Auteur |
Bericht |
Scarto
|
Geplaatst: di jun 09, 2009 8:00 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Hallo (pro)karters,
Ik zat me zonet eens even te bedenken: Bij een prokart rijden ze waarschijnlijk met de zelfde tandwielverhouding bij beide motoren, maar valt er niet meer uit de blokken te halen door er verschillende vertandingen op te doen? Bijvoorbeeld je rechter blok een heel groot achtertandwiel, om koppel te hebben, maar tegelijkertijd je linker blok een klein achtertandwiel om toch een behoorlijke top te ontwikkelen.
Ik heb eigenlijk geen idee of het werkt ofzo, maar misschien is het leuk om een keer uit te proberen?
Groetjes Matthijs
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di jun 09, 2009 8:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Op zich zit er wel wat in, maar stel dat het lukt met die hoge top, dan draait het ene blokje bijvoorbeeld lekker 5000 toeren (geen idee wat die blokjes kunnen draaien eigenlijk) en het andere klapt uit elkaar bij 8500 
|
|
Omhoog |
|
 |
vincenzo
|
Geplaatst: di jun 09, 2009 8:10 pm |
|
Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm Berichten: 869 Woonplaats: Almere-Buiten
|
knap dat je daar aan denkt was ik niet op gekomen ik dacht dat ze 1 tandwiel hadden en dat alleen de motoren met elkaar verbonden waren
_________________ Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest
Birel 2014 met Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
 |
burens
|
Geplaatst: wo jun 10, 2009 8:23 am |
|
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 12:52 pm Berichten: 88 Woonplaats: NOP
|
@vincenzo: beide motoren zijn met de achteras verbonden door een ketting. op deze achteras zijn de tandwielen gemonteerd. geen idee of het gaat werken je moet idd wel rekening houden dat de verhouding verschil niet te groot is. (gemiddeld toeren 3000-4000 volgens mij) als iemand het geprobeerd heeft hoor ik graag de uitslag 
_________________ Allez zal rechtkom !!
|
|
Omhoog |
|
 |
hvb83
|
Geplaatst: wo jun 10, 2009 8:33 am |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Nee dat gaat niet werken. Een motor heeft altijd een gebied waarin hij het beste z'n werk doet. Door ze met verschillende toerentallen te laten werken, heb je zowel onderin minder trek (doordat een motor onder z'n ideale toerengebied zit) en bovenin trekt hij ook niet meer goed door (doordat een motor al tegen de limiet aan zit). Je mist top, doordat die motor die teveel toeren draait niet meer meehelpt om naar de top te komen. Het is gewoon steeds alsof je met anderhalve motor rijdt. En zoals gezegd, loop je ook nog dikke kans dat je de motor die de kortste overbrenging heeft in no-time naar z'n grootje helpt, doordat de andere motor hem laat overtoeren. Einde rechte stuk Emmen / Spa of de bocht langs de pit-uit in Berghem weleens je kleppen horen tikken? Da's een teken dat je niet verder moet gaan met die klepveren anders zegt hij 'ga maar lopen'. 
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
 |
Scarto
|
Geplaatst: wo jun 10, 2009 9:15 am |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Ja, dat met die vliegende kleppen had ik ook al over gedacht (heb ik ook op eind rechte stuk met me 390) maar ik dacht dat door de koppeling die ene motor voor de trekkracht toch wel stabiel zou blijven op z'n toerental. Nou, weten we ook weer dat dit hem niet gaat worden  Bedankt voor je heldere antwoord Hvb83
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: wo jun 10, 2009 1:43 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
zoals HVB al zegt. dat gaat niet werken, en als het al zou werken dat heeft het nog niet veel nut omdat de ene motor dan al het werk doet bij de acceleratie en de ander bij de top! dus in principe maak je dan maar gebruik van 1 motor waarmee je acceleratie ongeveer het zelfde zal zijn als een huurkart 
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
jvd
|
Geplaatst: wo jun 10, 2009 10:11 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
het werkt zowiezo niet
ten eerste je koppeling trek je naar de klote, omdat je 2 verschillende toerentallen maakt, dus dat gaat enorm slippen al zou het wel werken dan heeft het iid nog geen zin zoals in vorige berichten is verteld, je gaat dan op 1,5 motor rijden
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
 |