Dank voor alle adviezen!
Ik ben inmiddels weer een paar dagen verder. Ik heb nu echt alle oude berichten uit dit forum (en van de Belgische zustersite) gelezen en voel me inmiddels bijna nauwer verbonden met enkele van jullie dan met enkele van mijn familieleden
Het wordt er echter niet eenvoudiger op wat de keuze van de kart betreft!
Ik heb nu het idee dat de ideale kart om mee te beginnen niet bestaat.
Met de meeste viertakten moet je kennelijk oppassen op banen als berghem, genk, kerpen etc. omdat men langzamere deelnemers niet universeel hoog waardeert (en dan zeg ik het voorzichtig als ik de verhalen lees over hoe sommigen van de baan worden gedrukt en worden geïntimideerd). Dat geldt misschien niet voor een VT250 maar die zijn helaas 2e hands nog niet zo eenvoudig te koop.
Een perfect betrouwbare 2-tact bestaat niet. Ook een Rotax max lijkt me nog behoorlijk storingsgevoelig, als ik ten minste de forumberichten mag geloven waar over bijv. de koppelingsproblemen wordt gesproken en niet de positieve PR uit de verkoopfolders volg. Dit is voor mij wel een belangrijke factor want ik vind sleutelen leuk, maar ik zou het niet leuk vinden als ik naar een baan afreis om snel en regelmatig met een defecte kart naast de baan te staan en niet voluit te kunnen rijden.
Ik denk er daarom aan het volgende:
Kopen van twee niet te nieuwe schakelkartschassis, bijv. CRG’s uit 2007 (hoeft niet te nieuw te zijn en vd spoel zit voor reserveonderdelen voor CRG dicht bij me in de buurt)
In eerste instantie 1 kart met rotax max sr en de andere ook, of de andere met bijv. een schakelmotor om maar gelijk in het diepe te springen.
Later ben ik dan met die schakelchassis flexibel om nog van alles op motorengebied erop te zetten. Zelfs een VT250, wat me een ideale motor lijkt als de discussie over het geluid eens een keer wordt opgelost en de klasse iets populairder wordt. Driebergen ligt voor mij ook het dichtste bij, dus een 4-takt zou voor mij wel perfect zijn.
Ik ga toch geen wedstrijden rijden, dus die paar tienden die een ouder chassis kost maakt me niets uit (bovendien ben en blijf ik toch de grootste remmende factor). Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een chassis “op rijd” dus ik neem aan dat ik ook met niet de nieuwste chassis wel minimaal een paar jaar moet kunnen doen.
Het gelijk kopen van 2 karts is niet alleen om als ik naar een verre baan afreis (en dat is vanuit Amstelveen altijd het geval voor een 2-tact) een tweede kart te hebben als de eerste kart kapot gaat. Het is ook niet alleen omdat het misschien handig is qua reserveonderdelen om dezelfde karts te hebben.
Het is met name handig omdat mijn vriendin dan ook een kart heeft om op te rijden

Op indoorkarts heeft ze al eens een groep van 40 van mijn vrienden (inclusief mijzelf) vernederd door als eerste na meerdere heats te eindigen (ik werd nog wel tweede, maar dat voelde echt als eerste loser). Buiten speelt het gewichtsvoordeel iets minder en komt techniek/lef iets meer om de hoek kijken dus kan ik het nog net winnen, maar ze voelt zich ook wel thuis op een snelle kart.
Tot zover mijn betoog.
En weer terug naar mijn eerdere vraag toen ik nog heel andere plannen had: ben ik helemaal gek geworden of zit er een logica in?
En wie heeft er nog twee mooie schakelchassis te koop, waaronder bijvoorkeur 1 met een rotax max
ChrisW