Auteur |
Bericht |
Mark
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 2:00 pm |
|
|
Hallo allemaal,
Ik kart vaak indoor en haal daar ook wel goede tijden alleen nu wil ik natuurlijk meer. Ik wil een eigen kart gaan kopen en outdoor gaan rijden. Maar nu ben ik op zoek naar iemand die mij een uitgebreid antwoord kan geven hoe te beginnen, en hoe het outdoor karten in zijn werk gaat etc.
Zo uitgebreid mogelijk graag als het kan
Mvg, Mark
|
|
Omhoog |
|
|
Rikjuh
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 2:47 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 17, 2005 11:11 am Berichten: 216
|
Beste Mark,
Aller eerst welkom hier op dit forum
Je hebt veel verschillende keuze's indoor rijden ze met 4 takt blokken deze lijken snel te gaan, mits je nog nooit buiten hebt gereden.
Echter heb je buiten ook nog 2 takt, deze trekken en rijden goed hard.
Als allereerste ga je afvragen wat je wil:
- wil je wedstrijden rijden? of alleen recreatief
- Wil je 2 of 4 takt
- Wil je veel of weinig sleutelen
Als je wedstrijden wil gaan rijden ( wat in eerste instantie niet aan te raden is ), moet je weten in wat voor klasse je dat wil.
Hier heb je de klasse die bij de NAB/KNAF rijden:
Klasse 01 Mini Junioren
Klasse 02 Junioren
Klasse 03 125 cc Automaat Promo'95
Klasse 04 Nationaal 100 (ICA)
Klasse 05 Nationaal 125 cc A + B
Klasse 06 Super Nationaal 125cc A + B
Klasse 08 Formule A 100cc (alleen bij de KNAF)
Klasse 09 Junioren Internationaal (alleen bij de KNAF)
Klasse 09 ROTAX MAX (alleen bij de NAB)
Klasse 012 Honda Cadet (4-takt)
Klasse 14 Nationaal 4-takt
Klasse 15 Vrij Nationaal 4-takt
Klasse 18 HONDA PRO KART (4-takt)
Voor meer informatie over klasse's : KLIK HIER!
Hierbij is het dus ook weer belangrijk wat je wil. Als je weinig wilt sleutelen is een 4 takt zeer aan te raden.
Het mooie werk vind ik de 2 takt. Kwa aanschaf scheelt het niet veel vergeleken met een 4 takt.
Verder is het aan te raden om een een keer op een outdoor baan te gaan kijken, en rond te lopen, en dingen vragen aan mensen...
Voor een super uitgebreide informatie: Kartservice
Mvg Rik
|
|
Omhoog |
|
|
Mark
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 2:54 pm |
|
|
Rik,
Bedankt voor je reactie, ik wil inderdaad eerst recreatief gaan rijden en later eventueel aan wedstrijden mee gaan doen. 2 of 4 takt maakt me persoonlijk niet heel veel uit, maar ik wil zo min mogelijk sleutelen.
Verder ben ik 15 jaar (bijna 16 ), wat zou jij aanraden? Wat voor kart om mee te beginnen?
Alvast bedankt,
Mark
|
|
Omhoog |
|
|
Rikjuh
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 3:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 17, 2005 11:11 am Berichten: 216
|
Mark,
Dat ligt helemaal aan jou bestedings ruimte 9 oftewel hoeveel geld jij er voor over hebt )
Gaat het om honderden of duizenden euro's ?
Om te leren rijden is een 100cc aan te raden. Ze zijn behoorlijk goedkoop in aanschaf, deze vergen wel behoorlijk wat meer onderhoud, daarna kun je weer overstappen.
Heb je meer geld ( duizendje of 3 ) Dan zou ik rotax max gaan rijden. Zeer goed, snel. Deze vergen ook wat minder onderhoud.
Mvg Rik
|
|
Omhoog |
|
|
Mark
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 3:13 pm |
|
|
Geld is niet zo'n groot punt, ik wil gewoon iets goeds aanschaffen waarop ik lekker kan rijden en niet TE vaak hoef te sleutelen... Ik investeer liever iets meer in iets goeds
|
|
Omhoog |
|
|
The Iceman
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 3:13 pm |
|
Geregistreerd: za nov 20, 2004 3:53 pm Berichten: 696 Woonplaats: Burgum
|
ik zou met 4 takt beginnen dan kun je met je kart op alle banen terecht
nadelen en voordelen van de 2takt:
voordelen:
-motor is klein en compact
-De motor levert van laag tot hoog toerental een zeer groot vermogen
- Als de motor stuk is kan deze makkelijk gerepareerd worden
nadelen:
- De motor heeft een zeer laag rendement, want meer als de helft van de brandstof verlaat de verbrandingsruimte zonder te zijn gebruikt in het verbrandings proces
- Doordat er uit zo'n klein motortje zoveel vermogen wordt gehaald bij zeer hoge toerentallen, moet de motor vaak worden gereviseerd
- Omdat ook de tweetakt gesmeerd moet worden, moet er door de brandstof olie gedaan worden. Waardoor er meer vervuiling ontstaat
- De tweetakt motoren in de karting maken door de hoge toerentallen veel geluid
voordelen 4takt:
- De motor heeft een schonere verbranding
- De motor maakt niet zoveel toeren waardoor hij een langere levensduur heeft
- De motor is stiller
- De motor heeft een hoger rendement
nadelen:
- De motor is zwaar, waardoor het frame zwaarder wordt belast, en de rondeijden langzamer worden
- De motor heeft minder vermogen
- De motor is ingewikkelder dan een tweetakt motor, en kan dus niet makkelijk zelf worden gerepareerd
dit heb ik van www.skeurijzer.tk (zet ik er even bij voor het geval dat hij het niet leuk zou vinden dat ik iets van hem gekopieerd heb)
_________________ Licht is sneller als geluid daarom zien mensen er slim uit totdat je hen hoort spreken!!
|
|
Omhoog |
|
|
Unknown User
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 4:08 pm |
|
|
The Iceman schreef: - De tweetakt motoren in de karting maken door de hoge toerentallen veel geluid
je kan dit natuurlijk ook als een voordeel zien
verder kan je niet met je 4-takt op alle banen... strijen bijvorobeeld.
|
|
Omhoog |
|
|
The Iceman
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 4:09 pm |
|
Geregistreerd: za nov 20, 2004 3:53 pm Berichten: 696 Woonplaats: Burgum
|
ooh,,dan kan je op de meeste banen want je kunt er mee indoor en op de MEESTE outdoor banen
maar waarom eigenlijk niet op Strijen :?:
_________________ Licht is sneller als geluid daarom zien mensen er slim uit totdat je hen hoort spreken!!
|
|
Omhoog |
|
|
Unknown User
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 4:12 pm |
|
|
dan rijd je in de weg
|
|
Omhoog |
|
|
The Iceman
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 4:20 pm |
|
Geregistreerd: za nov 20, 2004 3:53 pm Berichten: 696 Woonplaats: Burgum
|
oohw..en bedankt
_________________ Licht is sneller als geluid daarom zien mensen er slim uit totdat je hen hoort spreken!!
|
|
Omhoog |
|
|
The Iceman
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 4:25 pm |
|
Geregistreerd: za nov 20, 2004 3:53 pm Berichten: 696 Woonplaats: Burgum
|
vind het wel een domme regel moet ik zeggen
_________________ Licht is sneller als geluid daarom zien mensen er slim uit totdat je hen hoort spreken!!
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 5:16 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Heee Mark,
Uiteraard allereerst welkom op dit form !
Ja, makkelijke vraag, alleen het antwoord is wat breder.
Laat ik het zo zeggen:
Je hebt reeds kennisgemaakt met karten (zij het indoor of Outdoor) daaruit is gekomen dat je het erg leuk vindt en er een hobby van wil maken. (toch ?)
Om te beginnen moet je eerst een aantal dingen bij jezelf afvragen:
- hoe vaak denk ik te gaan karten (1x/mnd. of 3x/jaar bv.) ?
- wat is mijn budget die ik te besteden heb ?
- ben ik een beetje handig of kan ik helemaal niets ?
Wanneer je antwoord op deze vragen hebt, kan je gaan uitkijken naar een leuke 2e hands Kart. Persoonlijk zou ik beginnen met een 100cc en het liefst een met een koppeling (die slaat niet direct af als je zou spinnen op de baan), echter deze zijn ook weer niet echt veel voorhanden.
Wanneer je budget (2000 - 3000 euro) groter is, zou ik persoonlijk voor een Rotax Max motor gaan. Deze is 125cc, automaat, je hoeft hem niet aan te duwen want er zit een knopje op waarmee je hem kan starten en inzake onderhoud is deze erg vriendelijk. (normaal pas om de 50 (rij)uur reviseren)
Inzake Merk Frame, zou ik niet zoveel aandacht aan besteden, maar als je iets 2e hands wil kopen en niet zo duur, dan heeft het ook uiteraard al wat jaartjes.
Goed merk is dan CRG-Tony-Birel met een Rotax motor bv.(luchtgekoeld), uiteraard zijn er ook wel anderen, maar dan ga je wellicht inboeten op kwaliteit.
Een CRG-Tony-Birel Kart van omstreeks '98-'99 met een 100cc motor heb je al voor tussen de 550 en 750 euro, is toch nog een hoop geld, maar Karten is een dure hobby. (voor dezelfde frame maar met een Rotax Max, zit je voor een 2000-2001 model toch gauw aan de 1500-2000 euro)
Maar ik weet dan wel zeker dat je daar heel veel plezier mee zal hebben.
Na een aantal jaren en wat extra spaarcenten kan je later altijd nog besluiten om die weer weg te doen en een andere (betere / jongere) te kopen.
Lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mocht het zover zijn, dan kunnen we altijd nog verder praten over waar moet je op letten bij de aanschaf van een 2e hands Kart.
suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 6:59 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Er komt veel bij kijken, want met de aanschaf alleen ben je er nog niet (dan begint het pas!)
Ik heb een verhaal geschreven waarin het een en ander uitgelegt word, het is beetje groot en lang om hier te plaatsen, dus je zult even op www.ikwilkarten.tk moeten kijken.
Belangrijkste vragen:
wat wil je?
wat kun je?
Wat kun je heeft betrekking op
je financiele feiten (je budget),
je rijderkwaliteiten (je begint niet met het snelste),
je technische kennis (afstelling vd motor/kart en onderhoud)
je mogelijkheden mbt vervoer
_________________ To finish first, you first have to finish!
Laatst bijgewerkt door SkeurijzeR op ma maart 21, 2005 7:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma maart 21, 2005 7:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: verder kan je niet met je 4-takt op alle banen... strijen bijvorobeeld
Daar noem je dan ook meteen de enige waar je niet met een viertakt op mag. Er zijn meer banen waar je niet met een tweetakt mag rijden.
Misschien kan je even aangeven waar je woont, als dat toevallig in de buurt is van een viertakt baan is, dan zou ik zeker voor de viertakt gaan.
|
|
Omhoog |
|
|