Hallo Peter,
Ik rij zelf wedstrijden en ben een MS rijder. De goedkoopste klasse is de cross klasse. Hier wordt gereden met 125cc crossblokken (KTM, TM, YAMAHA, ETC.) Het volgende ben je dan per weekend kwijt als je het rustig aan doet:
1X Inschrijving wedstrijd 125 euro
1X Set banden Bridgestone YKC 175 euro
Ongeveer 30 liter benzine a 1,50 = 45 euro
1X Liter olie 17,50 euro
Deze berekening is in het gunstigste en goedkoopste geval. Als je brokken maakt is het natuurlijk duurder. Daarnaast moet je ook rekenen dat je op een gegeven moment een nieuwe zuiger moet (ik vervang deze pas na 15 uur), grote revisie (1 keer per jaar tussen 400 en 600 euro). En de kart zelf natuurlijk. Wat je daar aan kwijt bent is helemaal aan jou zelf. Zelf rij ik niet op een nieuwe kart maar een kart van vorige jaar. Scheelt al de helft van de prijs en doet het prima.
Op dit moment is het minimum gewicht van deze klasse 170 kilo (rijder + kart + uitrusting). Voor volgend jaar gaat deze grens waarschijnlijk naar 180 kilo (jammer voor de lichte personen) maar voor de zwaardere onder ons is dit natuurlijk beter. De verwachting is dat door deze verandering er weer meer animo is voor deze klasse. De cross klasse is de goedkoopste klasse waar je niet veel kapot rijdt (door minder deelnemers).
Voor de ICC klasse ben je aanzienlijk meer kwijt. Dit heeft vooral met de revisie van de motoren te maken en de zuiger gaat minder lang mee. Het is vaak ook zo: hoe groter de klasse hoe sneller je schade hebt die ook voor de nodige kosten zorgt.
En..... ik ben ook geen Schumacher of Senna....
Greetz Hylke