
Ik weet niet of dit met kinderziekten te maken heeft; ik heb nog niet van anderen gehoord die hetzelfde probleem hebben. Onze motoren komen uit de tweede grote produktieserie als ik het goed heb (begin 2009). Ik weet niet precies hoeveel motoren er tot op heden zijn gemaakt, ik heb nummer 189, dus de eerste produktieserie is niet heel groot geweest. Ik schat dat er in NL een 50 tal rondrijden, maar ik kan het mis hebben. Maar goed, zoals gezegd gaat Peter er binnenkort naar kijken en bij mij is er een grote kans dat de spie op de krukas is gebroken, dus dat kan heel goed de oorzaak zijn.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Ruud
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 9:41 am |
|
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 9:14 pm Berichten: 154
|
Wilfred, ik dacht dat het eerst ook de spie zou zijn bij de koppeling, ook omdat ik het idee heb dat hij op het verkeerde moment ontsteekt. Heb de boel los gehaald, maar alles ok, het is trouwens best knap om de spie te breken. Hij steekt maar 1 mm boven de as en is ongeveer 3mm breedt. Dan moeten er enorme krachten op komen wil je dat breken, misschien mogelijk als je koppeling los zit en de boel daardoor elke keer een tik krijgt als je gas los laat en weer optrekt. Anders lijkt het me haast onmogelijk, Maar dat is mijn visie
_________________ SWISS 250 + BIREL 2007
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 9:56 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Ruud,
Bij mij was de moer op de krukas/koppeling los gegaan de laatste keer. Et zag dat hij helemaal los zat toen de kart weer in de pits stond. Kan dus bij mij wel degelijk de oorzaak zijn (maar ik heb geen koppelingtrekker, dus moet het antwoord schuldig blijven).
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Sjoran
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 11:57 am |
|
Geregistreerd: za feb 14, 2009 10:55 pm Berichten: 116 Woonplaats: Zutphen
|
@Wilfred Ik heb mijn blok eind mei gekocht en ik heb nr. 1066............
_________________ http://WWW.KARTENZO.NLBirel RX32 - Swissauto SA250
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 12:08 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
er zit geen logica in de motornummrs.bij de terugroepaktie kon je dat goed zien op de lijst met motoren die terug.moesten.
de bout die bij wilfred loszat kan geen invloed uitoefenen op de spie. die kan pas loskomen als de grote moer van de koppelling los zou komen (150NM)
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jun 15, 2010 12:43 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
OK, ik zie het wel als Peter mijn motor heeft nagekeken. Hopelijk is het iets kleins en kunnen we snel weer rijden.
@Sjoran,
Bedoel je mei 2010 of 2009.....
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|