Auteur |
Bericht |
Mathii
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 4:44 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 4:28 pm Berichten: 9
|
Hoi karters , Ik heb enkele vragen maar ik zal beginnen bij het begin ! Ik ben een student op een technische school en moet volgend schooljaar een eindwerk maken nu wil ik een kart maken. Ik heb al enkele delen gekocht zoals een kart frame en motor . Nu is mijn vraag is deze motor niet te sterk het is een Suzuki rm 250cc 2-takt cross blok! deze motor haalt ongeveer een 40 Pk! Nu ik ga deze totaal omvormen voor op mijn frame te plaatsen maar nu is mijn volgende vraag hoe wordt die schakel bak over gebracht bij een professionele kart? En ik heb mij ook laten vertellen dat bij een crossblok juist de ambriage gebruikt wordt voor hem in eerste te schakelen dat de andere versnelling zo kunnen genomen worden zonder nog te ambrieren. is dit juist?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 4:55 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Veertig PK is niet te sterk hoor, dat hebben sommige andere kartblokken ook. Normaalgesproken worden karts aangedreven via een ketting/tandwielen op de achteras en op de versnellingsbak. Voor het schakelen hoef je niet te ambrieren (dat betekent toch haren kammen? gaat nogal rottig met een helm op), en ook je koppeling hoef je niet te gebruiken Das alleen om vanuit stilstand weg te kunnen rijden als de moter al loopt.
|
|
Omhoog |
|
|
Mathii
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 6:29 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 4:28 pm Berichten: 9
|
a ok bedankt! ja maar de motor staat compleet origineel dus er zijn nog veel dingen mogelijk ! hoe ambrieren jullie is dat met een bedaal of een knop ofzo? en het herschakelen doen jullie dan met een hendel aan jullie stuur? Trouwens ik denk van hem over tebrengen met een getande v-riem deze zijn toch ook sterk genoeg?
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 7:32 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Kun jij me ambrieren even uitleggen. In de cross is de koppeling alleen voor het weg rijden, je versnellingsbak is namelijk sequentieel. Je schakelt van de 1 "op" naar de 6. je kan geen tussen sprongen maken. Dit komt door je schakeltrommel (een as met sleuven) daar zitten tandwiel houders, die je middelste tandwielen van positie kunnen verplaatsen, om een gewenste vertanding te verkrijgen. (bij mij op de prim. as 1 in het midden, en op de sec zijn de buitenste 2 verplaatsbaar) Je bak is van binnen zo aangepast dat je tanden altijd net genoeg ruimte hebben bij het schakelen (even gas los, klik, en gas er op) dat de tandjes netjes in elkaar vallen. (de verplaatsbare). Een cross blok werkt namelijk op 3 delen van het tandwiel, iets anders als bij je auto. Ik zou zeggen kijk even naar mijn foto's dat verklaart denk ik een hoop http://incinerator.hyves.nl/album/41156244/Mijn_kapot_gelopen_v_bak/DBXPU1bJ/Je hebt een tussen tandwiel wat buiten, opzij en binnen-kant tandjes heeft. interne vertanding: as aandrijving buitenvertanding : voor directe overdracht naar andere tandwiel/as zij vertanding : om zijdelingsverschoven te worden om een ander tandwiel op dezelfde as te kunnen selecteren. Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is lastig omschrijven Aandrijving naar de as, gaat gewoon door het tandwiel te pakken en een ketting achterste tandwiel is dan wel een stuk kleiner.. als op je crosser
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Sendatje
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 8:05 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Houd er rekening mee dat niet het vermogen, maar het koppel zorgt voor het torderen van assen.
Ik neem aan dat je aanzienlijk meer koppel hebt, aangezien je 250cc hebt terwijl je max vermogen ongeveer hetzelfde is als een 125cc. Ik zou zeker geen oude kart nemen, waar nog een oude 30mm as op zit. Ga voor een wat nieuwere en stijvere as om torderen, en dus breken te voorkomen.
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma jun 22, 2009 9:17 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Getande v riem kan, dat doen ze ook bij motoren, ik zou toch voor een ketting kiezen (aangezien deze waarschijnlijk al op je bak zit).. hier is ook makkelijk aan te komen voor je achteras.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Mathii
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 2:31 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 4:28 pm Berichten: 9
|
Dank je wel! maar zou mijn chasie dan niet sterk genoeg zijn het is 30 op 4mm dik dit is toch al redelijk dik niet? ik zal ook is foto's op post zetten dat jullie alles al is kunnen zien op post! en zou die motor dan iegenlijk wel goed geschikt zijn voor dit? en is die motor ook niet te straf voor een begineling?K
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 2:39 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
ik verwacht dat dat veelste dik is 4mm is erg dik hoor, maar ivm je koppel.. zou het wel kunnen. Ik zou eerder voor een 40mm gaan en een slag dunner. iets meer oppervlakte spanning... 250CC is idd wel heftig 125cc schakel vind ik al om aan te wennen EN het leuke is je hebt wat vergelijkings materiaal (ICC's en Cross zijn allemaal 125cc . Dit is uiteraard wel mijn mening.. als je niet anders hebt als een 250cc cross.. dan moet je "het daar maar mee doen".. Ik weet niet hoe het met je (kart)banden gaat met zoveel koppel..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Mathii
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 2:47 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 4:28 pm Berichten: 9
|
welke motor zou jij mij dan aan raden anders verkoop ik de motor die ik heb en koop een nieuwe aan! dus jij denkt dat deze motor te zwaar is?
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 2:58 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Ik rij nog niet zo lang, en ik moet je zeggen ik moet flink werken in mijn ICC 125cc.. Cross blok 125cc, hebben wat meer koppel onder in wat het rijden vergemakkelijkt. Ik zou lekker voor een 125cc Cross gaan, als je geen rij ervaring hebt Oo. Dat verlaagt de hoge instap wel iets. Direct geen gezeur met te veel kracht, kun je je frame op 30mm/2(2.3 als ik mij niet vergis.)mm maken stuk lichter. Wat ook wel enigszins kan helpen is een buizen frame maken van getrokken buis (naadloos). /fluister modus, ik heb nog wel een 125cc staan op frame.. maar daar moet nog wat aan geknutselt worden (last van overstortende koelvloeistof en trekken door mijn nieuwe koppelingsplaatjes.) Nieuwe proxy cilinder wand in laten zetten. nog niet mee gereden alleen test draaien.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
waldo_s
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 3:07 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 20, 2008 6:38 pm Berichten: 321 Woonplaats: genk
|
gewoon rustig beginnen dan gebeurd er niets, als je er pas instapt en rechtstreeks de top eruit wil halen dan zul je het waarschijnlijk niet kunnen houden ! maar die as zal het wel houden..
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 3:12 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
nou gaat meer om het frame werk.. As zou ik zowieso 40mm doen liefst de 50mm variant.. meer flex en kracht met meer oppervlakte spanning maar idd je voet bepaald heel veel
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 5:25 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Citaat: meer flex en kracht met meer oppervlakte spanning Wat bedoel je hier? Oppervlakte spanning is sowieso iets wat bij vloeistoffen hoort. Een 50 mm as is buigstijver en kan een hoger koppel aan voordat die gaat scheuren. Maar een simpel rekensommetje laat al zien dat qua torderen een 30 mm as al zwaar overgedimensioneerd is voor een kart......ook voor een 250cc 2 takt (heb je de aandrijfassen van auto's wel eens bekeken?, en daar gaat heel wat meer koppel doorheen). Frame lijkt me ook niet zo'n probleem, deze wordt het zwaarste belast door je eigen gewicht, niet zozeer door de motor. Volgens mij kun je niet op alle circuits terecht met 250cc 2takt. Ik heb ze eigenlijk alleen op grotere cirquits gezien (zandvoort etc), maar hebben dan ook wel meer pktjes (denk rond de 70) wat niet echt praktisch is op een mickey mouse cirquit
|
|
Omhoog |
|
|
freddy360
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 7:40 pm |
|
Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm Berichten: 74 Woonplaats: drunen
|
De achteras van een kart heeft nog een functie: Het gewicht van heel het spul dragen en daarnaast nog tijdens het rijden even de klappen opvangen van de bochten, remmen, acceleren en de curbstones. Dit alles is een veel zwaardere belasting dan een aandrijfas van een auto. De aandrijfas van een auto hoeft alleen de torderende kracht aan te kunnen, het (niet) buigen wordt verzorgd door de homokeneten.
_________________ racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di jun 23, 2009 9:22 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Dat frame en die as kunnen dat echt wel aan, er zijn in duitsland ook mensen die met 650cc Hirth motoren rijden, dat is 2 cilinder 2T met een erg leuk koppel en ook niet heel weinig vermogen. (ik meen iets van 65PK ofzo)
Ik voorzie weinig problemen, alleen dan dat je niet toegelaten word op de meeste kartbanen.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|