Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4 takt diesel
BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 10:46 pm 

hallo roel
Verbruik: 210 gr/uur??? Lijkt me 210 gr/kWh ???
kan je dit uitleggen??

pieter

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2009 10:47 pm 

Een diesel op carburateur kan volgens mij wel, vroegâh hadden ze immers ookal diesel, en nog geen MMS.
Toerental 3000rpm zal wel bedrijfstoerental zijn, 3600 rpm is dan het toerental waarop max vermogen beschikbaar is.
210 gr/uur zou eventueel ook wel kunnen, dan word gewoon het brandstofverbruik op bedrijfstoerental (dus hier 3000rpm) aangehouden volgens mij.

De beschrijving is niet zo gek, alleen weinig relevant voor een kart... :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 5:11 pm 

Citaat:
hallo roel
Verbruik: 210 gr/uur??? Lijkt me 210 gr/kWh ???
kan je dit uitleggen??

Verbruik geef je nooit "per uur aan", dat zegt niks over het rendement je weet immers niet hoe zwaar die belast wordt. Verbruik van motoren wordt daarom typisch in gr/kWh aangegeven. Normaal gesproken zit een diesel zo rond de 200-300 gr/kWh.

Citaat:
210 gr/uur zou eventueel ook wel kunnen, dan word gewoon het brandstofverbruik op bedrijfstoerental (dus hier 3000rpm) aangehouden volgens mij.

Zeker niet, bij 3000 rpm levert die altijd nog wel 5-6 kW. Dus in een uur komt dat neer op 210x5=1050 gr/uur. Er zit niet eens genoeg energie in 210 gram diesel om 5 kWh te leveren.

Citaat:
Een diesel op carburateur kan volgens mij wel, vroegâh hadden ze immers ookal diesel, en nog geen MMS.

Weet niet wat je met MMS bedoeld (ken wel afkortingen hiervoor maar niet voor injectiesystemen). Maar bij een normale dieselmotor wordt altijd (in)direct geinjecteerd en nooit een mengsel van lucht/brandstof aangezogen (dan zou de diesel veel te vroeg ontbranden en zeer inefficient), ook niet bij de eerste diesels.....dus een diesel heeft ook nooit een carburateur.

Citaat:
Toerental 3000rpm zal wel bedrijfstoerental zijn, 3600 rpm is dan het toerental waarop max vermogen beschikbaar is.

Bij een bedrijfstoerental geef je normaal een toepassing op anders zegt het niks.

Aan de beschrijving te zien weet de verkopende partij er weinig van en is het een kwestie van doorschuiven dus zou ik het al nooit kopen. Maar ja, toch al totaal onzinnig om zo'n ding op de kart te plakken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 8:42 pm 

mijn oude vliegtuig motortje waren toch ook dieseltjes en die hadden wel een carb :?: en waren zelfs 2 takt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 9:14 pm 

joris schreef:
mijn oude vliegtuig motortje waren toch ook dieseltjes en die hadden wel een carb

Inderdaad, diesel op carburateur kan wel degelijk. De modelbouw nitromotoren werken op hetzelfde principe, dit gaat op zelfontbranding en hier zit écht geen MMS op. (En ja, hier bestaan óók 4T varianten van!)

Roel schreef:
Weet niet wat je met MMS bedoeld (ken wel afkortingen hiervoor maar niet voor injectiesystemen). Maar bij een normale dieselmotor wordt altijd (in)direct geinjecteerd en nooit een mengsel van lucht/brandstof aangezogen (dan zou de diesel veel te vroeg ontbranden en zeer inefficient)

Met MMS bedoel ik Motor Management Systeem. Er word ALTIJD een mengsel van lucht/brandstof aangezogen, anders zou er namelijk voor de brandstof (in dit geval diesel) geen zuurstof zijn om mee te reageren, en kun je op de ontbranding wachten tot je een ons weegt. Diesels zijn overigens ook niet allemaal met directe inspuiting, er zijn zat (vooral oudere) diesels die gewoon in het inlaatkanaal injecteren en zo dus exact dezelfde werking als een carburateur hebben.

Roel schreef:
Bij een bedrijfstoerental geef je normaal een toepassing op anders zegt het niks.

Roel schreef:
Aan de beschrijving te zien weet de verkopende partij er weinig van....

Hier geef je de reden eigenlijk zelf al wel aan.....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 9:05 am 

Nog 1 reactie dan en dan kap ik ermee, het is immers een kartforum en t dwaalt een beetje af
- Ja het is maar wat je er allemaal bij wilt halen….maar modelbouw motoren versta ik niet onder normale motoren, ze maken gebruik van een gloeiplug en een injectiesysteem is daar nauwlijks uittvoerbaar. Dat de motor relatief slecht loopt omdat brandstof en lucht voorgemengd zijn is de afweging die daarvoor gemaakt is. Normaal uitgevoerde diesels zijn makkelijk uit te voeren met een injectie systeem en hoeft die afweging niet gemaakt te worden
- Een diesel heeft niet perse een motormanagement systeem nodig, een diesel kan geheel mechanisch aangestuurd worden.
- Je snapt niet wat ik bedoel met het aanzuigen van lucht/brandstof: een normale diesel zuigt alleen lucht aan, geen mengsel van lucht en brandstof zoals bij een benzine meestal het geval is (directe injectie is daar ook mogelijk), pas in de cilinder wordt brandstof op het juiste tijdstip en juist hoeveelheid geinjecteerd. Met voorgemengde lucht/diesel (de modelbouw motortjes) zou de diesel te vroeg ontbranden, daarbij is de diesel door de hele cilinder verspreid waardoor het veel te snel ontbrand wat hoge drukpieken geeft en tenslotte is de verbranding slecht vanwege de lage temperatuur waardoor die gaat roken als een kolenboot. Uiteraard is het verbruik ook hoog vanwege deze factoren.
- Ik heb dus ook nooit gehoord van een normale diesel die in het inlaatkanaal injecteerd. Zelfs de eerste diesels die gemaakt zijn injecteerde direct in de cilinder (injecteerde lucht die dieseldruppeltjes mee voerde de cilinder in). Waarom zou iemand in hemelsnaam van dit principe afstappen terwijl dat het bij voorbaat overduidelijk mislukt zou zijn?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 9:28 am 

Het is welliswaar in het duits, maar hier vindt je een vrij duidelijke beschrijving van de verschillende types injectiesystemen voor Diesel:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/ ... fahren.htm

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 10:00 am 

Roel schreef:
Ja het is maar wat je er allemaal bij wilt halen….maar modelbouw motoren versta ik niet onder normale motoren

Point taken, maar het is dus niet onmogelijk... Vandaar mijn reactie dat het wel degelijk kan... (Ook bij grotere motoren, echter het rendement zal uiteraard wel lager zijn, dit is bij een benzine motor ook zo wanneer je carburateurs met injectie gaat vergelijken)

Roel schreef:
Een diesel heeft niet perse een motormanagement systeem nodig, een diesel kan geheel mechanisch aangestuurd worden.

True, het pompedüse systeem van volkswagen is inderdaad mechanisch, niet aan gedacht. Excuses hiervoor.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2