Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 31, 2009 8:13 pm
Berichten: 333
Woonplaats: geertruidenberg
heey
leuk met jullie kennis gemaakt te hebben op berghem.
ik vond het regerijden wel leuk:P.
maar even terug op het onderwerp. ik ben op berghem zeker
halfuur met ketting handmatig strak te zetten.
maar wat is nou te vast. en te los.
en werkt een kettingspanner beter.
en hoe werkt een kettingspanner
alvast erg bedankt

M.V.G
Ferrari91

_________________
Kombikart Rotax Max Senior uit 2006


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 8:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Geen ervaring met kettingspanner maar heb altijd gehoord dat +- 1cm speling (op het strakste punt) goed is.

Te strakt belast je de ?krukas?
Te los kan je ketting springen.
> Beter te los dan te strak.

Op het strakste punt: tandwielen slijten niet overal gelijkmatig. Waar er minder slijtage is, zal die dus strakker staan.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 8:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Te strak zorgt voor overmatige slijtage op je tandwielen en je ketting, te los loop je het risico dat hij eraf loopt (met alle gevolgen van dien).

Dat een te strak gespannen ketting je krukas om zeep helpt lijkt me sterk, die dingen zijn immers niet van boter gemaakt.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 8:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Gewoon voelen of hij niet te vast of los zit!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 8:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De krukas zal niet meteen in stukjes breken bij een te strak gespannen ketting, de krukaslagers slijten wel sneller.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
bij de 219 ketting is dit misschien een vuistregel, ketting (die ingelopen is, waar de eerste rek uit is) moet je ongeveer de kettingdikte omhoog en omlaag kunnen bewegen. dan is de spanning goed. de 428 ketting wordt wat strakker gespannen over het algemeen.
kettingspanner is een bout de je tegen je motorsteun aandraait om je ketting op spanning te brengen. Werkwijze:
1. motorclips iets lossen zodat je de motor kan schuiven
2. met de kettingspanner de ketting op spanning draaien.
3. de motorclips weer vastzetten
4. de spanning nogmaals controleren.

succes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di aug 04, 2009 11:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
"De krukas zal niet meteen in stukjes breken bij een te strak gespannen ketting, de krukaslagers slijten wel sneller."

Krukaslagers;)
had het even bekeken, is dus inderdaad krukaslagers en niet de krukas zelf.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2009 5:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
@Energy: Das inderdaad de meest gebruikelijke methode. Soms moet je het een paar keer herhalen omdat bij het aantrekken van de bouten de ketting weer strakker komt te staan :D
Misschien bedoelt Ferrari91 echter een echte kettingspanner. Deze zie je vrijwel nooit op karts. Op karts die veel toeren draaien zullen ze vermoedelijk helemaal niet werken en zal de boel kapot lopen, maar op sommige viertaktjes kan het denk ik wel. Nadeel van die dingen is dat ze vermogen kosten, en ook de slijtage toeneemt, dat zal dus ook de reden zijn waarom ze nauwelijks gebruikt worden op karts.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2009 8:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Ik weet dat stegmoto bezig was er een te ontwikkelen voor de Vampire, heb er verder nooit meer wat over gehoord. (kennis van me zou er een krijgen, maar heeft volgens mij tot op heden nog niets vernomen)

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 06, 2009 7:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
klopt marlon,

zie links http://www.stegmoto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=50

groeten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2009 12:03 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Ik prefereer toch een te losse ketting boven een te vaste. Er zit maar weinig speling op een lager. Zet je de ketting te strak dan zal het inderdaad je lager zijn dat afziet. Maar als dat lager helemaal opgespannen staat (geen speling meer) zal dat het volgende onderdeel dat afziet krukas én/of carter zijn. Doe je dit regelmatig of blijf je er té lang mee rijden zal je krukas/carter warm lopen met alle gevolgen vandien...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David