Auteur |
Bericht |
bamacrew
|
Geplaatst: wo okt 14, 2009 10:27 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
zit te twijfelen om op mijn TM cross ( vierkantige bout) ouder type dus een binnenrotor ontsteking op te zetten, mijn vraag is Zal dit veel schelen?? kwa optrek vermogen middengebied en top. er zit nu een rond draaiend onstekingding op, komt opzich ook wel van zn plek maar t moet altijd harder toch op scooter scheelde het onwijs veel. dus mijn vraag is zal het op een kart ook echt enorm veel verschil uitmaken of is het het geld en de moeite niet. Alvast bedankt
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: vr okt 16, 2009 5:01 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
iemand???
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: vr okt 16, 2009 6:11 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
het voordeel wat je heb met een binnenrotor is dat de wat ligter is en het is af te stellen. ook heb je versies met verschillende curve's daar valt denkik wel wat winst mee te halen.
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
Klainstain
|
Geplaatst: vr okt 16, 2009 6:21 pm |
|
Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm Berichten: 661
|
Normaal heb je toch een iets betere gasreactie, maar iets mindere prestaties tegenwind/bergop? Heb ik me altijd laten vertellen..
_________________ Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: vr okt 16, 2009 8:31 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Bij een kleinere rotor komt de motor sneller op gang door de kleinere massa en heb je dus ook een snellere gasreactie. Bij het gas loslaten remt de motor dus ook sneller af omdat er minder massa is die de motor door drukt. De motor heeft dus dan ook iets meer vermogen omdat hij minder massa opgang moet brengen.
Dan is de curve nog belangrijk voor de ontsteking. In de curve zit het tijdstip van de vonk tegenover het toerental. Een icc motor heeft een vaste ontsteektijdstip. Dit is niet helemaal waar want de pvl ontsteking voor dit type motor verlaat 3 graden (is te verwaarlozen). Een icc heeft ongeveer tussen de 26 en 28 graden voorontsteking. Bij 9000rpm heb je 26 graden en dan ongeveer bij 13000 rpm nog 24 graden.
Er zijn ander ontstekingen die hele andere curves hebben. Deze leveren ook voordeel op mits hij bij de motor past (de curve).
Waarom een curve ??? De Expansie uitlaat is ontworpen voor een bepaald toerengebied en een bepaalde uitlaatgastemperatuur. De Temperatuur bepaald onderandere de snelheid van de uitlaatgassen en dus ook de drukgolf. Als je de ontsteking later of vroeger gaat zetten wordt deze temperatuur anders en komt de drukgolf dus ook later of vroeger. Als je een goede curve gaat vergelijken met de pvl vaste ontsteking dan zul je zien dat de powerband eerder begint en de motor beter zal doorlopen.
Elke motor heeft zo zijn eigen eigenschappen en zal ook een eigen curve moeten hebben om het optimale eruit te krijgen. Een programeerbare ontsteking is dan onmisbaar. Maar is alleen aan te raden voor gevorderden.
Laatst bijgewerkt door Henri op za okt 17, 2009 8:16 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za okt 17, 2009 5:53 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik dach altijd dat de onsteking vroeger moest naarmaate het toerental hoger werd dit om het ontploffings tijd stip op het bdp te laten vallen. nu heb ik weer eens ergens gelezen dat het tijdstip juist later word naarmaten de toeren toe nemen.
of heb ik het nou helemaal fout ?
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: za okt 17, 2009 8:12 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Bij een 2 takt hoe hoger het toerental des te later. Bij een 4 takt hoe hoger het toerental des te vroeger.
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo okt 18, 2009 4:56 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
er zit dus wel degelijk verschil in. zijn er nog tips welke type onsteking er dan op een tm cross kan ( 6 kantige bout) of heeft iemand ervaring met zijn tm cross en bepaalde onsteking. zowieso alvast bedankt voor de vorige tips
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: zo okt 18, 2009 6:13 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Ik zou zo niet weten welke pvl of hpi ontsteking met curve op een tm cross het beste zou werken. Je hebt keus uit verschillende curves. Het is een kwestie van een partij bobines met curve kopen en testen op de testbank.
|
|
Omhoog |
|
|
masteryoda
|
Geplaatst: zo okt 18, 2009 9:42 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm Berichten: 115
|
Citaat: Ik zou zo niet weten welke pvl of hpi ontsteking met curve op een tm cross het beste zou werken. Je hebt keus uit verschillende curves. Het is een kwestie van een partij bobines met curve kopen en testen op de testbank.
Gaat niet werken bij hem Henry.. Hij heeft een crossblok dus een ontsteking met een cdi, en daar zit al een vaste curve in. de oplossing zou volgens mij zijn een programmeerbare cdi zoals je al eerder aangaf. Zelf gebruik ik er 1 van jd systems compleet met programmeer kit. op mijn yamaha yz 125 en ben er heel erg tevreden over. de originele curve kapt bij 12600 af en zoals ik hem nu hebt loopt hij bij mij door tot 13500 rpm. en de trekkracht is over het hele toerengebied ook sterk verbeterd. maar met alleen een andere ontsteking ben je er niet. een andere curve betekent vaak ook aanpassingen aan cylinder , cylinderkop , uitlaat enzv. en heel wat tijd op de testbank om het geheel goed te laten lopen. grtz, Reinier
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo okt 18, 2009 11:18 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
dus in principe is het als hobby rijder zonde van het geld en de tijd.
opzich komt het nu ook al aardig van zijn plek af.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: ma okt 19, 2009 5:59 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: dus in principe is het als hobby rijder zonde van het geld en de tijd.
opzich komt het nu ook al aardig van zijn plek af. Het is maar hoe je er mee bezig bent. Ik heb bv een eigen testbank ook voor hobby. Citaat: Gaat niet werken bij hem Henry.. Dacht het wel. Hij kan de complete ontsteking vervangen door 1 van pvl of hpi. Pvl heeft de cdi aan de bobine vast en hpi levert hem er los bij. Gewoon eens rond kijken wat andere jongens op de tm cross blokken gebruiken. Of bel gewoon eens naar hpi. Die zijn vriendelijk en zullen je verder helpen. http://hpi.be/contact.htm
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma okt 19, 2009 6:11 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
een beetje tuner moet je toch ook zonder test bank een heel eind in de juiste richting kunnen sturen
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma okt 19, 2009 6:52 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@joris, ik was ook er van overtuigt dat bij hogere rpm de onsteking vervroegt dient te worden.. vooral bij een 2 takt anders zou ie "op de uitlaat" gaan draaien.
@Henri, kun jij mij uitleggen wat de reden is van de verlating van de 2 takt timings? (niet bijdehand bedoelt maar ik wil het erg graag weten). PM het me maar is beetje off topic.
Wat betreft het trek gedrag van de motor, bij een kleinere rotor/vliegwiel gaat het koppelvermogen wel naar beneden....
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: ma okt 19, 2009 5:33 pm |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
Citaat: een beetje tuner moet je toch ook zonder test bank een heel eind in de juiste richting kunnen sturen Een goede tuner werkt met een programeerbare ontsteking. Ik als tuner kan onmogelijk weten welke curve en welk merk ontsteking zit. En hoe de prestaties zijn. Elke motor heeft een eigen curve nodig. De curve 1 van de tm van pietje kan voor zijn motor het beste zijn, terwijl jantje met zijn tm motor minder presteerd met curve 1. Daar werkt curve 2 weer beter. Er is geen motor gelijk. Maar voor curve 2 is de kans groot dat de basis gebruikt is van curve 1. Een cdi die voor een speciaal merk motor gemaakt is met curve heeft als basis die curve. Dat is dan een curve die veilig is en door een ieder beetje monteur te gebruiken is. Dat wil niet zeggen dat het de beste curve voor die motor is.
|
|
Omhoog |
|
|