Auteur |
Bericht |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di aug 25, 2009 12:20 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Citaat: Ik ben het niet eens met de stelling dat het leunen (te)veel energie kost. Bij een bocht heb je toch al de neiging om naar buiten te leunen, dus dat kost vrijwel geen moeite. Naar binnen leunen kost je echter wel een hoop energie, en is nog nadelig ook. En naar binnen leunen is wel wat heel veel mensen doen, vreemd genoeg.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
hvb83
|
Geplaatst: di aug 25, 2009 3:04 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Ach, ik sloeg gister de RTL GP open (wat ik verder een heerlijk blad vind hoor!) en daar hadden ze een artikel over 50 jaar Landia. Ze hadden de Nederlandse "Stig" ook maar weer in z'n witte pak en witte helm gehesen om hem stoer te fotograferen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een echte coureur was, want hij hing ook onwijs naar binnen.
Maar ik ben het met de meesten hier eens, stilzitten is over het algemeen het beste. Kijk maar naar filmpjes van Schumacher, aan z'n bovenlichaam zie je eigenlijk niet dat hij een bocht neemt...
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 8:21 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Binnen beweeg ik zelf mee waar ik de druk wil hebben. dwz: als ik scherp wil insturen naar voren, bocht uit naar buiten en gas erop naar achteren. Op deze manier kan ik mijn zoon (wedstrijdrijder outdoor) redelijk bijhouden mits er geen brug in het circuit zit (ik weeg 94 kg).
Buiten kun je het beste in recht in je stoel zitten. Dit komt meer door de snelheden die er bereikt worden. Als je dan maar even naar buiten hangt krijg je ongecontroleerd een klap grip op het buitenste wiel en lift het binnenste wiel ongewild veel. Dit is tenminste onze manier van rijden. Als je zelf sneller rijdt door naar buiten te hangen moet je dit natuurlijk niet laten! Tijdens regenrijden hangen we wel licht naar buiten om voldoende grip en lift te genereren en zo de bocht snel door te kunnen komen. Wat je natuurlijk altijd moet doen in de bocht is gas geven (bocht uit) anders is er weinig tot geen lift om te kunnen sturen.
Ik snap trouwens niet dat dat mensen (met droog weer) uberhaupt willen hangen in de bocht. Volgens de data trekken we in soms meer dan 2,5 G in de bochten........
btw. wij rijden rotax max sr.
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: di sep 01, 2009 11:14 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: Tijdens regenrijden hangen we wel licht naar buiten om voldoende grip en lift te genereren en zo de bocht snel door te kunnen komen. Wat je natuurlijk altijd moet doen in de bocht is gas geven (bocht uit) anders is er weinig tot geen lift om te kunnen sturen. Tijdens regenrijden is naar buiten leunen om meer lift te geven inderdaad goed maar je opmerking dat je in de bocht gas moet geven om lift te krijgen om te kunnen sturen is volgens mij niet juist. Als je gas geeft zal je je achteras naar de grond toe trekken, en dan creëer je dus meer grip achteraan én bijgevolg onderstuur. Of begrijp ik je uitleg verkeerd?
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: wo sep 02, 2009 7:25 am |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Probeer het maar eens. Met regen merk je het heel duidelijk. Als je dan geen gas geeft ga je rechtuit ipv de bocht om.
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: wo sep 02, 2009 11:43 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Sorry Ram, al héél wat afgereden in de regen en mét het gas erop kwam niet echt goed. Gewoonlijk was het meer: aankomen, gas lossen zodat het gewicht al naar voor helde, even snel remmen zodat na het lossen van de rem de kart achteraan los kwam en dan insturen. Gas geven doe ik pas als de kart al min of meer in de juiste hoek staat. Kan ook best dat ik het anders aanvoel dan dat het in werkelijkheid is.
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: wo sep 02, 2009 11:58 am |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Zou kunnen. Voor ons geldt dat wanneer er geen gas wordt gegeven de kart "neerploft"en dus weer op beide achterwielen staat. Onderstuur dus.
Maar zoals gezegd: dit geldt voor ons. Niet iedereen rijdt hetzelfde of heeft dezelfde gewichtsverhouding voor-achter.
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
RAM Racing
|
Geplaatst: wo sep 02, 2009 12:00 pm |
|
Geregistreerd: di mei 23, 2006 7:13 pm Berichten: 634 Woonplaats: Hoorn
|
Trouwens: wat je beschrijft is precies wat ik bedoel. Uiteraard rem je eerst voor een bocht en stuur je in. Maar daarna moet je wel gas gaan geven. Zonder gasgeven krijg je bovenstaande....
_________________ [color=#008040]Onze karts zijn groener dan die van de buren...
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: wo sep 02, 2009 7:28 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Zijn we het toch nog eens.
|
|
Omhoog |
|
|
looneycooney
|
Geplaatst: ma sep 14, 2009 2:12 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 12:10 am Berichten: 25
|
idd ik kan die stelling ook volgen (enkel ervaring met auto's) feit is wel dat je over- en onderstuur deels neutraliseerd met gas geven of lossen , meestal bij piloten of dus zoals hier jullie karters word dat een automatisme . Zo zal je bv al bijsturen voor je nog maar in een bocht bent , nog voor er over-of onderstuur kan optreden , zonder er feitelijk nog bij stil te staan. Dat maakt het dan soms ook moeilijk om uit te leggen waarom de ene bv wel over-of onderstuur krijgt en de andere er vlot doorvliegt. Zo rijd ik meestal weg van mijn mede-karters en zij begrijpen er maar niets van hoe dat komt..maar ik kan het ook niet uitleggen..9/10 dat het ook met het sturen/gasgeven te maken heeft.
Mvg
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo okt 18, 2009 5:19 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
ik blijf gewoon rechtop zitten, zelfde als achter een motor, miss heel klein beetje meehangen ligt eraan hoe je de bocht neemt in mijn geval
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|