Auteur |
Bericht |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 1:04 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
Beste! Gisteren zijn een maat van me en ik naar de kartbaan van Pottendijk geweest. Mn maat heeft een Trulli kart (Koenen model) met een Promo 95 blok van IAME). Bij de 6e run die hij maakte begaf de kart het opeens op het rechte stuk. Er kwamen geen vreemde geluiden uit het blok.. hij viel gewoon uit. Omdat we net begonnen zijn met de hobby zijn we nog niet zo technisch aangelegd als dat jullie zijn denk ik.. dus vandaar even de vraag, wat voor probleem zou het kunnen zijn? Als we de externe starter op het blok zetten gaat de kart gewoon niet aan.. een aantal duitsers die op de baan aanwezig waren vertelden ons dat het misschien de zuiger is die vast zou zitten. Dit is echt niet het geval. We hebben het blok open gehad en de zuiger en cilinder zien er nog gewoon goed uit. Daarna hebben we naar de koppeling gekeken. Hier bleek een plaatje versleten te zijn. Na die vervangen te hebben was het probleem echter nog gewoon aanwezig  Het enige onderdeel dat we nog niet hebben bekeken is de carburateur. Daarom denken we zelf ook dat de benzinetoevoer het probleem levert. Hebben jullie en dergelijk probleem wel eens gehad? Zoja, wat was hier dan de oorzaak van? Mocht mijn uitleg nog niet voldoende zijn, zeg het dan gewoon, misschien kan ik het dan verder toelichten. Please help  !
|
|
Omhoog |
|
 |
Bask
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 1:57 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Heeft de motor nog wel compressie? Zoja controleer eens of de bougie nog vonkt, en probeer een andere uit. Anders ff de carb eraf halen en de membramen controleren.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
 |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 2:04 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
De bougie vonkt nog gewoon, zuiger gaat ook gewoon op en neer..
Inderdaad toch maar ff de carb controleren
|
|
Omhoog |
|
 |
Bask
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 2:27 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
zuiger op en neer gaan is wat anders als compressie hebben.. Als je de zuiger op en neer laat bewegen via de moer op de krukas, heeft de zuiger dan nog wel druk?
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
 |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 4:16 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
ik heb met een sleutel de moer op de krukas laten ronddraaien.. de zuiger ging hierdoor op en neer.. en toen de zuiger bovenin de cilinder was had hij veel druk.. naja toen moest ik meer kracht geven om hem weer naar beneden te krijgen..
|
|
Omhoog |
|
 |
Riseoffear
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 4:22 pm |
|
Geregistreerd: do jan 29, 2009 7:43 pm Berichten: 188
|
Dit probleem heb ik ook gehad met mn schakel, ook alles geprobeerd en uiteindelijk was het probleem :
Kreeg niet genoeg benziene ... Dus check ff je benzinetoevoer
_________________ Intrepid Cruiser/ 125CC ICC CRS
|
|
Omhoog |
|
 |
Kevin94
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 5:15 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 16, 2008 6:23 am Berichten: 291 Woonplaats: Helmond
|
DAT HEB IK VANDAAG PRECIES HETZELFDE!!!
hebben jullie de bobine nagekeken? Die doet het bij ons wss niet meer..
|
|
Omhoog |
|
 |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 5:35 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
Naja, bij ons vonkt de bougie wel gewoon.. neem aan dat de bobine dan niet stuk is? of kan die dan alsnog niet goed functioneren?
|
|
Omhoog |
|
 |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 5:37 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
Trouwens.. als we de (externe) starter proberen.. dan ruiken wel degelijk een flinke benzine geur.. maar starten doet hij niet..
|
|
Omhoog |
|
 |
Bask
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 5:38 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
bobine kan de bougie laten vonken en toch kapot zijn, heb ik al eens gehad. Maar begin eens met de carb. en de membramen zou ik zeggen, is makkelijker en goedkoper als de bobine.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
 |
markjones
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 5:58 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 25, 2009 10:36 pm Berichten: 6
|
Hoe kan de bobine dan toch werken? De enige functie van een bobine is toch het zorgen voor stroom zodat er een vonk kan onstaan op de bougie?
Morgen gaan we ff met de carb en de membranen bezig.. hopelijk vinden we dan de oorzaak van het probleem!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo mei 31, 2009 7:01 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
In de bobine zit een CDI unit, die kijkt naar de stroom curve om te bepalen hoeveel toeren de motor maakt en hoe ver hij dan moet vervroegen (hogere toeren). Dus dit dingetje kan wezelijk defect zijn maar toch vonken! Ik heb me een keer de tering gezocht omdat een vorige eigenaar deze verkeert om had aangesloten, dit dan met een dubbele stator (spoelen), dit is n.v.t. op je promo die werkt met 1! Dus verkeert om "bestaat" eigenlijk niet, verstandig is een 2e... Als de ontsteking maar ook iets verstoord is, dan kun je het heel snel vergeten :S probeer ff ontsteking uit te wisselen met een vergelijkbaar model. En bougie + kabel + bougie dop! Controleer of je bougie nat word na het starten, is dit het geval... dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de ontsteking. Er van uitgaande dat je carb niet bakken met benzine naar binnen pompt  Misschien is het verstandig even je zuiger uit je cilinder te trekken om schade te controleren... meestal als je een warm loper hebt gehad, dan kan ie nog wel beroert lopen (ivm verminderde compressie), verwacht ook niet dat dit je probleem is.. Aangezien je op het rechte stuk uitviel --> onsteking.... Oh pottendijk --> hebben wij ook problemen gehad, Big-end in 2.. deed ie ook niets meer NA het lange stuk.. pas daar op met je automaatje! Dat rechte stuk is TE lang..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
cillit_bang
|
Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:09 am |
|
Geregistreerd: ma jun 01, 2009 10:37 am Berichten: 2 Woonplaats: Beilen
|
Hoi, Ik ben de eigenaar van de kart met promo 95. Zo juist heb ik gekeken en de pakking is ook niet helemaal meer goed. Er kwam wat benzine en water door elkaar in de cilinder. Waardoor er geen ontsteking kwam. Na het schoonmaken en vervangen van de boegie ontstak hij wel. Ik denk zelf dat het ook aan de carb ligt. We gaan vanmiddag even flink sleutelen en vertellen wel of we hem draaiende krijgen. Ook heb ik misschien te veel olie gemixt misschien dat het daar aan ligt? 
_________________ Born to be alive...
|
|
Omhoog |
|
 |
cillit_bang
|
Geplaatst: za jun 06, 2009 8:32 am |
|
Geregistreerd: ma jun 01, 2009 10:37 am Berichten: 2 Woonplaats: Beilen
|
oke, het lag dus aan een lager op de krukas, deze was vermorzeld en overal in het blok vond ik splinters van deze lager. nu bestel ik nieuwe onderdelen zodat ik me blok weer draaiende krijg. bedankt voor alle tips!
_________________ Born to be alive...
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: ma jun 08, 2009 1:47 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
Oei, rij em wel netjes warm!! want pottendijk is een killer circuit voor automaatjes.. Daar zijn bij ons de krukas lagers en het bigend verloren gegaan... en dus wat euro's. Vervang je je keringen ook van je krukas?! is wel zo verstandig  Olie verhouding mag cker op 1:25 liggen.. dat is 2x zo veel als bij je brommer/scooter  1:20 is geen uitgezonderde luxe.. Hoe vetter hoe beter de smering, alleen 1 op 5 is uiteraard wel weer TE.. Gebruik ook degelijke olie ~11 euro p ltr. (Shell M bijv) Succes.. Als je rijkelijk bedeelt bent en een moment sleutel hebt, gebruik deze dan. De kop bouten op <25nm vast zetten, correct me if i'm wrong.. (bij 50cc was het iig 10nm).
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
Laatst bijgewerkt door IncineratorX2 op ma jun 08, 2009 4:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |