Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2009 8:45 pm 

Dank voor alle adviezen!

Ik ben inmiddels weer een paar dagen verder. Ik heb nu echt alle oude berichten uit dit forum (en van de Belgische zustersite) gelezen en voel me inmiddels bijna nauwer verbonden met enkele van jullie dan met enkele van mijn familieleden :D

Het wordt er echter niet eenvoudiger op wat de keuze van de kart betreft!

Ik heb nu het idee dat de ideale kart om mee te beginnen niet bestaat.

Met de meeste viertakten moet je kennelijk oppassen op banen als berghem, genk, kerpen etc. omdat men langzamere deelnemers niet universeel hoog waardeert (en dan zeg ik het voorzichtig als ik de verhalen lees over hoe sommigen van de baan worden gedrukt en worden geïntimideerd). Dat geldt misschien niet voor een VT250 maar die zijn helaas 2e hands nog niet zo eenvoudig te koop.

Een perfect betrouwbare 2-tact bestaat niet. Ook een Rotax max lijkt me nog behoorlijk storingsgevoelig, als ik ten minste de forumberichten mag geloven waar over bijv. de koppelingsproblemen wordt gesproken en niet de positieve PR uit de verkoopfolders volg. Dit is voor mij wel een belangrijke factor want ik vind sleutelen leuk, maar ik zou het niet leuk vinden als ik naar een baan afreis om snel en regelmatig met een defecte kart naast de baan te staan en niet voluit te kunnen rijden.

Ik denk er daarom aan het volgende:

Kopen van twee niet te nieuwe schakelkartschassis, bijv. CRG’s uit 2007 (hoeft niet te nieuw te zijn en vd spoel zit voor reserveonderdelen voor CRG dicht bij me in de buurt)

In eerste instantie 1 kart met rotax max sr en de andere ook, of de andere met bijv. een schakelmotor om maar gelijk in het diepe te springen.

Later ben ik dan met die schakelchassis flexibel om nog van alles op motorengebied erop te zetten. Zelfs een VT250, wat me een ideale motor lijkt als de discussie over het geluid eens een keer wordt opgelost en de klasse iets populairder wordt. Driebergen ligt voor mij ook het dichtste bij, dus een 4-takt zou voor mij wel perfect zijn.

Ik ga toch geen wedstrijden rijden, dus die paar tienden die een ouder chassis kost maakt me niets uit (bovendien ben en blijf ik toch de grootste remmende factor). Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een chassis “op rijd” dus ik neem aan dat ik ook met niet de nieuwste chassis wel minimaal een paar jaar moet kunnen doen.

Het gelijk kopen van 2 karts is niet alleen om als ik naar een verre baan afreis (en dat is vanuit Amstelveen altijd het geval voor een 2-tact) een tweede kart te hebben als de eerste kart kapot gaat. Het is ook niet alleen omdat het misschien handig is qua reserveonderdelen om dezelfde karts te hebben.

Het is met name handig omdat mijn vriendin dan ook een kart heeft om op te rijden :D Op indoorkarts heeft ze al eens een groep van 40 van mijn vrienden (inclusief mijzelf) vernederd door als eerste na meerdere heats te eindigen (ik werd nog wel tweede, maar dat voelde echt als eerste loser). Buiten speelt het gewichtsvoordeel iets minder en komt techniek/lef iets meer om de hoek kijken dus kan ik het nog net winnen, maar ze voelt zich ook wel thuis op een snelle kart.

Tot zover mijn betoog.

En weer terug naar mijn eerdere vraag toen ik nog heel andere plannen had: ben ik helemaal gek geworden of zit er een logica in?

En wie heeft er nog twee mooie schakelchassis te koop, waaronder bijvoorkeur 1 met een rotax max :D

ChrisW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 12:07 am 

Wat bedoel je juist met de discussie over het geluid van een VT250? Zijn ze niet overal welkom ofzo? Ik ben ook nieuweling en overweeg er eentje te kopen.
Succes met je zoektocht!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 6:59 am 

Ik geloof dat de discussie over het geluid zich erg toespitst op de baan in Driebergen (waar je alleen met viertakten mag rijden). Als ik de oude berichten op dit forum (er is ergens een draadje met als titel "welke kart op driebergen") en de importeur van de Swissautos in NL mag geloven dan hadden en hebben ze daar wat bezwaar tegen in ieder geval het geluid van de SA's omdat ze toch wel ver boven de 90 dB zitten.

Erg jammer want het lijkt me een erg mooie motor. Ik mag hopen dat de motorenleverancier(s) dit eenvoudige probleem snel gaan oplossen want het lijkt me ook in het belang van hun motorenverkopen dat er geen discussie over geluid is (juist in tegendeel; ze zouden denk ik juist moeten zorgen dat ze een voordeel hebben in de discussie over milieu/geluid om de klasse te laten doorbreken)

ChrisW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 7:26 am 

oplossing : extra nademper? of een tussen demper..
Er gaat wat vermogen verloren dan, maar het is een optie.
Ik laat het over aan de fabrieken ;)

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 7:40 am 

@ChrisW,

Ben het met je eens dat het jammer is dat er wat "geluidsprobleempjes" zijn op Driebergen omtrent de VT250 en inderdaad het is een leuke motor.

Echter, 90 dB is nooit haalbaar voor een VT250 (ook de meeste andere 4-takts niet!) en het is zeker niet eenvoudig de Swissauto (en andere VT250 motoren idem) stiller te maken zonder aanzienlijk vermogensverlies te krijgen. Geloof me, het is reeds door zeer goede leveranciers geprobeerd, maar heeft (nog) niet geleidt tot een in de ogen van de eigenaren van Driegergen acceptabel geluidsniveau. En omdat er op Driebergen geen wedstrijden zijn zal een importeur er ook niet snel iets mee doen. Maar het is natuurlijk wel vervelend dat je met een officieel gehomologeerde motor (nog) niet mag rijden op deze baan, maar het is niet anders helaas. Op alle andere banen (waar 4-takt mag rijden) is de VT250 gelukkig wel toegestaan, als het maar gehomologeerde motoren betreft.

@IncineratorX2 :

Extra nademper is reeds geprobeerd, maar niet goed bevonden. Ook een extra demper om de airbox is geprobeerd, geen akkoord. Daarnaast heeft men zelfs een uitlaatdemper van een motorfiets (echt stille dempers!) geprobeerd, maar ook die zouden nog teveel geluid produceren volgens de normen voor Driebergen. En dat terwijl men in Emsburen vond dat de Swiss met deze motorfietsuitlaat ERG stil was.....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2009 8:12 am 

/off t
Oj, ja wat wil je met dat geweld op 13k toeren.. en een pijp van nog geen meter. dat is gwoon lastig stil te krijgen.

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 8:43 am 

Eindelijk een kart gekocht!

In de afgelopen maand heb ik tijdens mijn vakantie op verschillende banen diverse keren in 100cc tweetacten gereden. In Genk heb ik ook de rotax max en de DD2 gereden die ze daar verhuren. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Rotax max (motor uit 2007 en CRG Road Rebel uit 2006; weinig gebruikt, motor is nog niet eens gereviseerd en zou net als het frame maar 20 uur hobby-matig zijn bereden). Ook een mooi compact aanhangertje gekocht. Ik ben nog steeds heel geïnteresseerd in een SA250 maar dat zien we over een paar maanden wel weer. Voorlopig kan ik met deze kart goed vooruit.

Ik heb de kart Zaterdag op Pottendijk opgehaald waar het helaas keihard begon te stortregenen toen ik de auto uitstapte. Daar dus niet meer gereden, maar gisteren wel probleemloos kunnen rijden op Berghem.

Nogmaals dank voor alle nuttige info die mensen op dit forum achterlaten.

ChrisW

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2