Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:03 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
Citaat:
hoe creëerde je die onderdruk zonder de negatieve gevolgen van een schokgolf?

zonder expansie lijkt me, als ik naar de gif kijk van de 2takt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:22 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
mischien moet je met die uitlaat gassen een soort van pomp aan drijven waarmee je de inlaat gassen naar binnen pompt 8)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
lolz altijd beter :P het is meer de energie (warmte) die nog in de gassen zit die je oppakt ;)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:28 pm 

Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm
Berichten: 103
Citaat:
ik heb 2 jaar geleden in mn eindwerk in/ uitlaatsystemen behandeld.
bij een viertakt is het zo dat het gewenst is dat er een onderdruk aanwezig is bij het openen van de uitlaatklep en een overdruk als de uitlaatklep sluit.
door met de lengte van de uitlaatbuis te spelen wordt het toerental bepaald waarbij dit effect zal plaatsvinden. dus meer koppel onderin= lange uitlaatbuis, meer koppel bovenin(meer vermogen)=korte inlaatbuis.
voor een laagtoerige motor zoals een honda is dus een lange uitlaatbuis zeker gewenst.

Wij hadden in ons eindwerk de theorie getest en zelf een in en uitlaat gemaakt op een ford Ka 1.3 50pk en enkel door de aanpassingen aan in en uitlaat hadden we al 15pk winst.


goed om te lezen

wat vind je van het pijpje dat 15 cm in de expansiekamer zit om het tweetakt effect te omzeilen ?
het is toch zo dat zogauw de uitlaatgassen een dikkere ruimte bereiken er een drukgolf de andere richting ontstaat met onderdruk ?

zo had ik het teminste begrepen

hoe dan ook de lifan is ontworpen voor 3600 rpm en het orginele potje zal bij 5000/5500 rpm minder voldoen als de uitlaat van de 100cc tweetakt

ben benieuwd zaterdag, als blijkt dat er alleen bij de middentoeren winst is kan er eventueel nog een externe pot op de pijp om de drukgolven te verkorten
of heb ik dat verkeerd geintrepeteerd ? bij me oldtimer werkte dat iig

hartelijke groet alfred

ps heb als diameter van de pijp de uitlaatpoort aangehouden, las dat te dikke pijp de schokgolven niet ten goede komt door het afkoelen van de gassen
is dat goed of misschien te dik ?


Laatst bijgewerkt door bertus03 op wo nov 09, 2011 11:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:30 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik heb wel een gehoord dat een spaghettie uitlaat met onderdruk pulsen werk de uitgaande puls zou dan een onderdruk moeten geven voor de volgende cilinder die aan de uitlaat slag bezig is maar dit is een beetje moelijk te maken bij een 1 cilinder :cry:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:43 pm 

Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm
Berichten: 103
hallo,

heb hem vanavond goed geslepen, geschuurd en een kleurtje gegeven met hittebestendige verf

Afbeelding

vind um ruig

hartelijke groet alfred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 9:14 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
joris schreef:
mischien moet je met die uitlaat gassen een soort van pomp aan drijven waarmee je de inlaat gassen naar binnen pompt 8)

Daar is zelfs een naam voor, dat noemen ze een (atmosferische) turbo........... :mrgreen:

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 11:58 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
wat echtwaar heeft iemand mijn uitvinding gecopieerd :^o zeker die japaners weer #-o

@ bertus ziet er netjes uit zo nou hopen dat die zwart blijft :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 12:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
ps heb als diameter van de pijp de uitlaatpoort aangehouden, las dat te dikke pijp de schokgolven niet ten goede komt door het afkoelen van de gassen
is dat goed of misschien te dik ?

Als de gassen afkoelen neemt de snelheid van het stromen ook af. Hoe heter de gassen hoe sneller ze door de pijp bewegen. Als je een dikwandige pijp zou nemen, dan koelt het idd te hard af.
Neem je een te wijde pijp idem, omdat je je pijp dan niet op temperatuur kan krijgen.
Je zou zelfs je pijp in kunnen tapen met speciaal uitlaat band/tape om de hitte erin te bewaren. Of dit ook invloed heeft op je motor temperatuur....

Mooi zwart is niet lelijk! ;) =D)
@joris, idd die had ik ook op mijn honda om het ondergebied te bevorderen. 4-2-1 is voor hoge toeren, 4-1 is voor koppel/ondergebied.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 12:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
hoe creëerde je die onderdruk zonder de negatieve gevolgen van een schokgolf?
zo'n semafoon pijp.

Moment dat je een semafoon pijp aan het eind afsluit, krijg je een expansie pijp.. lijkt mij.. d.m.v. reflectie op de achterwand.

er is iets met stromingen van smal naar breed. Iet met inertia van de gassen.
http://www.challengers101.com/IntakeTuning.html

praktijk ervaring :
Citaat:
1. What is Exhaust Tuning?

When I was fooling around with racing 4-stroke motorcycles a long time back, we used exhaust tuning to increase horsepower by cutting each pipe to a specific length. In order to gain the maximum effect the pipes have to be totally separate from each other, with no common manifold between any of the cylinders. That is not always practical, but it's the ideal. You will notice that on drag racing engines there are always individual pipes sticking out the sides, and those pipes are set to a specific length, which is critical.

We used a formula to determine the length of the exhaust pipe. Because the pressure waves in an exhaust system travel at the speed of sound, we had to know the approximate temperature of the exhaust gases because sound waves move faster in hot air than in cold air. Meaning, it travels further in the same amount of time in a hot gas environment versus a cold gas environment.

Then we calculated how long it would take a sound wave to move from the exhaust valve seat to the end of the pipe and back again. A round trip. Next we needed to know the approximate RPM at which we wanted to run at top end, and then determine how long the exhaust valve would be open from beginning of travel to end of travel.


oftewel, snelheid van de schokgolf, toerental, kleppentiming, lengte van de uitlaat. Is bepalend voor je uitlaat tuning. en toch een schokgolf.. maar geen expansie!
Ik vergeet de inertia werking, maar dat valt niet onder uitlaat tuning.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2011 11:22 pm 

Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm
Berichten: 103
hallo,

Citaat:
je kunt ook een nippel op je spruitstukje maken!



bedankt werkt goed

Afbeelding

begint nu op een kart te lijken ipv een opgevoerde grasmaaier, alleen nog een ander lager luchtfilter scoren

Afbeelding

even een vraag over het benzine pompje, zit deze nu niet te hoog ?

Afbeelding

hartelijke groet alfred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 8:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Maakt volgens mij niet uit hoor waar de pomp zit!!

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 9:06 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm
Berichten: 1071
Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
Heeft die lifan nu 15pk bij 390cc?
Of is dit een sterkere versie?

_________________
Crg badboy 2009 - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 11:28 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Citaat:
Maakt volgens mij niet uit hoor waar de pomp zit!!

het slimst is zo laag mogelijk ivm benzine toevoer naar de pomp.. dat scheelt je aantrekken ;)
Pomp kan benzine beter opwerken dan lucht aanzuigen, daarnaast hoe dichter de pomp bij de carb.. hoe beter de benzine toevoer..
Maak hier een combinatie in.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: kartpech
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 1:00 pm 

Geregistreerd: do okt 20, 2011 8:06 pm
Berichten: 103
hallo,

Citaat:
Heeft die lifan nu 15pk bij 390cc?
Of is dit een sterkere versie?


de lifan heeft 420cc

hou de adviezen over de pomp in gedachten, als hij stottert of niet genoeg zuigt verplaats ik hem
op deze versie zit geen retour zoals bij die van mijn zoon kan dat komen doordat hij van een 160cc honda komt
kan de kart niet belast laten rijden ivm woonwijk, kan pas testen op de baan en neem voor de zekerheid de oude tank ook mee mocht het niet goed gaan

hartelijke groet alfred

update ; pomp zuigt ruim voldoende, carb stroomt over en een retour ertussen gezet
nu doet hij het perfect


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David