Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 14, 2009 10:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
zit te twijfelen om op mijn TM cross ( vierkantige bout) ouder type dus
een binnenrotor ontsteking op te zetten,

mijn vraag is Zal dit veel schelen?? kwa optrek vermogen middengebied en top.

er zit nu een rond draaiend onstekingding op, komt opzich ook wel van zn plek maar t moet altijd harder toch :twisted:

op scooter scheelde het onwijs veel.

dus mijn vraag is zal het op een kart ook echt enorm veel verschil uitmaken of is het het geld en de moeite niet.

Alvast bedankt =D) :lol:

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 5:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
iemand???

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 6:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm
Berichten: 353
Woonplaats: bemmel
het voordeel wat je heb met een binnenrotor is dat de wat ligter is en het is af te stellen.
ook heb je versies met verschillende curve's daar valt denkik wel wat winst mee te halen.

_________________
Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 6:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 18, 2009 12:14 pm
Berichten: 661
Normaal heb je toch een iets betere gasreactie, maar iets mindere prestaties tegenwind/bergop?

Heb ik me altijd laten vertellen.. :oops:

_________________
Gillard Daytona (2010) - Iame X30 (2010)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 8:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Bij een kleinere rotor komt de motor sneller op gang door de kleinere massa en heb je dus ook een snellere gasreactie.
Bij het gas loslaten remt de motor dus ook sneller af omdat er minder massa is die de motor door drukt.
De motor heeft dus dan ook iets meer vermogen omdat hij minder massa opgang moet brengen.

Dan is de curve nog belangrijk voor de ontsteking.
In de curve zit het tijdstip van de vonk tegenover het toerental.
Een icc motor heeft een vaste ontsteektijdstip.
Dit is niet helemaal waar want de pvl ontsteking voor dit type motor verlaat 3 graden (is te verwaarlozen).
Een icc heeft ongeveer tussen de 26 en 28 graden voorontsteking.
Bij 9000rpm heb je 26 graden en dan ongeveer bij 13000 rpm nog 24 graden.

Er zijn ander ontstekingen die hele andere curves hebben.
Deze leveren ook voordeel op mits hij bij de motor past (de curve).

Waarom een curve ???
De Expansie uitlaat is ontworpen voor een bepaald toerengebied en een bepaalde uitlaatgastemperatuur.
De Temperatuur bepaald onderandere de snelheid van de uitlaatgassen en dus ook de drukgolf.
Als je de ontsteking later of vroeger gaat zetten wordt deze temperatuur anders en komt de drukgolf dus ook later of vroeger.
Als je een goede curve gaat vergelijken met de pvl vaste ontsteking dan zul je zien dat de powerband eerder begint en de motor beter zal doorlopen.

Elke motor heeft zo zijn eigen eigenschappen en zal ook een eigen curve moeten hebben om het optimale eruit te krijgen. Een programeerbare ontsteking is dan onmisbaar. Maar is alleen aan te raden voor gevorderden.


Laatst bijgewerkt door Henri op za okt 17, 2009 8:16 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2009 5:53 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik dach altijd dat de onsteking vroeger moest naarmaate het toerental hoger werd dit om het ontploffings tijd stip op het bdp te laten vallen. nu heb ik weer eens ergens gelezen dat het tijdstip juist later word naarmaten de toeren toe nemen.

of heb ik het nou helemaal fout ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2009 8:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Bij een 2 takt hoe hoger het toerental des te later.
Bij een 4 takt hoe hoger het toerental des te vroeger.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 4:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
er zit dus wel degelijk verschil in.

zijn er nog tips welke type onsteking er dan op een tm cross kan ( 6 kantige bout)

of heeft iemand ervaring met zijn tm cross en bepaalde onsteking.

zowieso alvast bedankt voor de vorige tips =D)

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 6:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Ik zou zo niet weten welke pvl of hpi ontsteking met curve op een tm cross het beste zou werken.
Je hebt keus uit verschillende curves. Het is een kwestie van een partij bobines met curve kopen en testen op de testbank.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 9:42 pm 

Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm
Berichten: 115
Citaat:
Ik zou zo niet weten welke pvl of hpi ontsteking met curve op een tm cross het beste zou werken.
Je hebt keus uit verschillende curves. Het is een kwestie van een partij bobines met curve kopen en testen op de testbank.




Gaat niet werken bij hem Henry..

Hij heeft een crossblok dus een ontsteking met een cdi, en daar zit al een vaste curve in.
de oplossing zou volgens mij zijn een programmeerbare cdi zoals je al eerder aangaf.

Zelf gebruik ik er 1 van jd systems compleet met programmeer kit.
op mijn yamaha yz 125 en ben er heel erg tevreden over.
de originele curve kapt bij 12600 af en zoals ik hem nu hebt loopt hij bij mij door tot 13500 rpm. en de trekkracht is over het hele toerengebied ook sterk verbeterd.

maar met alleen een andere ontsteking ben je er niet.
een andere curve betekent vaak ook aanpassingen aan cylinder , cylinderkop , uitlaat enzv.
en heel wat tijd op de testbank
om het geheel goed te laten lopen.

grtz,

Reinier


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo okt 18, 2009 11:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
dus in principe is het als hobby rijder zonde van het geld en de tijd.

opzich komt het nu ook al aardig van zijn plek af.

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 5:59 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Citaat:
dus in principe is het als hobby rijder zonde van het geld en de tijd.

opzich komt het nu ook al aardig van zijn plek af.


Het is maar hoe je er mee bezig bent. Ik heb bv een eigen testbank ook voor hobby.

Citaat:
Gaat niet werken bij hem Henry..


Dacht het wel. Hij kan de complete ontsteking vervangen door 1 van pvl of hpi.
Pvl heeft de cdi aan de bobine vast en hpi levert hem er los bij.
Gewoon eens rond kijken wat andere jongens op de tm cross blokken gebruiken.
Of bel gewoon eens naar hpi. Die zijn vriendelijk en zullen je verder helpen.
http://hpi.be/contact.htm


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 6:11 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een beetje tuner moet je toch ook zonder test bank een heel eind in de juiste richting kunnen sturen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 6:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
@joris, ik was ook er van overtuigt dat bij hogere rpm de onsteking vervroegt dient te worden.. vooral bij een 2 takt anders zou ie "op de uitlaat" gaan draaien.

@Henri, kun jij mij uitleggen wat de reden is van de verlating van de 2 takt timings? (niet bijdehand bedoelt maar ik wil het erg graag weten). PM het me maar is beetje off topic.

Wat betreft het trek gedrag van de motor, bij een kleinere rotor/vliegwiel gaat het koppelvermogen wel naar beneden....

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 5:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Citaat:
een beetje tuner moet je toch ook zonder test bank een heel eind in de juiste richting kunnen sturen


Een goede tuner werkt met een programeerbare ontsteking.
Ik als tuner kan onmogelijk weten welke curve en welk merk ontsteking zit.
En hoe de prestaties zijn. Elke motor heeft een eigen curve nodig.

De curve 1 van de tm van pietje kan voor zijn motor het beste zijn, terwijl jantje met zijn tm motor minder presteerd met curve 1.
Daar werkt curve 2 weer beter. Er is geen motor gelijk. Maar voor curve 2 is de kans groot dat de basis gebruikt is van curve 1.

Een cdi die voor een speciaal merk motor gemaakt is met curve heeft als basis die curve.
Dat is dan een curve die veilig is en door een ieder beetje monteur te gebruiken is.
Dat wil niet zeggen dat het de beste curve voor die motor is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David