Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:24 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
Hallo allemaal,

ik heb een vraag met betrekking tot mijn stuurinrichting van mijn mach 1 chassis.

onlangs stond mijn kart op de bok. opeens zag ik iets heel raars. op het moment dat ik het stuur naar rechts deed, ging mijn linkerwiel niet volledig mee. hij gaat wel mee, maar niet zo ver als de rechter. dus eigelijk staat mijn rechterwiel dan verder naar rechts dan de linker. weet iemand waar dit aan ligt?

heb de spoortstangen en fusee's gecheckt of alles goed vastzit, en dat zit het!

alvast bedankt voor jullie reacties

David

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 14, 2009 10:55 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Zutphen
Dat hoort zo..... Als het goed is doet die dat de andere kant op ook.....

_________________
http://WWW.KARTENZO.NL
Birel RX32 - Swissauto SA250


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:29 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Als hetzelfde gebeurd als je het stuur naar links doet, alleen dan omgekeerd (Rechter wiel gaat minder ver dan het linker) dan is dit volledig normaal.
Dit noem je het Ackerman-effect, en word veroorzaakt door het punt waar je beide spoorstangen bevestigd zijn aan je stuurstang. Ik heb ooit al eens een internet-pagina gezien waar het haarfijn word uitgelegd. Zal hem nog wel even voor je opzoeken!


Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord!
Groet Matthijs


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:30 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
klopt!! de andere kant doet het ook. wat mij dus opviel was dat als ik naar recht stuur, de linker spoorstang nog verder doordraaide...


bedankt alvast voor jullie reacties jongens!

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:34 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Ja je draaid naar rechts en je linkerwiel komt mee en dan draaid hij zelfs wel wat terug naar links = Volkomen normaal
Maar sturen doet hij wel hoor :D

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 5:48 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
bedankt voor de reacties, mijn vraag is beantwoord! :D

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 6:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Klopt inderdaad wat Scarto zegt. Het ackerman effect heeft te maken met de bevestiging van de spoorstangen op de fusee. Zoals je bij de kart kunt zien zit de bevestiging onder een hoek. Wanneer je wielen recht staan, kun je lijnen doortrekken vanaf de fusee's en het kruispunt van deze twee lijnen komt dan in het midden van de achteras te liggen.

Effectief komt het erop neer dat het binnenste wiel verder stuurt dan het buitenste wiel, wat ook wel logisch is omdat het binnenste wiel natuurlijk een veel krappere draai moet maken.

Voor een verduidelijking: (je moet even twee keer kijken, maar hij kopt wel)
Klikkerdeklik

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 7:20 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
dankje Marlon voor de link. Het is mij duidelijk =D)

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 6:42 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
heb nog een klein vraagje!

hoe strak spannen jullie de ketting over het algemeen van een max?

thanks!!

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 6:53 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Je draaid de moeren onder je blok los en je verschuift dit naar voor
je ketting moet wel 1cm speling hebben vergeet dat niet ...

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 6:57 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
heb de motor naar voren geschoven d.m.v de moer aan te draaien die de motor naar voren duwt. je bedoelt dus de speling van 1cm om je ketting naar boven en beneden te bewegen? is er een truukje om te weten of je ketting op de juiste spanning staat?

bedankt!!

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 7:30 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Je weet of de ketting goed gespannen is als je deze 1cm naar boven of naar beneden kunt bewegen. Dan kan de ketting nog wat werken, maar vliegt hij er niet zomaar af.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 7:56 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Je moet de ketting omhoog trekken en dan naar beneden duwen de speling moet dan 1cm zijn

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: vr maart 20, 2009 8:26 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Niet vergeten om na het opspannen eens met je wiel/achteras te draaien om te kijken of je ketting op alle punten even strak is. Als blijkt dat je ketting op het ene punt wat losser is dan op een ander neem je het strakste punt en regelt daar je spanning op af.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: stuurinrichting
BerichtGeplaatst: za maart 21, 2009 12:07 pm 

Geregistreerd: wo jan 07, 2009 8:55 am
Berichten: 32
Woonplaats: den haag
hele goede tips!

_________________
CRG Road Rebel racing
Vortex Super ROK


Laatst bijgewerkt door david881@msn.com op di sep 21, 2010 8:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David